Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Britannian kuninkaallinen perhe; spekuloidaan!

Vierailija
28.11.2022 |

Tämä on uusi ketju koskien koko kuninkaallista perhettä, mukaan lukien Harry ja Meghan. Ketjussa ei määräillä toisia, eikä solvata vaan spekuloidaan muistaen käytöstavat.

Kommentit (3443)

Vierailija
421/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika törkeää käytöstä vanhaa hovineitiä kohtaan. Mun sympatiat on hänen puolellaan.

Vierailija
422/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kaipaili Walesien jenkkimatkasta updatea, tässä olisi. Kate nättinä, William ollut sattuneesta syystä vaivautunut.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11487065/Prince-William-Kate-M…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi keskeytys, mutta nämä "olen asunut valkoihoisena suomalaisena valkoisessa ulkomaassa" -kokemukset eivät ole mitenkään verrannollisia.

Vierailija
424/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli alkanut lämmittää mummua rasistinen tilaisuus.

https://www.thenews.com.pk/latest/1015375-queen-camilla-left-red-faced-…

Minä en taas käsitä yhtään tätä tyhjästä revittyä kohua. Jos minä vaaleatukkainen ja sinisilmäinen suomalainen matkustelisin Afrikassa, jokainen jutulle tuleva kysyisi mistä olen kotoisin ja nauraisi partaansa, mikäli vastaisin olevani afrikkalainen.

Miten siitä voi vetää herneen nenään ja nostaa rasismikortin jos toinen on vilpittömän kiinnostunut alkuperästäsi?

Tämä minuakin on aina ihmetyttänyt. Luulisi, että jokainen haluaisi olla ylpeä sukujuuristaan ja kehaista kuinka olen Trinidadista, Ecuadorista, Marokosta tai jostain päin laajaa Afrikkaa. Eihän tässä ole edes ihonväristä kyse, vaan aivan normaalista kiinnostuksesta. 

Niinhän meitä suomalaisiakin arvuutellaan, ja aika usein vieläpä ruotsalaisiksi, mutta ainakaan minua ei haittaa mitenkään.

Mä olen ollut museossa töissä ja eri kansallisuudet tulivat mielellään juttelemaan, oikein kertoivat innoissaan synnyinseuduistaan ja matkoistaan, ja miten päättivät tulla juuri Suomeen. Ja aina tuli kommenttia; "Te suomalaiset sitä ja tätä, olette sellaisia ja teillä on tapana" jne. Olishan ollut aika noloa suuttua tussahtaa ja vihjailla rasis..mista. 

Siis kuinka usein sinua luullaan Suomessa ruotsalaiseksi? Mua ei oo luultu koskaan.

Maailmalla luultu. Olin esim. Norjassa asumassa vähän aikaa ja jopa siellä oletettiin aluksi, että olen Ruotsista. Ulkonäköön perustuen.

Ok. Eli koko kohun pointti meni ohi niin että viuhahti.

En minä tuohon kohuun samaistunutkaan, vaan ihan vain siihen, miksi olisi jotenkin rätsististä kysyä mistä joku on saanut geenejään. Totta kai on noloa jos henkilö ei tiedä, ja kolonialismi on arka paikka, ja noloa jos sen pitää tulla esille kaiken maailman kyselyissä. Parempi siis varmaan olla kysymättä.

Tuo eronnut kummitäti oli tökerö, väärä aika ja väärä paikka, väärä teko, väärä henkilö, nolasi ainakin hovin. Ja pointti meni täällä aika hyvin ohi, kun alettiin syytellä hovia räsistiseksi. Hovi tutkii asiaa ja tuomitsee toiminnan.

Kaukomatkakohteissa muuten on myös luultu, jostain kumman syystä aina arveltu ruotsalaiseksi. 

Vierailija
425/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi keskeytys, mutta nämä "olen asunut valkoihoisena suomalaisena valkoisessa ulkomaassa" -kokemukset eivät ole mitenkään verrannollisia.

Kyse on mielipahasta ja yksityisyydestä molemmissa tapauksissa. Yksi loukkaantuu kyselyistä, toinen ei. Joten ei ole syytä kysellä. Asioita voi spekuloida usealta kantilta.

Vierailija
426/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas käsitä yhtään tätä tyhjästä revittyä kohua. Jos minä vaaleatukkainen ja sinisilmäinen suomalainen matkustelisin Afrikassa, jokainen jutulle tuleva kysyisi mistä olen kotoisin ja nauraisi partaansa, mikäli vastaisin olevani afrikkalainen.

Miten siitä voi vetää herneen nenään ja nostaa rasismikortin jos toinen on vilpittömän kiinnostunut alkuperästäsi?

