Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla ei ole ketään joka hoitaisi lasta joskus?

Vierailija
26.11.2022 |

Isovanhemmat ei hoida, muut lähisukulaiset ei hoida, lapsen isä ei hoida, tapaa lasta satunnaisesti jos olen koko ajan paikalla katsomassa lapsen perään. Ja lapsi on siis jo viisi ja tämä on ollut tällaista jo vauva-aikana. Päiväkoti on vain työpäiviäni varten. Rahat tiukassa, pienellä palkalla ei juurikaan vieraita hoitajia kotiin pysty palkkaamaan. Olenko ainoa jolla on näin?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa, jonka lasta ei muut hoida.

Lapsen hoidosta selviät, kun on pakko selvitä.

Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi.

Vierailija
62/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä asenne minulla, mutta mikset hoida itse lastasi, kun olet sen itse halunnut ja hankkinut?

Eikä voi palkata lastenhoitajan, jos sitä ilmaista hoitajaa ei ole tarjolla 🤦

Jokainen kaipaa joskus lepotaukoja. Jaksaisitko itse olla töissä 15 tuntia joka päivä?

Lastenhoitajan palkkaaminen on kallista, 10 € tunti. Jos on muutenkin pienet tulot.

Minä olen joka päivä töissä 16 tuntia ja hoidan lisäksi lapset siinä ohessa. Jaksan varsin hyvin.

Juu juu niin varmasti olet joka päivä töissä 16 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään isovanhemmat hoida. Tulevat kyllä mielellään käymään mutta lähinnä vaativat passaamista kahvin ja pullan merkeissä, lasten perään eivät suostu katsomaan edes sen aikaa kun kattaisin pöydän ja keittäisin kahvin.

Vierailija
64/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tukiperhejuttu vois olla harkitsemisen arvoinen.

Vierailija
65/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei isovanhemmat hoida?

Suurimmalla osalla lapsiperheistä isovanhemmat asuvat kaukana.

Eikö yleensä lähdetä opiskelun ja työn perässä lapsuuden kodista ja maisemista kauemmaksi ja halu katkaista napanuora lapsuuden kotiin?

Meillä isovanhemmat asuvat 1300 km päässä ja toiset yli 900 km päässä. Pitkästä välimatkasta johtuen, isovanhemmat ei hoida, samat välimatkat sukulaisiin.

Vierailija
66/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä sen suhteen että ei isovanhemmista ole hoitajiksi. Nyt kun lapsi on koulussa on jo alkanut helpottamaan sillä vastavuoroiset kaveritreffit ovat todella kultaa. Myös silloin kun kaveri meillä koska puuhastelevat hyvin tyytyväisinä monta tuntia.

Vierailija
67/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tukiperhejuttu vois olla harkitsemisen arvoinen.

Mutta ei auta tilanteeseen vielä vuosiin. Jos jonotusaika on sellaiset 2-4 vuotta niin ap:n lapsi on jo joku 8-vuotias ennen kuin voivat sellaisen saada.

Vierailija
68/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kysyä sosiaalityöntekijältä mahdollisuutta saada apua arkeen. Meinaan, että pääsisit joskus irti arjesta sinäkin. Joku maksusitoumus vaikka lastenhoitopalveluihin edes kerran kuussa?

Vierailija
69/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kysyä sosiaalityöntekijältä mahdollisuutta saada apua arkeen. Meinaan, että pääsisit joskus irti arjesta sinäkin. Joku maksusitoumus vaikka lastenhoitopalveluihin edes kerran kuussa?

En ole ap mutta minä kysyin kunnasta tällaista kun meillä ei tukiverkkoa ole. Sanoivat, että voi saada kolme palveluseteliä, jolla itse ostaa lastenhoitoa, mutta ne palvelusetelit ei kata kuin osan maksusta ja niitä myönnetään vain akuuttiin tilanteeseen kuten yllättäen jalka meni poikki.

Vierailija
70/79 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro isovanhemmille että lapsi ilahtuisi jos voisi yökyläillä heillä ja tykkäisi liikkua/käydä heidän kanssa jossain.

Vierailija
71/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuleireille voi hakea ja maksaa vain parikymppiä per lapsi per viikonloppu. Tämä siis alakoululaisille ja sama ryhmä kokoontuu neljä kertaa syksyssä/ keväässä. Tosin oma lapsi koki että ei aina ollut niin kivaa kun muut lapset oireili siellä. Kokonaisuudessaan oli kuitenkin hyvä kokemus totaaliyksinhuoltajalle, joka sai näin pidettyä työpaikkansa tuolloin.

Vierailija
72/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa seurakunnissa on lapsiparkki. Eli tyyliin ti klo 16-18 voi tuoda yli 2 v ikäisen lapsiparkkiin siksi aikaa, kun itse käy asioilla. Kannattaa käydä seurakunnan nettisivuilla katsomassa, löytyykö tällaista teiltä. Oma seurakuntani järjestää tällaista lauantaisin. :)

Vierailija
73/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheille suunnatut palvelut ovat huonontuneet. Minun lapsuudessani tuli kodinhoitaja monesti auttamaan että äiti sai levätä ja omaa aikaa.  Kunta tarjosi sen palvelun. Nyt saat anomalla anoa että saa jotain apua, eikä saa siltikään.  

Vierailija
74/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa seurakunnissa on lapsiparkki. Eli tyyliin ti klo 16-18 voi tuoda yli 2 v ikäisen lapsiparkkiin siksi aikaa, kun itse käy asioilla. Kannattaa käydä seurakunnan nettisivuilla katsomassa, löytyykö tällaista teiltä. Oma seurakuntani järjestää tällaista lauantaisin. :)

En tiennytkään tällaisesta joten googlasin. Nuo näyttävät olevan aamupäivisin eli jos ap:n lapsi on päiväkodissa niin eihän ne hyödytä.

Vierailija
75/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on äidin tehtävä hoitaa oma pyllyn hedelmänsä. Jämpti on näin!! 😊😃

Vierailija
76/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheille suunnatut palvelut ovat huonontuneet. Minun lapsuudessani tuli kodinhoitaja monesti auttamaan että äiti sai levätä ja omaa aikaa.  Kunta tarjosi sen palvelun. Nyt saat anomalla anoa että saa jotain apua, eikä saa siltikään.  

Itse asiassa lapsiperheille suunnatut tukimuodot on parantuneet tosi paljon... mutta niiden tarpeessa olevia perheitä on vain tullut vielä paljon enemmän lisää. Ja suurin osa palveluista joudutaan keskittämään perheisiin, missä isoja lastensuojelullisia ongelmia tai lapsia joilla paljon "kirjainyhdistelmiä".

Ihan tavalliselle perheelle, jolla joskus vaikeuksia selvitä, ei enää löydy resurssia.

Samaan aikaan perheiden yhteisöllisyys on vähentynyt ja ihmiset elävät tosi itsekkäästi JA samalla sellainen "koko kylä kasvattaa " on kuollut, suuresti ihan sen takia, että siinä kylässä on aina aika iso riski jollekin taholle, joka itse asiassa tahtoo pahaa sinun lapselle.

Nämä ihanat ihmiset kun täällä tarjoutuu hoitajiksi... itsellä kulki aikanaan bussissa eräs "onnellisen yksinkertainen" joka aina kertoi, että rakastaa lapsia ka kovin mielellään voi auttaa ja katsoa lapsia sinä aikana kun minä käyn asioilla... oikeasti sääli ettei apuun voi luottaa vaan on pakko heti epäillä että kyseessä on joku sairas pedofiili.

Vierailija
77/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako niitä kersoja tehdä jos ei niitä jaksa hoitaa?

Tää kysymys oli varmaan isälle suunnattu?

Vierailija
78/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aika pitkälti noin. Välillä vanhemmat kävivät hoitamassa lapsenlasta. Isä kävi harvoin. Ei se helppoa ollut.

Taitaa olla monella ongelma hoitoavun löytymisessä. Jotkut isovanhemmat eivät myöskään halua hoitaa lasta, haluavat nauttia omasta elämästä.

Kyllä pitää nautinnollinen elämä olla, jossei voi k o s k a a n hoitaa edes hetkeä.

Just yksi nelikymppinen mummo valitteli, että oli hoitanut lapsenlasta 2 yötä ja lapselle oli tullut hampaita. Oli ihan rikki. Ei suostu siihen enää.

Lapsen hoitaminen on raskasta.

Höpöhöpö, sain 3 lapsenlasta ollessani vähän päälle 60 v. Olen ilolla hoitanut heitä aina tarvittaessa ja tarvetta oli alussa paljon, sillä olivat n vuoden ikäerolla.

Ette arvaakaan, miten ihania nyt esiteineinä ovat minua kohtaan.

Keksitään yhdessä kaikkea hullua ja muistellaan niitä pikkulasten leikkejä, laitetaan ruokaa ja tehdään käsitöitä tai pidetään leffailtoja.

He ovat minulle opin antajia nykyteknologiaan. Tehdään streamejä yms.

Lukekaa tämä niille surkeille mummoille ja ukeille.

T. Mummi 70+

Vierailija
79/79 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen ongelmaksi sen, että luotettavaa lastenhoitajaa pienelle lapselle ei niin vain löydä. En itse uskalla jättää pientä lasta ventovieraalle hoidettavaksi. Ja isovanhempien kohdalla huomaa, että eivät kykene katsomaan 1,5 v lapsen perään. Eivät siis ymmärrä, että koko ajan täytyy olla valppaana ja pienen lapsen kanssa monissa asioissa täytyy olla varovainen. Vahinko voi sattua, kun selkänsä kääntää hetkeksi. Isovanhemmat ovat esim. jättäneet terävän veitsen monta kertaa pöydän kulmalle lapsen ulottuville, antaneet lapsen keikkua tuolilla ilman vahtimista ja kuuma kattila on jätetty lapselle kosketusetäisyydelle ja on itse poistuttu kauemmas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän