Valetiimin vetäjänä toimiminen
Aloitin hiljattain työt tiiminvetäjänä eräässä projektissa. Projekti on pyörinyt vuosia, joten luulin että siinä on syntynyt jonkinlainen työnjako tiimiläisten kesken.
Kuluneiden kuukausien aikana totuus on paljastunut: projektipäällikkö on aiemmin yksin tehnyt kaiken. Mitään työnjakoa tiimiläisten kesken ei ole eikä sellaista ilmeisesti edes haluta. Tiimiläisistä vaikuttaa olevan mukavampaa puuhailla kaikkea muuta kuin hankkeeseen kuuluvia tehtäviä.
Tiimiläisiä on todella vaikea tavoittaa. Esihenkilö ei halua puuttua tiimin ongelmiin omalla panoksellaan.
Kysymys: onko minua huijattu työnhakuprosessin aikana? Tiimin ongelmista ei mainittu edes puolella sanalla, kun kyselin tietoja työpaikasta.
Mitä voi tässä vaiheessa tehdä? Onko pakko vain etsiä uusi työpaikka, kun esihenkilöltä ei saa tukea tiimityön käytäntöjen muodostamiseen.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pari kertaa joutunut projektia vetäessä tilanteeseen, jossa tyyppiä ei ns. nappaa. Miten toimin:
1. Annan kaikki tehtävät aina sähköpostilla/ Teamsilla / Slackissa tms. eli dokumentoidusti
2. Näissä aikataulut ja raportointipyyntö
3. Jos hommat ei etene tai niitä ei tehdä niin sitten aletaan tarkentaa työajan seurantaa. Raportointi 2 kertaa viikossa: maanantaina mitä tapahtuu tulevalla viikolla ja perjantaina käydään läpi toteutuiko
4. Jos tämäkään ei auta aletaan pohtia varoitusta.
En ole esimiesasemassa, joten en voi antaa varoituksia.
Jos et vedä tiimiä esimiehenä sinun on raportoitava havaintosi omalle esimiehellesi, joka sitten antaa varoituksen.
Jos esimiehesi ei suostu toimimaan, kysyt häneltä syytä tähän edelleen sähköpostilla.
Sitten tulee valinta:
1. Menet esimiehesi esimiehen puheille kaikkine dokumentoituine todisteinesi
2. Annat olla, etkä keikuta venettä. Sopeudut tilanteeseen ja nostat liksaa.
Todennäköisesti tulen aikaa myöten itse ns. hankalana tyyppinä savustetuksi ulos nostamalla kissan pöydälle. Esihenkilö ei halua tehdä mitään, se on käynyt selväksi.
Projektilla on aikamoiset ulkoiset paineet ja se tulee leimaamaan minut, jos tiimin toimimattomuuden takia mistään ei tule valmista. Ilmeisesti samasta syystä N.N. aiemmin vain painoi hankkeessa yksin niska limassa, jotta edes jotain tulosta tulisi. Oli varmasti pois lähdettyään sangen helpottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pari kertaa joutunut projektia vetäessä tilanteeseen, jossa tyyppiä ei ns. nappaa. Miten toimin:
1. Annan kaikki tehtävät aina sähköpostilla/ Teamsilla / Slackissa tms. eli dokumentoidusti
3. Jos hommat ei etene tai niitä ei tehdä niin sitten aletaan tarkentaa työajan seurantaa. Raportointi 2 kertaa viikossa: maanantaina mitä tapahtuu tulevalla viikolla ja perjantaina käydään läpi toteutuiko
Jos et vedä tiimiä esimiehenä sinun on raportoitava havaintosi omalle esimiehellesi, joka sitten antaa varoituksen.
Jos esimiehesi ei suostu toimimaan, kysyt häneltä syytä tähän edelleen sähköpostilla.
Sitten tulee valinta:
Todennäköisesti tulen aikaa myöten itse ns. hankalana tyyppinä savustetuksi ulos nostamalla kissan pöydälle. Esihenkilö ei halua tehdä mitään, se on käynyt selväksi.
Projektilla on aikamoiset ulkoiset paineet ja se tulee leimaamaan minut, jos tiimin toimimattomuuden takia mistään ei tule valmista. Ilmeisesti samasta syystä N.N. aiemmin vain painoi hankkeessa yksin niska limassa, jotta edes jotain tulosta tulisi. Oli varmasti pois lähdettyään sangen helpottunut.
Epäpyhä liitto: esihenkilö ja tiimiläiset eivät halua tilanteeseen muutosta omalta osaltaan. Riittää että on saatu joku hölmö painamaan hommia muidenkin edestä. Kyseistä hölmöä voidaan sitten lähdön jälkeen syyttää projektin ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo hoidetaan yhteispelillä projektiin resurssoidun työntekijän esihenkilön kanssa. Käyt hänen kanssaan läpi kunnolla dokumentoimasi puutteet henkilön työsuoritteessa ja pyydät korvaamaan henkilön tiimin toisella jäsenellä. Tämä onnistuu aniharvoin, milloin mistäkin syystä, jolloin ollaan silmätysten sen asian kanssa että henkilön työsuorite on saatava hyväksyttävälle tasolle, tai joudut liputtamaan asian projektin johtoryhmälle korkean riskin aiheena.
Viimeistään tässä vaiheessa esihenkilön oman työpaikan suojeluvaisto herää ja hän kiinnostuu omaan työhönsä kiistämättömästi kuuluvasta alaistensa työsuoritteen laadun valvonnasta ja mahdollisesti välttämättömistä kurinpidollisista toimenpiteistä.
Koko touhu tulee olemaan sinulle itsellesi henkisesti rankkaa ja sen lisäksi tilanne on poliittisesti virittynyt miinakenttä jonka läpäisemisestä harvemmin kuitenkaan kehuja saa. Sanan työkaveri voit poistaa sanavarastostasi kokonaan, koska sellaisia sinulla tuskin tulee olemaan.
Työpaikan vaihto, tai vallitsevaan toimintatapaan sopeutuminen ovat luultavasti parhaat vaihtoehdot, eritoten jos nykytilanne on pitkään jatkuneen luokattoman johtamisen tai syväänjuurtuneen "kulttuurin" tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo hoidetaan yhteispelillä projektiin resurssoidun työntekijän esihenkilön kanssa. Käyt hänen kanssaan läpi kunnolla dokumentoimasi puutteet henkilön työsuoritteessa ja pyydät korvaamaan henkilön tiimin toisella jäsenellä. Tämä onnistuu aniharvoin, milloin mistäkin syystä, jolloin ollaan silmätysten sen asian kanssa että henkilön työsuorite on saatava hyväksyttävälle tasolle, tai joudut liputtamaan asian projektin johtoryhmälle korkean riskin aiheena.
Viimeistään tässä vaiheessa esihenkilön oman työpaikan suojeluvaisto herää ja hän kiinnostuu omaan työhönsä kiistämättömästi kuuluvasta alaistensa työsuoritteen laadun valvonnasta ja mahdollisesti välttämättömistä kurinpidollisista toimenpiteistä.
Koko touhu tulee olemaan sinulle itsellesi henkisesti rankkaa ja sen lisäksi tilanne on poliittisesti virittynyt miinakenttä jonka läpäisemisestä harvemmin kuitenkaan kehuja saa. Sanan työkaveri voit poistaa sanavarastostasi kokonaan, koska sellaisia sinulla tuskin tulee olemaan.
Työpaikan vaihto, tai vallitsevaan toimintatapaan sopeutuminen ovat luultavasti parhaat vaihtoehdot, eritoten jos nykytilanne on pitkään jatkuneen luokattoman johtamisen tai syväänjuurtuneen "kulttuurin" tulosta.
Kaikilla tiimissä on sama esihenkilö. Jos olisi eri esihenkilöt, olisi helpompi ymmärtää ettei työnjaosta ole helppoa sopia tiimiläisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihto, tai vallitsevaan toimintatapaan sopeutuminen ovat luultavasti parhaat vaihtoehdot, eritoten jos nykytilanne on pitkään jatkuneen luokattoman johtamisen tai syväänjuurtuneen "kulttuurin" tulosta.Kaikilla tiimissä on sama esihenkilö. Jos olisi eri esihenkilöt, olisi helpompi ymmärtää ettei työnjaosta ole helppoa sopia tiimiläisten kesken.
En ymmärrä miksei mitään yritetä nyt tehdä toisin, jos tiimistä on lähdetty sen takia, että yksi on joutunut tekemään lähes kaiken yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihto, tai vallitsevaan toimintatapaan sopeutuminen ovat luultavasti parhaat vaihtoehdot, eritoten jos nykytilanne on pitkään jatkuneen luokattoman johtamisen tai syväänjuurtuneen "kulttuurin" tulosta.Kaikilla tiimissä on sama esihenkilö. Jos olisi eri esihenkilöt, olisi helpompi ymmärtää ettei työnjaosta ole helppoa sopia tiimiläisten kesken.
En ymmärrä miksei mitään yritetä nyt tehdä toisin, jos tiimistä on lähdetty sen takia, että yksi on joutunut tekemään lähes kaiken yksin.
Onko tavanomaista, että työpaikalla tehdään yhden ja saman huonon toimintamallin mukaisesti hommia vuodesta toiseen, vaikka kaikki näkevät tulosten olevan heikkoja ja vaihtuvuuden tietyssä asemassa suurta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä , mä en ole ikinä ajatellut että tämä toimintatapa projektinvetäjältä olisi riidanhakuista tai että sillä menettäisi työkaverit . Ei projekteja huvikseen ole, ne on syystä ja niillä on tarkoitus.
Juuri viime viikolla paukutin menemään tällä linjalla . Ei tullut mieleenkään että ihmiset loukkaantuisi siitä että sanotaan että hei ne asiat mistä ollaan sovittu et tehdään pitää tehdä.
Ai jestas tämä ketju on ollut silmiä avaavaa mulle koska en ole koskaan ajatellut että ihmisen tarve välttää vastuuta on niin suuri että se oikeasti loukkaa jos sen sanoo ääneen että Pertti sinun tehtäväsi oli asia X mutta se ei ole edistynyt , miksi? Saati että kertoo esihenkilölle miten asia on ja mitkä asiat vaikuttaa tulokseen tai sen puutteeseen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuitenkin tekijät ja tehtävät siinä valetiimissä niin senhän saa muutettua oikeaksi tiimiksi laatimalla tiimin perustamisasiakirjan, jolloin johto näkee että onko tiedollisia valmiuksia hallinnointiin.
Tekijät on, mutta tiimin tehtäviä ei ole määritelty. Ilmeisesti on ollut alunperin ajatus että tehtävät ja työnjako jotenkin itsestään prosessin aikana asettuvat jollain suotuisalla tavalla ilman että esihenkilön tarvitsee asiaan mitenkään puuttua.
Siihen on ilmeisesti palkattu että joku tekisi ne puuttuvat palikat. Kovin pitkälle ei pötkitä esihenkilönä jos vain kyselee muilta että mitä pitäisi tehdä.
Tekisi puuttuvat palikat? Yksi henkilö on aiemmin tehnyt kaiken, kun muita ei ole ilmeisesti saatu tekemään juuri mitään. Silti virallisesti tiimin koko on ollut enemmän kuin yksi tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihto, tai vallitsevaan toimintatapaan sopeutuminen ovat luultavasti parhaat vaihtoehdot, eritoten jos nykytilanne on pitkään jatkuneen luokattoman johtamisen tai syväänjuurtuneen "kulttuurin" tulosta.Jännä , mä en ole ikinä ajatellut että tämä toimintatapa projektinvetäjältä olisi riidanhakuista tai että sillä menettäisi työkaverit . Ei projekteja huvikseen ole, ne on syystä ja niillä on tarkoitus.
Juuri viime viikolla paukutin menemään tällä linjalla . Ei tullut mieleenkään että ihmiset loukkaantuisi siitä että sanotaan että hei ne asiat mistä ollaan sovittu et tehdään pitää tehdä.
Ai jestas tämä ketju on ollut silmiä avaavaa mulle koska en ole koskaan ajatellut että ihmisen tarve välttää vastuuta on niin suuri että se oikeasti loukkaa jos sen sanoo ääneen että Pertti sinun tehtäväsi oli asia X mutta se ei ole edistynyt , miksi? Saati että kertoo esihenkilölle miten asia on ja mitkä asiat vaikuttaa tulokseen tai sen puutteeseen .
Näin minäkin asiat näen. Mutta ilmeisesti esimerkiksi esihenkilölleni on tärkeämpää olla muiden tiimiläisten osalta pidetty kuin se eteneekö tiimin työskentely. Tai se jaksaako tiiminvetäjä tehdä työtään, jos kaikki kaatuu toistuvasti yhden niskaan.
No jos edellinen tyyppi, joka on joutunut kaiken tekemään itse, on kyllästynyt menoon ja sinut on palkattu korjaamaan tilanne, niin ei se varmasti tule paranemaan. Etsi itsellesi uusi työ ja häivy tuollaisesta organisaatiosta, et sinä sitä korjattua saa.
Jos kaikki vaihtoehdot on, että ei voi tehdä, ei onnistu, niin sittne sulla on vaan yksi vaihtoehto; uusi työpaikka.
Rekryttiinköhän sut mun tilalleni? Sen verran tutulta kuulostaa. Annan neuvon, juokse. Ei se parane, ei vaikka mitä tekisit.
Pistät hihat heilumaan ja jaa työt tiimille.Seuranta sitten 2 viikon välein onko tehty.Jos ei niin vaadit uuden tiimin.
No mut palkattiin kerran hanketyöntekijäksi hankkeeseen, joka oli olemassa vain paperilla. Vuoden pesti, innokkaana aloitin. Kuntapuolen hankkeita siis. Kukaan ei vastannut hankkeesta. Hankejohtajana toimi eräs pikkupomo, jolla oli kädet täynnä työtä ja opastus oli sitä luokkaa, että täs on sulle valmiit pohjat verkkosivua varten, kirjoita näissä papereissa lukeva hankekuvaus sinne verkkoon ja tuolta filestä voit kaivaa kaikki projektiin kuuluvat henkilöt ja kuvat heistä. No se oli nopeasti tehty. Mitään kokouksia ei tämä tiimi pitänyt koskaan. Ensin piti odottaa, että kunta ratkaisee yhden tila-asian, että hanke pääsee kunnolla käyntiin.
Just ennen kesää osa tiimistä ja minä palaveerattiin johtajan johdolla ja mua neuvottiin ottamaan yhteyttä erään sektorin johtajiin ja pyytämään heitä kartoittamaan, mitä he hankkeelta ensisijaisesti toivovat. Eikö tätä tosiaan olisi voitu selvittää jo heti hankkeen aluksi tai jopa sitä ennen.
Sen jälkeen johtaja jäi saikulle. Sit tuli kesä, ja koska mulla oli vähän töitä, niin tein arkistointihommia tämän ns. hankkeen ohella kesän.
Syksyllä oli selvitystyö valmis, johtaja printtasi niistä paperinivaskan ja veti pinkillä yliviivaustussilla muutamia kohtia ja sanoi, että kirjoita nää verkkoon.
Ja taas odoteltiin. Joskus lokakuun lopulla sit johtaja sanoi, että voisi pohtia miten tavoitteeseen päästään. Sanoin että voitaisiin järjestää tapahtuma x. Pomo sanoi että hyvä idea, aloitetaan pienimuotoisesti, kysy paikasta x että voidaanko siellä pilotoida. Sehän sopi. Sit laitoin sähköpostia kolmelle ihmiselle jotka tulivat puhumaan tapahtumaan ja pyysin erästä toista henkilöä hoitamaan sinne pullakahvit, koska tarjoilut ei ollut mun vastuulla.
Tämän jälkeen pomo sanoi, että kirjoita tarkka selvitys, mitä on projektissa tehtyt, sekä vaikuttavuusarviointi, pilotti ja pilotoinnista saadut kokemukset ja esitä suunnitelma ensi vuodeksi. Että tässä on sulle yhden toisen hankkeen vastaavat selvitykset, ota niistä mallia.
Sit mä loppuvuoden kirjoitin hienoja sanoja täynnä olevan selvitystä. Luovutin sen joulukuun puolivälissä esilukuun, pomo kait teki siihen muutoksia, en osaa sanoa, koska mun duuni loppui vuodenvaihteeseen. Eikä seuraavana vuonna hanketta todellakaan jatkettu.
Vierailija kirjoitti:
Pistät hihat heilumaan ja jaa työt tiimille.Seuranta sitten 2 viikon välein onko tehty.Jos ei niin vaadit uuden tiimin.
En tule saamaan uutta tiimiä. Yksikkö on melko pieni eikä ihmisiä saada siirrettyä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Rekryttiinköhän sut mun tilalleni? Sen verran tutulta kuulostaa. Annan neuvon, juokse. Ei se parane, ei vaikka mitä tekisit.
Viisaita sanoja. Samaa olen itsekseni epäillyt.
Vierailija kirjoitti:
No mut palkattiin kerran hanketyöntekijäksi hankkeeseen, joka oli olemassa vain paperilla. Vuoden pesti, innokkaana aloitin. Kuntapuolen hankkeita siis. Kukaan ei vastannut hankkeesta. Hankejohtajana toimi eräs pikkupomo, jolla oli kädet täynnä työtä ja opastus oli sitä luokkaa, että täs on sulle valmiit pohjat verkkosivua varten, kirjoita näissä papereissa lukeva hankekuvaus sinne verkkoon ja tuolta filestä voit kaivaa kaikki projektiin kuuluvat henkilöt ja kuvat heistä. No se oli nopeasti tehty. Mitään kokouksia ei tämä tiimi pitänyt koskaan. Ensin piti odottaa, että kunta ratkaisee yhden tila-asian, että hanke pääsee kunnolla käyntiin.
Just ennen kesää osa tiimistä ja minä palaveerattiin johtajan johdolla ja mua neuvottiin ottamaan yhteyttä erään sektorin johtajiin ja pyytämään heitä kartoittamaan, mitä he hankkeelta ensisijaisesti toivovat. Eikö tätä tosiaan olisi voitu selvittää jo heti hankkeen aluksi tai jopa sitä ennen.
Sen jälkeen johtaja jäi saikulle. Sit tuli kesä, ja koska mulla oli vähän töitä, niin tein arkistointihommia tämän ns. hankkeen ohella kesän.
Syksyllä oli selvitystyö valmis, johtaja printtasi niistä paperinivaskan ja veti pinkillä yliviivaustussilla muutamia kohtia ja sanoi, että kirjoita nää verkkoon.Ja taas odoteltiin. Joskus lokakuun lopulla sit johtaja sanoi, että voisi pohtia miten tavoitteeseen päästään. Sanoin että voitaisiin järjestää tapahtuma x. Pomo sanoi että hyvä idea, aloitetaan pienimuotoisesti, kysy paikasta x että voidaanko siellä pilotoida. Sehän sopi. Sit laitoin sähköpostia kolmelle ihmiselle jotka tulivat puhumaan tapahtumaan ja pyysin erästä toista henkilöä hoitamaan sinne pullakahvit, koska tarjoilut ei ollut mun vastuulla.
Tämän jälkeen pomo sanoi, että kirjoita tarkka selvitys, mitä on projektissa tehtyt, sekä vaikuttavuusarviointi, pilotti ja pilotoinnista saadut kokemukset ja esitä suunnitelma ensi vuodeksi. Että tässä on sulle yhden toisen hankkeen vastaavat selvitykset, ota niistä mallia.
Sit mä loppuvuoden kirjoitin hienoja sanoja täynnä olevan selvitystä. Luovutin sen joulukuun puolivälissä esilukuun, pomo kait teki siihen muutoksia, en osaa sanoa, koska mun duuni loppui vuodenvaihteeseen. Eikä seuraavana vuonna hanketta todellakaan jatkettu.
Aivan helmi projekti! No, sillehän ei voi mitään jos tuollaiseen sattuu päätymään. Eipä sitä työttömäksikään kannata ehdoin tahdoin ajautua. Projekteissa voi olla kaikenlaista outoa jos ne on käynnistetty tukirahojen toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla todella korkeassa asemassa, jotta voi vaatia muutoksia tiimin kokoonpanoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla todella korkeassa asemassa, jotta voi vaatia muutoksia tiimin kokoonpanoon.
Työpaikka on käytännössä ikuinen, ellet hillu töissä kännissä. Resurssit ovat niin pienet, ettei ketään voi siirtää esimerkiksi postihuoneeseen tai arkistoon puuhailemaan niitä näitä.
Sitten tulee valinta: