Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kasvissyöjälle joulupöytään?

Vierailija
27.11.2022 |

Yksi joulun vieraistamme on vasta muutama kuukausi sitten alkanut kasvissyöjäksi. Mitä jouluruokia tarjoaisimme hänelle? Laatikot tietenkin käy, mutta olisi kiva tarjota hänelle muutakin, kuin perunoita ja laatikoita.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia

Vierailija
82/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se rankkaa kun joitain kiukuttaa niin paljon jos joku ei lihaa syö :D 

Niinpä. Tässäkin aloituksessa kokkaaja haluaa ottaa vieraansa huomioon ja tehdä hänelle sopivaa ruokaa. Kyselee hyväksi koettuja reseptejä.  Kuitenkin ketjuun tulee kasvissyönnin vihaajia vouhkaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikoissaan on kermaa ja voita, ne ei käy. Eli perinteisestä jouljpöydästä köynrosolli ilman silliä ja herneet, ruisleipä.

Sun pitää tehdä sille joku ällö seitan kinkku

Kyse oli kasvissyöjästä, ei vegaanista.

Kasvissyöjä on yks harhaanjohtavimpia nimityksiä. Kuvittelis että kasvissyöjä syö vaan kasviksia, mutta kasviksethan on itseasiassa vain osa kasvikunnan tuotteita. Esim leipää ei ymmärtääkseni lasketa kasvikseksi. Eli jos söis pelkkiä kasviksia niin ruokavalio olis rajoittuneempi mitä vegaanilla.

Lakto-ovo-vegetaristi on sitten oma juttunsa, sitä kai ylensä kansamm kieälesä tarkoitetaan "kasvissyöjällä".

Mä ajattelen, että leipä kuuluu kyllä kasvissyöjänkin ruokavalioon. Tehdäänhän se viljasta, mikä kasvaa pellolla.

Niinhän se yleiskielessä kuuluukin, mutta katsotaans nyt wikipediasta kasviksen määritelmä...

..."Kasviksilla tarkoitetaan ravitsemustieteessä yleensä meheviä kasvinosia, kuten vihanneksia, marjoja, hedelmiä sekä vihanneshedelmiä.[1] Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.[2]"

"Kasvien ei-meheviä siemeniä, kuten viljaa, kuivaherneitä, kuivapapuja ja pähkinöitä ei lasketa ravitsemustieteessä kasviksiksi, vaikka ne kuuluvatkin kasvikunnan tuotteisiin (engl. plant based). Sen sijaan leikkopavut eli papukasvin mehevinä poimitut palot luetaan kasviksiin."

Siinäpä se

Vierailija
84/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran pikkujouluissa joissa oli yhtä alkupalaa lukuunottamatta joka ainoassa ruoassa lihaa. Kummallinen ruokavalio sellainen, että vihersalaatissakin piti olla kanapaloja. 

Vierailija
85/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegaani = ei mitään eläinperäistä

kasvissyöjä = vegetaristi

maitotuotteita käyttävä = laktovegetaristi

maitotuotteita ja munia käyttävä = lakto-ovovegetaristi

maitotuotteita, munia ja kalaa käyttävä = lakto-ovopescovegetaristi

maitotuotreita, minua, kalaa ja kanaa/kalkkunaa syövä = lakto-ovopollopescovegetaristi

ei ole olemassa mitään kaikkia koskevaa kasvissyöjää, jos joku ilmoittaa olevansa kasvisdyöjä, kaikki kasvikset menee, kun taas vegaani ei vlttämättä koske hunajalla makeutettuun..

Vierailija
86/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikoissaan on kermaa ja voita, ne ei käy. Eli perinteisestä jouljpöydästä köynrosolli ilman silliä ja herneet, ruisleipä.

Seon sitten lakto-ovovegetaristi.

En tiedä yhtäkään kasvista, joka tuottaa maitoa tai munia

kasvissyöjä on eri asia lakto-ovovegetaristi. Jos sinä käytät lihattomasta sekasyöjästä nimityst kasvissyöjä, se on sinun ongelmasi Opetelkaa termit!

Minä väitän, että suurin osa ihmisistä ei kyllä tiedä, mikä lakto-ovo-vegetaristi on. Kasvissyöjätermi on paljon tutumpi. Varmaan jokainen ymmärtää, että kasvissyöjän ruokavalioon ei tarvitse mitään eläintä ottaa pois päiviltä.

Lakto-ovo-vegetaristi kertoo täsmälleen mistä on kyse toisin kuin "kasvissyöjä" joka ei tarkoita oikein mitään. Lakto-ovo-vegetaristille kelpaa rehut, maitotuotteet ja munat mutta ei sienet. Lakto-ovo-myko-vegetaristille kelpaisi myös sienet.

Vierailija
87/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin erilaisille syöjille että ottakaa omat eväät varmuuden vuoksi. 

Vierailija
88/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen omnivegetaristi

Vierailija
89/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seon sitten lakto-ovovegetaristi.

En tiedä yhtäkään kasvista, joka tuottaa maitoa tai munia

kasvissyöjä on eri asia lakto-ovovegetaristi. Jos sinä käytät lihattomasta sekasyöjästä nimityst kasvissyöjä, se on sinun ongelmasi Opetelkaa termit!

Minä väitän, että suurin osa ihmisistä ei kyllä tiedä, mikä lakto-ovo-vegetaristi on. Kasvissyöjätermi on paljon tutumpi. Varmaan jokainen ymmärtää, että kasvissyöjän ruokavalioon ei tarvitse mitään eläintä ottaa pois päiviltä.

Koska sinä olet tottunut puhumaan kasvissyöjistä joukkona, jotka käyttää esimerkiksi munia ja maitoa, muttei lihaa. Näin ei kuitenkaan ole! Kadvissyönnin ja veganismin välillä on muutakin vaihtoehtoa.

Vierailija
90/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen ylipäänsä kylässä syömistä tai tarjoudun tuomaan itse omat eväät mukanani. Jollain ihmisillä käy kauheasti tunteisiin jos joku ihminen ei lihaa syö. Alle 40-v kaupunkilaisille toki normijuttu mutta esim maaseudulla tullaan näissä asioissa paljon perässä. 

Vierailija
91/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua sieniä ja juureksia

Salaatit

Laatikot

Merilevä mäti

Cashew home"juusto"

Savustettu tofu

Hillot

Leivät

Perunoita

Punajuuri tai hernehummus

Pikkelöidyt vihannekset

Tahini

Yms.

Hyvää joulua

Vierailija
92/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, kysy mistä hän tykkää. Mun mielestä esim noi seitan-köntit ja sieni-wellingtonit on ihan hirveitä. Joku toinen vege taas rakastaa niitä. Joten kysy mistä hän tykkää, suunnitelkaa yhdessä ja vaikka kokatkaa yhdessä.

Ei ap:lle ketään kasvissyöjää ole tulossa joulupöytään, hän on yksin betonikuutiossaan pizzaa mässyttävä jonne.

Vierailija
93/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se rankkaa kun joitain kiukuttaa niin paljon jos joku ei lihaa syö :D 

Niin, luulisi että nämä lihan suurkuluttajat olisivat iloisia, kun heille jää enempi. Mutta ei, ulina on hirmuinen kun joku ei tahdo puputtaa heidän kanssaan läskiä ja jänteitä suoleen tungettuna.

Vierailija
94/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vegaani = ei mitään eläinperäistä

kasvissyöjä = vegetaristi

maitotuotteita käyttävä = laktovegetaristi

maitotuotteita ja munia käyttävä = lakto-ovovegetaristi

maitotuotteita, munia ja kalaa käyttävä = lakto-ovopescovegetaristi

maitotuotreita, minua, kalaa ja kanaa/kalkkunaa syövä = lakto-ovopollopescovegetaristi

ei ole olemassa mitään kaikkia koskevaa kasvissyöjää, jos joku ilmoittaa olevansa kasvisdyöjä, kaikki kasvikset menee, kun taas vegaani ei vlttämättä koske hunajalla makeutettuun..

Just näin. Yleisin taitaa olla lakto-ovo (tai pesco), mutta kannattaa varmistaa koska "kasvissyöjä" on tosiaan vähän epämääräinen. Yleensä vaikkapa lounasravintoloissa kasvisruoka tarkoittaa lakto-ovovegetaariseen ruokavalioon soveltuvaa ja vegaaninen on erikseen mainittu.

Ap, helpointa on, kun kysyt, mitkä tuotteet vieraallesi sopii ja kysyt tukeeko hänelle mieleen jotain toiveita vaikkapa kinkun sijaan. Henk. kohtaisesti joulu on helppo juhla, kun en koskaan edes lapsena sietänyt kinkkua tai silliä, söin pelkkiä laatikoita. Lakto-ovoksi sirtyminen ei siis omalla kohdallani muuttanut juuri mitään, söin samoja laatikoita kuin aina ennenkin. Nyt kun olen ollut puhtaasti vegetaristi, niin olen vain korvannut maidot, kermat ja voit kasviperäisillä, munia en ole mihinkään laatikoihin koskaan käyttänytkään.

Vierailija
95/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse välttelen ylipäänsä kylässä syömistä tai tarjoudun tuomaan itse omat eväät mukanani. Jollain ihmisillä käy kauheasti tunteisiin jos joku ihminen ei lihaa syö. Alle 40-v kaupunkilaisille toki normijuttu mutta esim maaseudulla tullaan näissä asioissa paljon perässä. 

Miten iso kasvimaa sinulla kaupunkilaisella on?

Vierailija
96/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viime jouluna linssimureketta. Se oli hyvää ja koristeltuna juhlavakin ruoka.

Vierailija
97/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen joulupöytähän on suurimmaksi osaksi kasvisruokaa, poikkeuksena kinkku, maksalaatikko ja kalat eri muodoissaan. Jo on kumma, jos ei löydy jotain syötävää.

Tällä palstalla ilmeisesti laitetaan lihalientä ja silavaa jokaiseen ruokaan, riisipuuroon ja luumusoppaankin kun mitään kasvisruokaa ei joulupöydästä löydy. 

Niinpä.

Vierailija
98/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olen omnivegetaristi

Miten se eroaa vegetarististista?

Syöt kaikkia kasviksia ja vegetaristi syö.. kaikkia kasviksia?

Vierailija
99/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyönnin lisäämisestä kiinnostunut sekasyöjä. Useassa reseptissä tai linkissänne on fetaa. Onko se jotain vegefetaa, sehän on valmistettu eläinperäisestä maidosta?

Vierailija
100/127 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaattia

Salaatilla mennään jo kuuhun asti :D

Tuli mieleen tämä sarjakuva siitä kun vegaanille tarjotaan joulupöydässä vain salaattia. Älä kysy miksi

https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/il/jb9/6iov/22975/648011700…