Julkisia terveyspalveluja on pakko karsia, sanoo hyvinvointialueen johtaja
Sote-uudistushan markkinoitiin sanomalla, että se tuo säästöjä ja parantaa palveluita. Ei tuo kumpaakaan.
NYKYISIÄ sote-palveluja ei voida ylläpitää, koska hoitohenkilöstö ei riitä siihen. Näin sanoo Päijät-Hämeen hyvinvointialuejohtaja Petri Virolainen.
Sote-sektorilla on sellaista toimintaa, joka ei tuota hirveän paljon hyvää yhteiskunnalle tai yksilöille. Meidän on pakko uskaltaa puuttua siihen.
Virolainen sanoo suoraan, että Päijät-Hämeessä tullaan karsimaan palveluita. Siitä, mitä palveluja karsitaan, ei ole vielä tehty konkreettisia päätöksiä.
Hän pohtii tässä vaiheessa asiaa esimerkkien kautta.
Meillä voi olla palveluja, joita saa nykyään neljä kertaa vuodessa. Jatkossa tällaisia palveluja voisi saada esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Tämä olis nähtävissä, että nykyinen sote-uudistus ei palveluja paranna eikä kuluja hillitse. Edellisen hallituksen sote-uudistus olisi tehnyt kumpaakin. Se on paljon parempi uudistus kuin tämä nykyinen.
Ei Sipilän hallituksen sote-malli ollut juuri sen parempi. Siinä oli lähes yhtä monta sote-aluetta, vaikka 5-6 riittäisi. Ainut pelastuksemme olisi nyt lopettaa kuntasektori ja sotealueet ottaisivat loputkin kuntien tehtävät, siis lähinnä auraus ja kaavoitus.
Meillä oli aiemmin 5 pikkupomoa, nyt niitä tulee 11. Työ kevenee ja palvelut paranevat, sanoo pomo, joka itse vaihtaa muualle töihin.
Ensi hallituskaudesta tulee kyllä mielenkiintoinen. Mistä leikataan, mihinkä palveluihin on enää varaa. Tähän asti on pystytty vielä lykkäämään välttämätöntä karsimista palveluista ja tulonsiirroista mutta jonkun se on pakko tehdä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kyllä kun netissä diagnosoi itseään ja joka pikku vaivasta pitäisi muka ohjeen mukaan hakeutua lääkärille. Sitten kun soittaa terkkariin niin sieltä joku vanha hoitsu nauraa päin korvaa ja ihmettelee, että mistä sinäkin tuollaisia olet keksinyt, ei sua mikään vaivaa. Sinne ei todellakaan kannata soittaa vasta kuin korisee lattialla kuoleman kielissä ja sitten onkin jo kiirus ja käskevät menemään päivystykseen.
Kun otat itse selvää vaivoista ja kerrot siitä lääkärille niin hän kysyy kumpi meistä on lääkäri. Toivottavasti botit korvaa lääkärit niin saa inhimillisempää ja vähemmän ylimielistä kohtelua.
Minulla oli joku aika sitten ihan helvetillinen alaselkäkipu ja seuraavana päivänä alkoi kuumeinen jomotus päässä joka on kestänyt tähän saakka. Selkäkipu on kadonnut, mutta keskellä selkää vasemmalla tuntuu outo paine ja tuntuu että runsaasta juomisesta huolimatta vessassa ei tarvitse käydä juuri lainkaan, minne se vesi oikein jää/menee. Soitin terveyskeskukseen ja siellä oli just tällanen nyrpeä hoitsu jonka mielestä minua ei vaivaa mikään ja vanhemmiten vaivoja tulee vain lisää. Ihmetteli mistä olen keksinyt jonkun munuaisvaivan koska siinä olisi olo kuulemma pahempi. Kaipa tässä sitten vaan ollaan ja odotellaan loppua vaikka olisi mahdollisesti joku munuaisen vajaatoiminta, hyvää työtä nuo hoitsut tekee ihmisten tap pamisessa kyllä
Sotejohtajien palkastakin voi leikata esim. 30%.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kyllä kun netissä diagnosoi itseään ja joka pikku vaivasta pitäisi muka ohjeen mukaan hakeutua lääkärille. Sitten kun soittaa terkkariin niin sieltä joku vanha hoitsu nauraa päin korvaa ja ihmettelee, että mistä sinäkin tuollaisia olet keksinyt, ei sua mikään vaivaa. Sinne ei todellakaan kannata soittaa vasta kuin korisee lattialla kuoleman kielissä ja sitten onkin jo kiirus ja käskevät menemään päivystykseen.
Välillä musta tuntuu, että suurin edistys lääketieteessä on oikeasti ollut se, että nää vanhat ammattitaidottomat jäärät joiden mielestä potilasta ei vaivaa mikään jos on hengissä, ovat joutuneet pois alalta.
Suomi on varakas maa, jakoihan se korona(kaveri) tukia yli 200-300 tuhatta tienaaville "nälkätaiteilijoille".