Otin kalliin määräaikaisen, en pörssisähköä
En halua yllätys isoja sähkölaskuja, eli haluan pystyä arvioimaan kk kulutuksen etukäteen. Lisäksi en halua suunnitella elämääni sen perusteella, milloin on halpa sähkön tuntihinta. Enkä missään nimessä aio koskaan yöllä herätä yöllä käyttämään sähköä, koska se on halpaa.
Vaikka asun omakotitalossa, sähkönkulutukseni on suhteellisen pientä ja saan laskut kyllä maksettua myös tällä kalliin määräaikaisen hinnalla. Eli ei kuulosta ongelmalta?
Miesystävän mielestä tämä on ongelma. Siis se, etten ottanut pörssisähköä, vaikka hän laski, että se kannattaa ja suositteli sitä minulle. Perustelin edellä mainituilla asioilla, mutta hän suuttui minulle silti. Suuttui minun omasta sähkösopimuksesta!
Olen yllättynyt ja vähän naurattaakin, edelliset kolme vuotta ollut kuitenkin ihan normaali järkevä ihminen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kalliin ja kuinka pitkän sopimuksen otit?
Kahden vuoden hieman päälle 30 sentin kwh hintaan. Minä maksan sen, eli sinunkaan ei tarvitse tästä suuttua.
Eli onko nyt niin, että sähkösopimus on nykyisin asia, josta arvostellaan ihmisiä?
On hienoa että haluat tukea sähköyhtiöitä näinä vaikeina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden vuoden hieman päälle 30 sentin kwh hintaan. Minä maksan sen, eli sinunkaan ei tarvitse tästä suuttua.
Eli onko nyt niin, että sähkösopimus on nykyisin asia, josta arvostellaan ihmisiä?
No nyt sinä kyllä pillastut ihan turhaan minulle, kysyin vain millaisen sopimuksen teit. Pidän tuota jopa aika hyvänä, meille tarjottiin sopimusta, jossa oli yli 40 senttiä kWh. Me otettiin pörssisähkö, koska on mahdollista optimoida sähkönkäyttöä paljonkin, ajallisesti siis.
Määräaikainen sopimus on ihan Ok, mutta kahden vuoden sopimuksessa ei ole mitään järkeä.
Mielestäni aika pitkä määräaikaisuus maailmantilanne huomioiden.
Jos on perus kerrostalokämppä niin eihän tuolla juuri ole merkitystä. Kymppejä kuukaudessa sähkölasku joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2v on pitkä aika, mutta 30snt maltillinen kuitenkin.
Me otettiin alkukesästä 2vuotta 11snt ja tuolloin tuntui onko siinä mitään järkeä.
Nyt voi lähinnä onnitella itseään tästä valinnasta.
Aika näyttää, oliko sun valinta "oikea" vai "väärä" - jäätte katsomaan ja sillä se selviää.
Minäkin otin loppukesästä kalliin määräaikaisen sopimuksen, vaikka asun maalämpötalossa ja sähköä mene h.lvetisti. Ainakaan toistaiseksi en ole päätöstäni harmitellut, mutta ymmärrän että seuraavana talvena tilanne voi olla toinen kun sähkösopimuksia tarjotaan taas hintaan < 5 snt/kwh. Pörssisähkö tosin on meille mahdoton ajatus, koska se on kalleimmillaan talvipakkasilla kun sähköä kuluu eniten.
Vierailija kirjoitti:
Jos on perus kerrostalokämppä niin eihän tuolla juuri ole merkitystä. Kymppejä kuukaudessa sähkölasku joka tapauksessa.
Vaik-ka a-sun o-ma-ko-ti-ta-los-sa...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aika pitkä määräaikaisuus maailmantilanne huomioiden.
Meillä on vaihtotakuu eli sopimusta voi muuttaa kerran veloituksesta.
Minä asun rivitalossa ja otin samanlaisen sopimuksen ja samoista syistä. Minullakin sähkönkulutus on hyvin maltillista, joten koin, että mieluummin maksan mahdollisesti enemmän kuin mietin koko ajan mihin suuntaan sähkön hinta liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2v on pitkä aika, mutta 30snt maltillinen kuitenkin.
Me otettiin alkukesästä 2vuotta 11snt ja tuolloin tuntui onko siinä mitään järkeä.
Nyt voi lähinnä onnitella itseään tästä valinnasta.Aika näyttää, oliko sun valinta "oikea" vai "väärä" - jäätte katsomaan ja sillä se selviää.
Maltillinen millä tavoin? Viisinkertainen normaaliin hintaan nähden. Olisitko valmis maksamaan viisinkertaista hintaa myös vedestä, autosta, asunnosta ja RUOASTA kun se on maltillista?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin otin loppukesästä kalliin määräaikaisen sopimuksen, vaikka asun maalämpötalossa ja sähköä mene h.lvetisti. Ainakaan toistaiseksi en ole päätöstäni harmitellut, mutta ymmärrän että seuraavana talvena tilanne voi olla toinen kun sähkösopimuksia tarjotaan taas hintaan < 5 snt/kwh. Pörssisähkö tosin on meille mahdoton ajatus, koska se on kalleimmillaan talvipakkasilla kun sähköä kuluu eniten.
Ei tarvi unta nähdä että joskus vielä palattaisiin noihin 5 sentin hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaik-ka a-sun o-ma-ko-ti-ta-los-sa...
Ei silloinkaan jos sähkön kulutus on vähäistä. Eri juttu jos lämmittää talonsa sähköllä. Perus kodinkoneet ja valaistus ei niin paljoa sähköä kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä huomaa miten tolloja ihmiset on. Peukkua vaan ylöspäin vaikka ap kertoi asuvansa omakotitalossa.
Tämä kommentti sinänsä ihan ok, mutta tosiaan nyt puhutaan hieman eriasiasta, kun ei olla kerrostaloa lämmittämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Ihan hyvin voidaan parin vuoden kuluttua olla takaisin vanhassa hinnassa. Nykytilanne on poikkeus. Varmasti se ainakin sinne 10 sentin hujakoille laskee kunhan nämä sodan aikaansaamat levottomuudet markkinoilla laantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Ihan hyvin voidaan parin vuoden kuluttua olla takaisin vanhassa hinnassa. Nykytilanne on poikkeus. Varmasti se ainakin sinne 10 sentin hujakoille laskee kunhan nämä sodan aikaansaamat levottomuudet markkinoilla laantuu.
Vain tuplahinta. Sekin niellään mukisematta vain suomessa.
Pörssisähkö on talvella 3 kk euron ja kesällä 5 senttiä. Keskiarvoksi tulee aika paljon vähemmän kuin kiinteällä sopimuksella eikä asetelma muutu, vaikka käyttäisi kulutuksen mukaan painotettua keskiarvoa.
Jos tarvittaessa maksukykyä ja riskinottokykyä riittää, kannattaa ottaa pörssisähkö.