Mikä oli ensimmäinen ulkomaanmatka jossa kävit itse järjestämänäsi (ettei vanhempien mukana tai työmatkalla tms)?
Mulla Tukholman päiväristeily tai jos sitä ei lasketa niin Lontoo.
Kommentit (38)
Menin yksin interreilaamaan Puolasta kohti Saksaa ja Hollantia ilman edes hotellivarauksia. Turusta lensi Puolan Gdanskiin edullisesti. Kaikenlaisia mutkia matkaan tuli kyllä mutta mielenkiintoinen kokemus silti.
Siis yksin vai kaverin tms kanssa?
18 vuotiaana mentiin kaverin kanssa yhdessä ulkomaille. sama toistui 20, vuotiaana sekä poikaystävän ym kanssa, sitten yksin menin joskus 21 v , eli täysin yksin reissu 21 v. 24 v muutin hetkeksi ulkomaille yksin. :)
Eka matka Ruotsiin, Haaparannalle. Toinen matka Meksikoon.
Lontoo, muita matkoja en ole tehnyt.
Japaniin heti kun täytin 18v. Olin säästänyt lukion ajan siihen ja ai että oli ihana matka ja rakkaus maahan säilynyt yhä.
Tuon Ruotsinristeilyn tein jo 16v, siinä toki oli pakosta järkätty niin, että kaveriporukasta yksi oli järjestänyt kummitätinsä ystävineen samalle risteilylle "huoltajiksi", vaihdeltiin siinä hyttilippuja keskenään terminaalissa ja en kyseisiä tyyppejä nähnyt enää koko risteilyn aikana, vieläköhän noin pystyy tekemään?
18v muutin yksin keski-Eurooppaan ja siitä asti matkustin aina jouluksi Suomeen, kunnes muutin takaisin. Sen jälkeen on sitten ollut satunnaisia lomamatkoja.
Finnjetillä rostockiin ja sieltä junalla amsterdamiin polttamaan pilveä :)
Alaskaan seuraamaan Iditarod -kilpailua.
Vierailija kirjoitti:
Interrailmatka.
Minullakin. Olin 19. Todella onnistunut reissu - mutta kehumatta sanon, että meistä neljästä aika paljon minun ansiostani, sillä juuri matkailu nuorempana, vanhempien kanssa, oli antanut minulle valmuuksia joista toiset 3 hyötyivät paljon.
Kaverin kanssa oltiin viikko Pariisissa kun oltiin 16-vuotiaita, tämä 1990-luvun alussa.
17 vuotiaana olin 2 viikkoa Italiassa vaihto-oppilaamme perheen luona, pienessä kylässä. Käytiin päivämatkalla Firenzessä ja Arezzossa. Tuli kyllä sekoiltua ihan kunnolla sillä reissulla vaihtarin kavereiden kanssa.
Intrerrail v. 5888 18-vuotiaana ystävän kanssa: Länsi-Saksa (ml. piipahdus Itä-Berliinissä), Ranska, Iso-Britannia, Hollanti.
Lontoo joskus 1970-luvun alussa, noin 50 sitten. Silloin Lontoo vielä svengasi.
N 69 v
Vierailija kirjoitti:
Intrerrail v. 5888 18-vuotiaana ystävän kanssa: Länsi-Saksa (ml. piipahdus Itä-Berliinissä), Ranska, Iso-Britannia, Hollanti.
... tai EHKÄ se vuosi oli kuitenkin 1988 :D - t. sama
Seitsemäntoista vuotiaana kesällä ennen vikaa lukiovuotta Ruotsi, Tanska, Saksa, Belgia, Hollanti ja Luxemburg - reilu viiden viiko reissu, josta suurin osa, n. 3 viikkoa Luxemburgissa kotimajoituksessa.
Roskilden festarit, voi jeesus mitä mutarypemistä ja sekoilua. Ei ollu kenkiäkään jalassa palatessa.