Tämä minuakin on aina ihmetyttänyt. Luulisi, että jokainen haluaisi olla ylpeä sukujuuristaan ja kehaista kuinka olen Trinidadista, Ecuadorista, Marokosta tai jostain päin laajaa Afrikkaa. Eihän tässä ole edes ihonväristä kyse, vaan aivan normaalista kiinnostuksesta. 

Niinhän meitä suomalaisiakin arvuutellaan, ja aika usein vieläpä ruotsalaisiksi, mutta ainakaan minua ei haittaa mitenkään.

Mä olen ollut museossa töissä ja eri kansallisuudet tulivat mielellään juttelemaan, oikein kertoivat innoissaan synnyinseuduistaan ja matkoistaan, ja miten päättivät tulla juuri Suomeen. Ja aina tuli kommenttia; "Te suomalaiset sitä ja tätä, olette sellaisia ja teillä on tapana" jne. Olishan ollut aika noloa suuttua tussahtaa ja vihjailla rasis..mista. 

Siis kuinka usein sinua luullaan Suomessa ruotsalaiseksi? Mua ei oo luultu koskaan.

Maailmalla luultu. Olin esim. Norjassa asumassa vähän aikaa ja jopa siellä oletettiin aluksi, että olen Ruotsista. Ulkonäköön perustuen.

Minä asuin Espanjassa syntymästäni teiniksi eli siis puhun täysin sujuvaa espanjaa. Minulta kysyttiin usein mistä tulen ja kun kerroin Suomesta, kysyivät Venäjästä. Hyvin harva edes tiesi maatamme olemassa, Skandinavian yleiskäsitteenä sekä juuri sen Venäjän useimmat tiesivät kyllä.

En osannut loukkaantua tai nostaa rasismikortti-äläkkää.

Aika jännää. Mutta tämä oli juuri pointti mitä tarkoitin. Tuo viimeinen lauseesi siis.

Vierailija
427/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ra .sismista on tullut ihan naurettavaa ylireagointia.

Syrjitäänhän sitä monella muullakin tavalla koko ajan mutta ei kukaan välitä. Esim ikä ja ulkonäkö, silmälasit jne.

Vierailija
428/3443 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin Espanjassa syntymästäni teiniksi eli siis puhun täysin sujuvaa espanjaa. Minulta kysyttiin usein mistä tulen ja kun kerroin Suomesta, kysyivät Venäjästä. Hyvin harva edes tiesi maatamme olemassa, Skandinavian yleiskäsitteenä sekä juuri sen Venäjän useimmat tiesivät kyllä.

En osannut loukkaantua tai nostaa rasismikortti-äläkkää.

Aika jännää. Mutta tämä oli juuri pointti mitä tarkoitin. Tuo viimeinen lauseesi siis.

No just. ei taas olla aiheen sisällä ollenkaan.

Vierailija
429/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lady Susanilla (83) saattaa olla myös muistisairaus, kyselee ja jankuttaa samaa asiaa moneen kertaan. Ihmeellistä, että tuon ikäinen on vielä ollut hovin palkkalistoilla...

Vierailija
430/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lady Susanilla (83) saattaa olla myös muistisairaus, kyselee ja jankuttaa samaa asiaa moneen kertaan. Ihmeellistä, että tuon ikäinen on vielä ollut hovin palkkalistoilla...

Tuo sekoilija sentään oli vain kamarinainen. Vielä puoli vuotta sitten monarkin hommia hoiti toistakymmentä vuotta vanhempi tyyppi. Puhumattakaan hänen puolisostaan, joka törttöili autolla oikein kunnon dementikkotyyliin.

Jos Charles haluaisi kunnolla uudistaa kuningashuonetta, hän jäisi eläkkeelle aivan pikapuoliin ja osoittaisi sillä kunnioitustaan kruunua ja tehtävän vastuullisuutta kohtaan. Mutta eihän hän jää, kun ei päässyt aloittamaankaan parhaina vuosinaan.

Vierailija
431/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhe oli juuri siitä, että vaikka minä olisin suomalaisena miten syntynyt Afrikassa, siellä naurettaisiin kun vastaisin olevani afrikkalainen. Ja vielä enemmän naurettisiin jos alkaisin selittää miten minä nyt niin mieleni pahoitin ja vaadin sitä ja tätä kun minua ei uskota.

Vierailija
432/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhe oli juuri siitä, että vaikka minä olisin suomalaisena miten syntynyt Afrikassa, siellä naurettaisiin kun vastaisin olevani afrikkalainen. Ja vielä enemmän naurettisiin jos alkaisin selittää miten minä nyt niin mieleni pahoitin ja vaadin sitä ja tätä kun minua ei uskota.

Unohda nyt hetkeksi se oma itsesi. Eläydy edes pieneksi hetkeksi tilanteeseen, ettet tiedä isovanhempiesi vanhempien kotimaata. Tiedät vain sen maan, missä olet syntynyt ja aina elänyt. Olisiko kiva, jos joku jankkaisi että mistä oikeasti olet?

Samasta ilmiöstä on kysymys, kun joillakin keskustelijoilla on pakonomainen tarve julistaa Meghan joko mustaksi tai valkoiseksi, riippuen siitä, kummalta hän omaan silmään näyttää. Meidän suomalaisten on helppo huudella olevamme suomalaisia ulkomaillakin. Muiden ihmisten kohdalla asiat voivat olla vähän monimutkaisempia.

-eri.

Vierailija
433/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli Elisabetin hovinainen ja uskottu. Luultavimmin on sinne tilaisuuteen otettu, koska hän on kokenut tarpeelliseksi olla auttamassa, eikä kukaan ole hennonnut sanoa, että kannattaisi jäädä jo eläkkeelle.

Tuonikäiset toimivat noin. Mieheni isoäiti puhuu vielä n***eistä jne. Ja rajojenkin kunnioittaminen on niin ja näin.

Hovi tietenkin mokasi siinä, että mummeli siellä oli, mutta jotain ymmärrystä nyt sentään!

Vierailija
434/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytön William on kummitätinsä puheisiin. Nyt hänen kanssaan samassa puhetilaisuudessa Bostonissa puhunut nainen oli syyttänyt rasismia ja kolonialismia jopa ilmastonmuutoksesta. Meghan on ajan hermolla ja kerää pisteitä asiassa, johon hänelläkään ei ole osaa eikä arpaa. Rankkaa Williamille.

Vierailija
435/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli Elisabetin hovinainen ja uskottu. Luultavimmin on sinne tilaisuuteen otettu, koska hän on kokenut tarpeelliseksi olla auttamassa, eikä kukaan ole hennonnut sanoa, että kannattaisi jäädä jo eläkkeelle.

Tuonikäiset toimivat noin. Mieheni isoäiti puhuu vielä n***eistä jne. Ja rajojenkin kunnioittaminen on niin ja näin.

Hovi tietenkin mokasi siinä, että mummeli siellä oli, mutta jotain ymmärrystä nyt sentään!

Onko hovinainen joku työ, josta voi jäädä eläkkeelle? Eivät nuo varsinaisesti henkilökuntaan taida kuulua.

Vierailija
436/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 83v ole automaattisesti mikään muistihäiriöinen rahjus.  Ja vaikka olisikin, niin ei ihminen tuolla tavalla ala ihan ykskaks käyttäytymään, kuten tämä kyseessä oleva lady.  Se oli hänellä jo verissä.  Jos hän olisi ollut tiettävästi "valvottava" tapaus, niin ei häntä varmasti olisi sinne kutsuttu.

Vierailija
437/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se loukkaantuja oli pukeutunut kuin zulu-soturi, joten oli ihan ymmärrettävää, että 83-vuotias luuli tämän olevan kotimaansa kansallisasussa ja/tai, että halusi asiaan kiinnitettävän huomiota. Sitten tämä loukkaantuikin, kun vanha nainen ei heti arvannut hänen olevan kotoisin Lontoosta.

Vierailija
438/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se loukkaantuja oli pukeutunut kuin zulu-soturi, joten oli ihan ymmärrettävää, että 83-vuotias luuli tämän olevan kotimaansa kansallisasussa ja/tai, että halusi asiaan kiinnitettävän huomiota. Sitten tämä loukkaantuikin, kun vanha nainen ei heti arvannut hänen olevan kotoisin Lontoosta.

Jos kukaan ei olisi kiinnittänyt hänen pukeutumuseensa huomiota, niin sitten olisi valitettu, että rodullistettuihin suhtaudutaan kuin ilmaan, eikä heidän erityispiirteitään tunnusteta.

Vierailija
439/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Lady siirsi itse sen mustan naisen hiuksia nimilapun päältä voidakseen lukea sen. Sitten kysyi mistä nainen oli kotoisin, ja kun nainen sanoi olevansa Hackneystä niin intti vielä että ei kun mistä olet _oikeasti_ kotoisin. Kyllä tuo meni liian pitkälle uudelta tuttavuudelta.

Mutta kuitenkin. Kyseessä on vanha ihminen, joka ei ole kärryillä nykyajan kulttuurista.

Vierailija
440/3443 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Lady siirsi itse sen mustan naisen hiuksia nimilapun päältä voidakseen lukea sen. Sitten kysyi mistä nainen oli kotoisin, ja kun nainen sanoi olevansa Hackneystä niin intti vielä että ei kun mistä olet _oikeasti_ kotoisin. Kyllä tuo meni liian pitkälle uudelta tuttavuudelta.

Mutta kuitenkin. Kyseessä on vanha ihminen, joka ei ole kärryillä nykyajan kulttuurista.

Miksi pitää tulla tuollaisessa asussa asialliseen työtilaisuuteen? En minäkään kulje Mynämäen kansallispuku päällä asiakastapaamisissa. Tai tuohivirsuissa.