Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otin kalliin määräaikaisen, en pörssisähköä

Vierailija
28.11.2022 |

En halua yllätys isoja sähkölaskuja, eli haluan pystyä arvioimaan kk kulutuksen etukäteen. Lisäksi en halua suunnitella elämääni sen perusteella, milloin on halpa sähkön tuntihinta. Enkä missään nimessä aio koskaan yöllä herätä yöllä käyttämään sähköä, koska se on halpaa.

Vaikka asun omakotitalossa, sähkönkulutukseni on suhteellisen pientä ja saan laskut kyllä maksettua myös tällä kalliin määräaikaisen hinnalla. Eli ei kuulosta ongelmalta?

Miesystävän mielestä tämä on ongelma. Siis se, etten ottanut pörssisähköä, vaikka hän laski, että se kannattaa ja suositteli sitä minulle. Perustelin edellä mainituilla asioilla, mutta hän suuttui minulle silti. Suuttui minun omasta sähkösopimuksesta!

Olen yllättynyt ja vähän naurattaakin, edelliset kolme vuotta ollut kuitenkin ihan normaali järkevä ihminen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että ko. sähkösopimuksen valinnut tietää mitä tekee ja on itse siihen tyytyväinen. Olen itsekin sellainen, että pörssisähkö ei oikein sovi omaan pirtaan. En todellakaan keskitä kotitöitä pyykinpesuja jne yöaikaan, joten meillä kulutetaan sähköä juuri sinä aikana, kun se on kalleinta ja on hyvä tietää etukäteen, että mitä se maksaa.

Kävi kyllä hyvä tuuri, kun tein 11 c/kWh sopparin keväällä. Sillon puntaroin, että kannattaako. Nyt olen tyytyväinen, kun pelotellaan jo, että seuraavasta talvesta voi tulla vielä hankalampi.

Vierailija
22/26 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on perus kerrostalokämppä niin eihän tuolla juuri ole merkitystä. Kymppejä kuukaudessa sähkölasku joka tapauksessa.

Siksi pörssisähkö soveltuukin lähinnä kerrostaloon.

Pörssisähkö on halpaa kun kulutusta on vähemmän, esim kesällä.

Pörssisähkö on kallista kun kulutusta on enemmän, esim talvella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pahimman energiapulan aikana, talvipakkasilla tuulettomina päivinä on harvoin paljon yli 30cnt/kWh. Ei kuulosta hyvältä sopimukselta mutta itsepähän maksat.

Vierailija
24/26 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Pääasia, että ko. sähkösopimuksen valinnut tietää mitä tekee ja on itse siihen tyytyväinen. Olen itsekin sellainen, että pörssisähkö ei oikein sovi omaan pirtaan. En todellakaan keskitä kotitöitä pyykinpesuja jne yöaikaan, joten meillä kulutetaan sähköä juuri sinä aikana, kun se on kalleinta ja on hyvä tietää etukäteen, että mitä se maksaa.

Kävi kyllä hyvä tuuri, kun tein 11 c/kWh sopparin keväällä. Sillon puntaroin, että kannattaako. Nyt olen tyytyväinen, kun pelotellaan jo, että seuraavasta talvesta voi tulla vielä hankalampi.

Niin, mekin laskettiin paljonko tänä vuonna pitää säästää, että meillä on rahat ensi vuoden laskuihin. Ensi vuonna sitten lasketaan seuraava vuosi, jne. 

Vierailija
25/26 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kalliin ja kuinka pitkän sopimuksen otit? 

Kahden vuoden hieman päälle 30 sentin kwh hintaan. Minä maksan sen, eli sinunkaan ei tarvitse tästä suuttua.

Eli onko nyt niin, että sähkösopimus on nykyisin asia, josta arvostellaan ihmisiä?

2v on pitkä aika, mutta 30snt maltillinen kuitenkin.

Me otettiin alkukesästä 2vuotta 11snt ja tuolloin tuntui onko siinä mitään järkeä.

Nyt voi lähinnä onnitella itseään tästä valinnasta.

Aika näyttää, oliko sun valinta "oikea" vai "väärä" - jäätte katsomaan ja sillä se selviää.

Siis, ollaanko nyt ihan oikeasti sellaisessa tilanteessa, etyä 30 senttiä kWh+extrat on "maltillinen" hinta?!

Lama tulee.

Vierailija
26/26 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on talvella 3 kk euron ja kesällä 5 senttiä. Keskiarvoksi tulee aika paljon vähemmän kuin kiinteällä sopimuksella eikä asetelma muutu, vaikka käyttäisi kulutuksen mukaan painotettua keskiarvoa.

Jos tarvittaessa maksukykyä ja riskinottokykyä riittää, kannattaa ottaa pörssisähkö.

Pörssisähkö kannattaa jos pystyy ajoittamaan sähkönkäytön halvoille tunneille, eli käytännössä jonkinlainen varaava lämmitys. Pitkän ajan keskihinta on ollut siinä 30 snt/kwh nurkilla, eli sen osalta AP:n valinta on ihan ok jos ei tuo puljaaminen kiinnosta tai ole mahdollista. Ja ainahan siitä määräaikaisestakin sopimuksesta pääsee eroon jos sikseen tulee...