Onko muita, joilla ei ole ketään joka hoitaisi lasta joskus?
Isovanhemmat ei hoida, muut lähisukulaiset ei hoida, lapsen isä ei hoida, tapaa lasta satunnaisesti jos olen koko ajan paikalla katsomassa lapsen perään. Ja lapsi on siis jo viisi ja tämä on ollut tällaista jo vauva-aikana. Päiväkoti on vain työpäiviäni varten. Rahat tiukassa, pienellä palkalla ei juurikaan vieraita hoitajia kotiin pysty palkkaamaan. Olenko ainoa jolla on näin?
Kommentit (79)
Meillä sama. Tosin mies on meidän elämässä mukana, mutta isovanhemmat, sisarukset, kaverit tmv eivät ole ikinä hoitaneet. No, kavereilta en edes oleta, mutta ainoita lapsenlapsia hoitamattomia isovanhempia vähän ihmettelen. Tai vanhempia sisaruksia kun nämä ovat ainoat sukulaislapset. Ketään ei kiinnosta. Lapset normaaleja ja hyväkäytöksisiä. Se on kyllä surullista, vaikka on me pärjätty kun on aina ajateltu että pärjätään.
Joku antoi hyviä vinkkejä: tukihenkilö, ppy, vastavuoroinen hoitaminen. Kuntosaleilla on lapsenhoito treenin ajaksi.
Minulla ei ole tukipiiriä ollenkaan ja lapsen isän kanssa sama tilanne kuin sinulla. Aika väsyttävää aikaa se oli, rankka työ samalla tehtävänä ja käytännössä koko lapsiaika minuuttiaikataululla suorittamista.
Yritä saada se apu, mitä voit ja välillä muistuta itseäsi, että lapsi kasvaa ja muutaman vuoden päästä vapautta on enemmän. Lapsen voi viedä harrastamaan ja käydä itse vaikka ulkoilemassa sillä aikaa. Ppy:llä on toimintaa, jossa lapsille on hoitoapua ja sinulle tukea samassa tilanteessa olevista. Myöhemmin lapsi voi mennä leireille, kaverille yöksi jne.
Kaikista helpoin on, kun ei yritä edes mitään ihmeellistä omaa aikaa tavoitella. Siitä voi tulla tyytymättömyyden tunnetta, kun ei onnistukaan. Saattaa katkeroittaa.
Voi että. Mulle olisi ilo ja kunnia ottaa joku pikkuihminen hoitoon välillä. Omat lapset jo isoja, mutta sydämessä aina paikka lapsille.
Yäällä kommentoi parisuhteessa elävät lapselliset.
Teidän tilanteenne ei ole millään muodoin verrattavissa yhden vanhemman perheeseen, jossa ei ole apua saatavilla. Teillä on aina se toinen tukena ja apuna, vaikka olisi kuinka passiivinenkin.
Kun on yksin, sairastuminen, työhaastatteluun meno, ylityövaatimus, työmatka, gynekologilla tai hammaslääkärissä käynti jne voivat olla ylitsepääsemättömiä tilanteita. Teille ne eivät ole.
Meillä osa lapsista yökyläili kavereillaan jo viisivuotiaasta. Vastavuoroisesti myös toisinpäin.
Lapsen yökyläilyillä saisit sinäkin vapaa hetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi että. Mulle olisi ilo ja kunnia ottaa joku pikkuihminen hoitoon välillä. Omat lapset jo isoja, mutta sydämessä aina paikka lapsille.
Facebookissa on varmasti jotain halutaan/ tarjotaan lastenhoitoapua sivuja. Tekisit jonkin kiireisen äidin hyvin onnelliseksi.
Ikävä asenne minulla, mutta mikset hoida itse lastasi, kun olet sen itse halunnut ja hankkinut?
Eikä voi palkata lastenhoitajan, jos sitä ilmaista hoitajaa ei ole tarjolla 🤦
Vierailija kirjoitti:
Meillä osa lapsista yökyläili kavereillaan jo viisivuotiaasta. Vastavuoroisesti myös toisinpäin.
Lapsen yökyläilyillä saisit sinäkin vapaa hetkiä.
Ap on varmaan aika uupunut eikä pysty tarjoamaan vastavuoroisuutta ennen kuin saa itse lepoa ja omaa aikaa. Vastavuoroisuus toimii jos on itsellä jaksamista hoitaa muidenkin lapsia. Mutta valmiiksi väsyneellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako niitä kersoja tehdä jos ei niitä jaksa hoitaa?
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Ikävä asenne minulla, mutta mikset hoida itse lastasi, kun olet sen itse halunnut ja hankkinut?
Kai se ap hoitaakin itse. Mutta ehkä joskus on tilanne että pitää käydä vaikka päiväkodin vanhempainillassa, lääkärissä tms ilman lasta.
Niin, saisko niitä tukiperheitä kehiin? Voitko laittaa jonnekkin kesäleirille edes viikoksi? Tai no, maksaahan sekin. Huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kaipaa joskus lepotaukoja. Jaksaisitko itse olla töissä 15 tuntia joka päivä?
Lastenhoitajan palkkaaminen on kallista, 10 € tunti. Jos on muutenkin pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Niin, saisko niitä tukiperheitä kehiin? Voitko laittaa jonnekkin kesäleirille edes viikoksi? Tai no, maksaahan sekin. Huono juttu.
Tuliperheisiin on 2 vuotta jonoa. Ja mieti miten huonoissa oloissa jotkut lapset elävät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei isovanhemmat hoida?
Miksi ei naapurit hoida? Tai kaupan kassahenkilö? Tai seurakunnan diakoniatyöntekijä? Tai lähitalon huoltomies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi palkata lastenhoitajan, jos sitä ilmaista hoitajaa ei ole tarjolla 🤦Jokainen kaipaa joskus lepotaukoja. Jaksaisitko itse olla töissä 15 tuntia joka päivä?
Lastenhoitajan palkkaaminen on kallista, 10 € tunti. Jos on muutenkin pienet tulot.
Ja kukaan ei tule vain kympillä siksi tunniksi, vaan haluavat olla sitten kerralla muutaman tunnin että kannattaa kulkea kotoa hoitolapsen luo jne. Ja jos on ilta-aika niin palkkaaja joutuu maksamaan lapsenhoitajalle taksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi palkata lastenhoitajan, jos sitä ilmaista hoitajaa ei ole tarjolla 🤦Jokainen kaipaa joskus lepotaukoja. Jaksaisitko itse olla töissä 15 tuntia joka päivä?
Minä olen joka päivä töissä 16 tuntia ja hoidan lisäksi lapset siinä ohessa. Jaksan varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliperheisiin on 2 vuotta jonoa. Ja mieti miten huonoissa oloissa jotkut lapset elävät.
Osa ei saa edes vaikka jonottaisi yli kaksi vuotta.
Kun näitä juttuja lukee niin muistan osasyyn miksi minulla ei lapsia ole. Voisin kyllä auttaa lasta haluavaa asiassa ja ei, en ole mies.
Lähes sama tilanne, muuten mutta lapsia on kolme. 80 v äitini on välillä tunnin tai pari pojan kanssa, mut ei pitkään jaksa touhukasta ja kekseliästä poikaa, kun liikkuminen lonkkien takia vähän huonoa ja väsähtää muutenkin.
Isommat lapset on jo 9v ja 12v, joten eivät sinänsä vahtia kaipaa, mummolla vierailevat syömässä suht usein. Mitään omia menoja kuten kampaaja tai hieroja tai joku iltameno, en todellakaan kehtaa mummoa niihin pyytää. Jos joku lääkäri, töihin liittyvä meno, koulun vanhempainilta tms tärkeä lyhyt meno on, niihin saattaa mummolta saada apua pojan kanssa. Lastenhoitajaa ei ole varaa palkata kuin ihan max kerran vuodessa, eli työpaikan pikkujoulua varten kun en kehtaa poiskaan jäädä, työskentelen esimiehenä. Ja sit saakin taas säästää että pääsee ens vuonna uudestaan.
Lapsen isä halusi monta lasta, mut ei sit lopulta halunnutkaan luopua omasta vapaa-ajastaan perhe-elämän hyväksi, myös masennus ja päihteiden käyttö tuli kuvioihin, joten häipyi omasta aloitteestaan täysin lasten elämästä kun nuorin lapsi oli 2v. Viimeinen vuosi yhdessä oli tosi ahdistava kaikille, joten yleisesti ottaen arki yksin lasten kanssa on helpompaa. Raskasta välillä toki ja helpottavaa olisi jos olisi sukulainen tai kaveri, joka mielellään ottaisi lapsia tai edes jonkun heistä silloin tällöin kyläilemään vaikka viikonlopun. Mutta kun ei ole, läheisiä ystäviä ei muutenkaan ole, siskolla oma perhe ja kiireet. Mll perhekummi meillä oli kerran ja se oli hyvin stressaava kokemus, yksi hyysättävä lisää sen kyseisen illan ajan. Olen vakaasti sitä mieltä että lapset on vain muutamia vuosia enää pieniä, joten pärjään kyllä. Ei vaan mene läheskään aikana elämä suunnitelmien mukaan, joten tilanteen mukaan on pärjättävä.