Miksi monien on niin vaikea hyväksyä, että koululaisten osaaminen on heikentynyt ja joissain asioissa romahtanut?
Jokaiseen koululaisten osaamisen heikentymistä käsittelevään keskusteluun tulee mukaan inttäjiä, jotka eivät usko ilmiötä todeksi. Samoin keskusteluihin tulee aina useita kommentteja, jossa ilmiöstä syytetään muualta tulleiden lasten heikompaa menestystä. Kuitenkin heikoimmat tulokset tekevät idän ja pohjoisen pojat, joiden mielestä koulussa pärjääminen on homoa tai vähintäänkin epämiehekästä.
Koulussa ovat nyt ne ikäluokat, jotka ovat istuneet puhelin (tai muu laite) edessään koko lapsuutensa. Se näkyy mielikuvituksen katoamisena, arkielämästä ja reaalimaailmasta vieraantumisena, heikkona sanavarastona ja karkeamotoriikan kehittymättömyytenä. Kun nuori viettää koko vapaa-aikansa virtuaalimaailmassa, hän ei opi ymmärtämään miten oikea maailma toimii. Opetuksessa ei voida enää kunnolla käyttää arkielämän esimerkkejä, koska ne ovat nuorille aivan vieraita. Olen tavannut oppilaita, jotka lähtevät selittämään fysiikan ilmiöitä peleissä esiintyneiden tapahtumien perusteella. Valitettavasti pelien luonnonlait eivät usein vastaa todellisuutta. Kun oppilaalta puuttuvat alkeellisimmat yleistiedot, hän ei pysty liittämään koulussa oppimaansa mihinkään. Irralliset muistiin painetut asiat unohtuvat nopeasti tai oppilas ei pysty palauttamaan niitä mieleensä.
Osaaminen on ihan oikeasti heikentynyt.
Kommentit (2)
Ihan mielellään kuulisin näiden inttäjien perusteluja. Miksi nuorten osaaminen ei olisi voinut romahtaa?
Aamen! Se on just näin!
Opettaja