Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada teinit ylös ajoissa viikonloppuisin?

Vierailija
25.11.2022 |

Nyt kaivataan vinkkejä, tästä on tullut perheessämme niin paljon draamaa viime aikoina. Ymmärrän että teinit kaipaavat unta, mutta syksyn aikana viikonloppuaamujen heräämiset ovat alkaneet heillä venymään ihan mahdottomuuksiin, usein nousevat vasta 10-11 välillä (arkiherätys aina 6.20-7.00) Iltaisin menevät kyllä ajallaan nukkumaan, osaksi siksi koska takavarikoimme puhelimet ja sammutamme netin klo 21.00. Joten tuon jälkeen "sallittu" tekeminen on perheen kanssa oleskelu/television katsominen tai kirjan lukeminen. Eli unta tulee kyllä riittävästi aiemmalla heräämiselläkin.

En jaksaisi tästä vääntää kättä joka viikonloppu, kenelläkään hyviä vinkkejä? Tuntuu julmalta yhdistää viikkorahan saaminen ja kohtuullinen heräämisaika, mutta pian ei ole vaihtoehtoja.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna nukkua? Unta ne tarvitsevat.

Hankala pitää yllä minkäänlaista yhteistä rytmiä perheessä kun muut (minä, mies ja pikkukoululainen) heräämme viikonloppuisin seitsemän maissa. Kaikki yhteinen tekeminen joutuu odottamaan teinien heräämistä. Ja unta he kyllä saavat vaikka heräisivät aiemminkin.

Mitä sitten ette ehdi tekemään yhdessä jos teinit herää aamupäivällä?

Esimerkiksi mummolareissu jää lyhyeksi jos lähtö venyy. Ajomatkoihin menee yhteensä 5h ja kotona pitää olla kuitenkin ajoissa että nuorimmainen ehtii ajallaan nukkumaan.

Erittäin uskottavaa noi jatkuvat pitkät mummolareissut.

Toinen isovanhemmista on vakavasti sairas joten mielellään mennään sinne usein vaikka välimatkaa onkin hieman.

Vierailija
42/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 52v ja herään viikonloppuisin klo 10-11. Arkena herään klo 6.

Tapojani en ole ajatellut muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaakin paskempi provo.

Vierailija
44/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vaikuttaa ihan siltä puuro pakottajan provolta.

Vierailija
45/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna teinien nukkua!

Vierailija
46/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän negatiivista kommenttia, vaikka on aivan tosiasia, että unirytmin suuret heilahtelut on epäterveellisiä, eikä yksikään unitutkija suosittele niitä. Ja näyttäkääpä tieto, että teini tarvisi yli 10h unta! Toki jos hilluu aamuneljään laitteilla, niin nukuttaa myöhään...

Vierailija
47/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää vaikuttaa ihan siltä puuro pakottajan provolta.

Ajattelin just samaa.

Vierailija
48/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teinien pitääkin nukkua. Mulla oli sukulaisteini viikon kylässä ja hän heräsi vasta puolen päivän aikaan.  Kävin aamupäivällä töissä ja sitten syötiin yhdessä lounas ja vietettiin iltapäivä yhdessä. Jostain vielä luin, että teinit tarvitsee tavallista enemmän unta. 

Vierailija
49/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ihan hirveä! Anna hyvä ihminen nyt niiden nukkua vaikka kahteentoista. Nyt on se aika vuodesta , kun tarvitsee paljon enemmän unta ,kuin valoisaan aikaan. Se on tutkittu asia marras-joulu-tammi-ja vielä helmikuun puoliväliin.

Kasvavat nuoret ja ikäihmiset tarvitsevat erityisen paljon silloin unta.

Itse olen koko ikäni tarvinnut unta paljon enemmän ,kuin muina kuukausina. Nyt olen 48v ja sanoin juuri 16 v pojalleni ,että nuku nyt pe- la niin paljon kuin voit ja lue vasta sen jälkeen , kun on vielä ma-ti koeviikkoa jäljellä.

Olet ap ihan sadisti!

50/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot illalla että huomenna meillä on lähtö tekemiseen X aamulla klo 9.30. Jos haluatte mukaan, olette silloin valmiita lähtöön.

Tämä toimisi muuten, mutta meidän viikonlopputekemiset on yleensä sen verran pitkäkestoisia (esim päiväreissu mummolaan/serkuille/mökille/kaupunkiin ostoksille) että olemme kotona usein vasta myöhään iltapäivällä/alkuillasta. Toisella teineistä on terveydellinen tila minkä vuoksi en halua hänen olevan kotona niin pitkään ilman vanhempia.

Tuntuu kummalta ettei teini-ikäinen voi jäädä kotiin, mikäli ei ole liikuntakyvytön  avustettava

Vierailija
51/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna nukkua? Unta ne tarvitsevat.

Hankala pitää yllä minkäänlaista yhteistä rytmiä perheessä kun muut (minä, mies ja pikkukoululainen) heräämme viikonloppuisin seitsemän maissa. Kaikki yhteinen tekeminen joutuu odottamaan teinien heräämistä. Ja unta he kyllä saavat vaikka heräisivät aiemminkin.

Mitä sitten ette ehdi tekemään yhdessä jos teinit herää aamupäivällä?

Esimerkiksi mummolareissu jää lyhyeksi jos lähtö venyy. Ajomatkoihin menee yhteensä 5h ja kotona pitää olla kuitenkin ajoissa että nuorimmainen ehtii ajallaan nukkumaan.

Ai te ajatte joka la 500 km mummolaan. Hullun hommaa! Teine sinne ei ainakaan kannata raahata.

Vierailija
52/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne viereen pötköttelemään.

Vierailija
53/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ongelma. Teinit, kun harrastaa urheilua tavoitteellisesti, niin ovat itse hereillä seiskalta ja lenkille lähdössä, ellei ole treenejä, leirejä ja kisoja.

Ole hyvä.

Vierailija
54/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän negatiivista kommenttia, vaikka on aivan tosiasia, että unirytmin suuret heilahtelut on epäterveellisiä, eikä yksikään unitutkija suosittele niitä. Ja näyttäkääpä tieto, että teini tarvisi yli 10h unta! Toki jos hilluu aamuneljään laitteilla, niin nukuttaa myöhään...

Minä nukuin teininä paljon, mutta nyt aikuisena herään klo 6 ilman herätyskelloa. Sisäinen kello on muuttunut kokonaan. 

Vierailija
55/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 52v ja herään viikonloppuisin klo 10-11. Arkena herään klo 6.

Tapojani en ole ajatellut muuttaa.

Mulla ei ole ap:lle mitään annettavaa, mutta tällaisista viesteistä herää hillitön kateus kun on itse kärsinyt univaikeuksista 13-vuotiaasta lähtien. Olisi ihanaa joskus antaa itsensä nukkua pitkän ilman että siitä kärsii sitten 3-5 päivää kun ensi ei saa unta ja sitten ei jaksaisi pysyä hereillä jne. Tai valvoa myöhään ilman että pitää repiä itsensä silti pystyyn heti aamusta ettei tulisi sitä puolen viikon unikrapulaa. Nuorena elämä oli hirveää tempilua 2-12 tunnin yöunien välillä ja vaikka silloin sitä kesti paremmin, oli sitä usein aika väärässä vireystilassa tilanteeseen nähden.

Pitää yrittää muistaa sitten kun omat lapset on teinejä, että kaikille ei käy niin kuin mulle. Spontaani reaktio olisi pitää kiinni terrierin lailla lasten unirytmistä ettei heillä uni menisi rikki niin kuin minulla.

Vierailija
56/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin otsikon perusteella, että ne nukkuu johonkin klo 14 asti. Eikö tuo 10-11 ole ihan normaali heräämisaika viikonloppuna.

Vierailija
57/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikäinen nuori tarvitsee yössä unta noin 10 tuntia. Unentarve ei murrosiässä vähene, mutta hormonien vaikutuksesta nukahtamisajankohta voi siirtyä myöhemmäksi. Anna hyvä ihminen nuoren nukkua riittävästi. Teini ei välttämättä saa unta niin aikaisin kuin te muut.

Ennen vanhaan oli sanonta: Se on kuin rahaa pankkiin panisi, kun nuorena nukkuu.

Vierailija
58/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 3 vuorotyötä ja nukun torstai vapaallani niin pitkään, et lapset on menny kouluun ja tulee jo kohta koulusta.

Oota vaan ap, kun tulet vanhaksi ja asut vanhainkodissa. Kyllä ne osaa sut herättää, että nyt ylös, lakanoiden vaihto, aamupala, vaipanvaihto, pillerit naamaan ja sinä kiukkuat, kun tulivat herättämään, eikö noita vois myöhemminkin hoitaa, kun nyt nukuttaa.

Mutta siellä mennäänkin henkilökunnan rytmin mukaan.

Vierailija
59/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vanhempi joka asettaa rajat. Hyvä.

Vierailija
60/60 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ongelma. Teinit, kun harrastaa urheilua tavoitteellisesti, niin ovat itse hereillä seiskalta ja lenkille lähdössä, ellei ole treenejä, leirejä ja kisoja.

Ole hyvä.

Siinäpä se. Urheilijateinit vetävät koulun huolella, hoitavat sovitut kotityöt, voivat hyvin ihan normaaleilla unilla ja treenaavat aamusta reippaasti. Vanhempien kanssa tullaan toimeen, joka paikassa saa hyvästä käytöksestä ja positiivisesta asenteesta kiitosta ja opettajat kehuvat.

Jotenkin ravinto ja rytmi on niin kohdallaan, että kaikki vaan sujuu vaivattomasti.

Sitten on niitä muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan