Miksi heität pantillisen pullon/tölkin roskikseen?
Pelkäätkö saavasi sakot roskaamisesta jos jätät sen näkyvälle paikalle?
Etkö halua, että kukaan hyötyy sinun hankkimistasi ja pois heittämistäsi tavaroista?
Onko köyhälle lahjoittaminen hölmöä tai sairasta?
Etkö tiedä että siitä saa helposti rahaa?
Onko sinusta hauskaa katsoa kun joku menee sitä sieltä tonkimaan?
Kerro syysi
Kommentit (59)
Minusta panttien hinnat saisi vaikka tuplaantua, alkaisi ehkä ne tölkit löytämään tiensä kierrätykseen roskiksen sijaan!
Ulkomailla monesti on roskiksien vieressä telineitä, joihin saa jättää panttipullot. Näitä saisi olla Suomessakin, niin ei kerääjien tarvitse tonkia roskiksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noilla tienaa. Viime yön saldo 2 tunnin pyörä lenkiltä 18.45€. vaikka oli 8 astetta pakkasta. Kesällä illan saldo on arkisin noin 50-60€ päivässä 5-7 tunnin keräyksellä ja viikonloppuisin 100-150€ per yö. Ymmärrän kyllä ettei noilla lääkärin palkoille pärjää mutta eipä ole tarvinnut vuosia kuluttaa koulun penkillä jonninjoutavia juttuja kuunnellen
Missä ihmeessä sä kiertelet? 😯
Painavaa lasipulloa ei viitsi roudata mihinkään saadakseen siitä 10 senttiä. Mieluummin laittaa sen taloyhtiön lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Painavaa lasipulloa ei viitsi roudata mihinkään saadakseen siitä 10 senttiä. Mieluummin laittaa sen taloyhtiön lasinkeräykseen.
Täällä päin tupakan tuskainen kaveri tonkii nekin, käy jopa ravintoloiden pihamailla muutaman kymmenen sentin takia. Itse en tuollaista riskiä ottaisi vaikka miten hiottaisi
Itse ottaisin pantit kokonaan pois niin loppuisi niiden perässä juokseminen ja keksisi ihmiset ihan oikeita töitä. Ei suurimmassa osassa maailmaa niistä mitään makseta jos ei ole sitten kilohintana alumiinista. Katusiivoojat on sitä varten että roskat keräillään pois
Älkää jättäkö tölkkejä maahan. Meillä koira bongaa ne ja joskus ehtii lipaista niitä.
Yliopistotutkinnolla joutuu Suomessa pullonkerääjäksi. Itse suoritin aikanaan sosiologiasta tutkinnon mutta töissä olen ollut vain siivoojana ja pullonkerääjänä
En heittele kyllä pulloja tai tölkkejö pois ellen ole tyyliin just kävelemässä etkoilta taksille ja se yksi tölkki on mukana.
Ja joo, laitan roskikseen, koska en halua ottaa riskiä, että niistä aiheutuisi jotain vaataa eläimille (varsinkin lasipullot, rikkoontuessaan ovat äkkiä jonkun eläimen anturassa, eikä ne tölkitkään vaarattomia ole).
En halua pyöritellä nurkissani tai palautusautomaatilla sokeri- ym klähmäisiä tölkkejä ym.
Laitan roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noilla tienaa. Viime yön saldo 2 tunnin pyörä lenkiltä 18.45€. vaikka oli 8 astetta pakkasta. Kesällä illan saldo on arkisin noin 50-60€ päivässä 5-7 tunnin keräyksellä ja viikonloppuisin 100-150€ per yö. Ymmärrän kyllä ettei noilla lääkärin palkoille pärjää mutta eipä ole tarvinnut vuosia kuluttaa koulun penkillä jonninjoutavia juttuja kuunnellen
eli keräät vkloppu yössä noin 800-1000 tölkkiä.. jep jep unen näit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä sä kiertelet? 😯
No ei kerää. Mietis nyt iteki. Viikonloppuna yksi yö ja kerää tuhat tölkkiä. Huom yössä kerää parhaimmillaan tuhat tölkkiä
Kaupungilla ollessani jätän sen tyhjän tölkin yleensä roskiksen viereen, mistä joku voi sen halutessaan noukkia. Itse en välttämättä jaksa/ehdi vaivautua 15 sentin takia kauppaan.
Pitäis olla joku 24/7 automaatti josta voi nostaa kuitin mut raha pitöä hakea jostain kaupasta
Vierailija kirjoitti:
Pitäis olla joku 24/7 automaatti josta voi nostaa kuitin mut raha pitöä hakea jostain kaupasta
On kaupat 24h auki
Meidän taloyhtiössä ei saa jättää roskisten ulkopuolelle yhtään mitään. Eli joko laittaa muovipullot muovijätteeseen ja lasipullot lasijätteeseen, roskisten ulkopuolelle ei saa jättää. Mä tilaan ostokseni kotiinkuljetuksella ja kuljettaja ei ota vastaan palautuspulloja. Tyhjät pahvilaatikot, joissa on edellinen satsi toimitettu, ottavat kyllä. Muutama vuosi sitten tuli alueella asuvan pitkäaikaistyöttömän miehen puheeksi, etät mulle kertyy pulloja, mutta koska en juurikaan käy itse kaupassa, ei tule niitä palautettuakaan. Tehtiin diili, että laitan tekstarin, kun mulle on kertynyt sopiva määrä palautuspulloja, nostan pullokassit pihalleni ja hän käy ne hakemassa siitä, vie kauppaan ja tekee saamillaan rahoilla mitä haluaa. Win-win.
Muistankohan oikein vai oliko pantti 20 vuotta sitten markka-aikana 50 penniä ja nyt ainoastaan 15 senttiä. Ei kyllä kannusta palauttamaan nykyään tölkkejä kauppaan.
Kokonaan pois nuo pantit että loppuu niistä tappelu. Ja jokainen maleksija oikeisiin töihin
Taitaa iso osa kerääjistä olla köyhiä päihdekoukkuisia jotka kerää tupakkiaskiin tai pariin kaljatölkkiin. En ainakaan itse halua noiden elämäntapaa kannattaa omilla rahoillani. Mielummin poljen tölkin hajalle. Toinen ryhmä on ahneet rikkaat jotka haluaa lisää ilmaista rahaa.
Onko pantti liian pieni kun ei haluta itse palauttaa? Jos laitetaankin pantiksi vaikka 2€ niin kuinka moni enää heittää roskiin? Sitten toki tulee muut ongelmat eli tölkkien ja pullojen varastelu lisääntyy ja uskaltaako pullokassia enää kantaa julkisella paikalla ettei tule ryöstetyksi?