Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja migreenistä kärsivälle?

Vierailija
08.11.2006 |

Minulla on jo monen vuoden ajan ollut migreeniä, mutta nykyään sitä on mahdottoman usein. Ennen lapseni syntymää migreeniä oli tosi harvoin, ehkä noin 2-3 kertaa vuodessa, syntymän jälkeen kerran tai kaksi kuukaudessa. Nyt viimeisen kuukauden ajan migreeniä on ollut kaksi kertaa viikossa.

Lääkäri käskee vaan ottaa buranaa ja kyllähän se auttaa jos ajoissa ottaa, mutta osaatteko antaa mitään kotikonsteja, millä vaivaa voisi helpottaa ja sen tulemista estää. Stressiä minulla ei mielestäni ole ollut normaalia enempää.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes burana auta :( Lääkärissä kävin viikko sitten, eikä oikeastaan tuumannut mitään, ei puhunut mistään lääkkeistä tmv.

Mulla migreeni alkoi vasta viime keväänä - kunnon kohtauksia on ollut tähän mennessä (vain) kaksi, mutta muuten järkyttävää särkyä ja pahaa oloa on lähes joka päivä.. Harmittaa kun tämä vaikuttaa niin suuresti yleiseen jaksamiseen :(

Mutta joskus ihan vaan raitis ilma/lenkkeily auttaa ja pimeessä, äänettömässä huoneessa makaaminen. Nykyään en vaan pysty toteuttamaan noita, kun olen viikot yksin lapsen kanssa..

Ootko käynyt silmälääkärissä tai onko silmälasit

Vierailija
2/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näköä ei ole testattu pariin vuoteen. Jos näkö on heikentynyt, sekin voi tietty lisätä päänsärkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonimuutokset saattaa aiheuttaa migreeniä, vaikka siitä ei kai ole tieteellistä näyttöä. Itse kärsin aika ajoin, nyt en enää moneen vuoteen (enpä ole syönyt pillereitäkään), mutta kannan vieläkin mukana lääkkeitä, jotka otan heti kun alkaa tuntumaan siltä, että migreenikohtaus tulee. Se on niin kauhea, oksentelen ja tulen sokeaksi.

Tsemppiä asian kanssa, kannattaa vielä tutkituttaa asiaa enemmän, usein toistuvan migreenin kanssa on vaikea elää!

Vierailija
4/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee migreenikohtauksia about kerran kahdessa kuukaudessa ja ne on pahoja.

Mulla kohtauksen laukaisee:

Light juomat (limskat ja mehut)

UKKONEN

Vähäinen juominen ja syöminen (kun verensokeri laskee liian alas) yhdistettynä väsymykseen

Noita kun välttää, niin kohtaukset pysyy poissa. Ukkostahan ei tietenkään pysty estämään.

Vierailija
5/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni migreenikohtauksia ollut murrosikäisestä asti 4-5 krt/v. Kun uudet migreenikohtausten täsmälääkkeet tulivat markkinoille pillereinä (ekaksi oli vain pistos), hain heti lääkäriltä reseptin. Nykyisin lääkkeenä mulla on Imigramin nenäsuihke.

Itselläni en ole pystynyt huomaamaan mitään mikä vaikuttaisi migreenin tulemiseen tai estäisi sitä. Toista lasta odottaessa mulla oli raskauden alussa kerran viikossa migreeni seitsämän viikkoa putkeen. Oli melkoista tuskaa yrittää selvitä pelkällä Panadol-pore + musta kahvi yhdistelmällä, kun ei saanut varsinaisia migreenilääkkeitä ottaa. Onneksi nuo raskauden aikaiset migreenikohtaukset eivät olleet ihan niin rajuja kuin normaalisti.

Vierailija
6/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

liika tai liian vähä nukkuminen, liian vähä syöminen, autolla liikaa ajaminen, stressi, alkoholi.

Käytän panacodia reseptillä. Myös täsmälääkkeitä on. Zomig.

Vierailija
7/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni-sivuilta löytyy varmasti hyvää tietoa. Siinä vaiheessa jos mikään kotikonsti ei auta, niin suosittelen kyllä ihan suosiolla kääntymään kunnon neurologin juttusille. Pääkaupunkiseudulla ottaa yksityisestikin vastaan toinen Färkkilän veljeksistä, joka on ihan kansaivälisestikin oikein huippu migreeniasioista.

Vierailija
8/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla täällä ei selvästikään ole migreeni. Esim. sauna ja lenkkeily eivät KOSKAAN auta migreeniin, päinvastoin pahentavat rajusti. Migreeni ei myöskään ole mitään jokapäiväistä jomottelua ja pahaa oloa, se tulee kohtauksena. Jokapäiväinen on luultavasti jännityspäänsärkyä tai jotain ihan muuta.

Ainoa oikeasti toimiva lääke migreenikohtaukseen on täsmälääke (triptaani), joita on monia. Toki sellaisiakin ihmisiä on, joille edes triptaanit eivät tehoa. Raskauden ja imetyksen aikana tosin ei voi käyttää. Kannattaa myös miettiä kaikki altistavat asiat, ruuat, alkoholi, valvominen, hormonaaliset syyt, stressi jne. Jos kohtauksia tulee tiuhaan eikä täsmälääke auta, yleensä aloitetaan estolääkitys.

Burana on hyvä vain imetysaikana, muulloin kannattaa ehdottomasti käyttää oikeita migreenilääkkeitä. Nehän eivät ole mitään kipulääkkeitä, ne auttavat vain ja ainoastaan migreeniin. Eli mars lääkäriin kaikki migreeniä potevat, jotka eivät ole vielä triptaaneja kokeilleet.

Vierailija
9/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi voimakkaat dödöt/hajuvedet ovat takuuvarma aiheuttaja.. Samoin jotkut hajut, kuten sellainen leipä, missä on siirappia... Jopa Stingin laulu (heh heh) saa aikaan päänsäryn ;) Myös silloin, jos en ole syönyt kunnolla koko päivänä ja juominenkin on jäänyt vähemmälle, illalla on pää kipeä.

Harvoin homma menee kunnon jysäriin asti, kun otan lääkkeen ajoissa, mutta muutaman kerran vuodessa jysähtää... Mulla on ollut migreeni lapsesta asti, mutta yleensä pärjään, kun otan 2 Panadol poretta... Joskus kun se ei yksistään tehoa, otan kaveriksi matkapahoinvointilääkkeen ja ne yleensä tehoaa..

Vierailija
10/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniin on olemassa myös estolääkkeitä, useampaakin sorttia, eli jos pari kertaa viikossa on migreeni, niin se on jo estolääkityksen paikka. Niitä käytetään päivittäin ja ne harventavat kohtauksien esiintyvyyttä.

Vierailija
11/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että buranaa yleensä käytetään migreeniin. Sanoi täsmälääkkeitäkin olevan, mutta että niitä annetaan vain silloin, jos buranasta ei ole mitään apua. Kyseessä oli kylläkin terveyskeskuslääkäri, ei neurologi.

Lääkäri oli kyllä aivan varma, että kyseessä on migreeni, sillä kaikki oireeni sopivat siihen. Kipu alkaa niskasta ja siirtyy silmäkuoppiin. Näkö sumenee, oksettaa, liikkuminen on hankalaa. Kun oikein kunnon kohtaus iskee niin tuntuu siltä, että mieluummin sitä vaikka kärsisi synnytystuskia.

Kamalaa.

AP

Vierailija
12/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No migreeni-säryksi lääkäri kutsui minun kuvailemia oireita. Eihän se toki ole sama asia kuin varsinainen migreeni kohtaus (joita itsekin olen kokenut ne kaksi kertaa.. (ja lisättäköön että minulla ei läheskään koskaan mikään auta tähän päivittäiseen särkyyn - mutta jos auttaa niin ne lenkkeilyt ja pimeässä lepääminen) Olkoon nyt sitten migreeniä tai ei :)

Ap:lle vielä että näöntarkastuksen voisi tehdä uudestaan, jos olisi jotain muutoksia tapahtunut..

Vierailija
13/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärin kanssa. Saatat hyvinkin saada jonkun toimivan lääkkeen ihan järkihintaan. Täsmälääkkeethän ovat kohtuullisen hintaviakin vielä.

Vierailija
14/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ja muut migreenistä kärsivät. Oletteko käyneet neurologin vastaanotolla? Oikeasti jos ette, niin yleislääkäriltä saa varmaan juuri tuohon tyyliin lääkkeitä et buranaa ja silleen.

Itselläni ollut paha migreeni pienenä eikä tulisi pieneen mieleenkään mennä yleislääkärille, jos oireet pahenee. Se on yleensä jo ihan yksistään syy hakeutua erikoislääkärille.

Onneksi mun migreeni on mennyt lapsen tulon myötä niin heikoksi, että burana + kahvi yleensä auttaa.

Vierailija
15/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei auta.

T:kutonen

Vierailija
16/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnoosin teko ei ole aina kauehan helppoa, koska esim jännityspäänsärky aiheuttaa lähes identtisiä oireita kuin migreeni. Neurologit sitten tiettyjen tunnusmerkkien perusteella osaavat (ei tietty aina) tehdä diagnoosin).

Jos migreenikohtauksia tulee tyyliin kerran viikosa tai useammin ( tai vaikkapa 3 kertaa kuussa) niin estolääkitys on ehdottomasti tarpeen.

Estolääkkeenä käytetään beetasalpaajia, esim bisopropolia.

KANNATTAA ehdottomasti kokeilla estolääkettä, esim puoli vuottqa, ja sitten sen jälkeen kokeilla olla ilman. Mulla auttoi, ja nyt en ole sitten tarvinnut enää muutaman vuoteen estolääkettä.

Vierailija
17/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli verenpainelääkitys nimeltään Emconcor ja siitä nyt taas aluksi se miedoin pilleri.

Yksi tabletti aamuisin auttaa pitämään melkein kokonaan migreenin poissa.

Mulla oli estolääkitys poissa raskauden ja imetyksen aikana, mutta oli

nyt pakko aloittaa taas koksa kohtauksia tuli pari kertaa viikossa.

Ja mulla yleensä tulee aina yöunen aikana.

aamulla kun herään niin kohatus on jo päällä ja siihen ei enää tsämä lääke auta.

Mutta tuo emconcor auttaa.

JA JOS SINULLA EI OLE VERENPAINETTA NIIN SE EI ALENNNA NORMAALIA VERENPAINETTA LIIKAA.

voi siis huoletta käyttää .

Täsmä lääkkeen nykyään otan jos alkaa työaikana tulemaan näköhäiriöitä ja väsyttämään.

Yleensä mulla ennen migreeniä mulla alkaa välkkyä silmissä palloja ja alkaa väsyttämäänihan epätävallisen paljon.

jos ei ole täsmälääkkeitä mukana tai jäljellä niin vahva kahvi yhdistettynä panadol zappiin auttaa myös jonkun verran.

Seoli lääkärin vinkki ei siis ole minun itseni keksimä.

Vierailija
18/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain Clotamia lääkkeeksi, otan sitä heti 2kpl oireiden tullessa, mulla siis aurallinen migreeni:sahalaitoja näkökentässä, puutumisia, huono olo ja siitä sit hetken päästä alkaa jysäri....Joskus auttaa vähän, yleensä ei yhtään ja yhtä helvettiä se on. Onneksi kärsin vain jonkun kerran vuodessa ko. vaivasta, mutta se on aina olemassa. Nytkin 2 päivää kärvistellyt ko vaivan takia, koska olen täysin toimintakyvytön....(

Ja kyllä mä menen joskus saunan lämpöön pötköttelemään, koska se on ainoa paikka missä pystyn rentoutumaan....

Vierailija
19/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäriin tarkastukseen. Itsellä 16 vuotta ollut migreeni, silmien näkömuutokset pahentaa paljon. sitten lääkäriltä kunnon täsmälääke joka auttaa kohatuksen tullessa.

Vierailija
20/22 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näköhäiriö iskee, otan 800 mg Buranaa ja 665 mg Panadolia, niin kohtaus ei tule päälle. Kumpikaan ei yksistään auta. Kohtauksia tulee sen verran harvoin, että en tarvitse estolääkitystä enkä täsmälääkkeitä. Tyttärelläni tulee nykyään migreenikohtaus n. kerran viikossa eikä hänellekään määrätty vielä estolääkkeitä vaan tulehduskipulääkettä. Meillä kummallakin on lisäksi jännityspäänsärkyä, mutta kyllä migreenikohtauksen ja sen ensioireet erottaa selkeästi jännityspäänsärystä. Ei migreeniin todellakaan auta kävely tai sauna, vaan kumpikin pahentavat särkyä, jos nyt edes pystyy kivun kourissa saunaan tai kävelemään edes menemään. Mieluummin sitä makaa pimeässä, hajuttomassa ja hiljaisessa huoneessa ämpäri vieressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme