Voiko 6 vuotiaan kanssa katsoa areenan dokumentin tsunamista
Mikä oli vuonna 2004. Vai onko liian pelottavaa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen. Minulle tsunami oli todella järkyttävä kokemus, vaikka en ollut itse edes paikalla. Katsoin muutama vuosi sitten elokuvan Selviytyminen, joka kuvasi tsunamia. Itkin monessa kohtaa, vaikka katsoin vain elokuvaa. Tsunami vuonna 2004 tuli niin aidosti mieleen, en unohda tapahtumaa koskaan.
Tunsitko jonkun siellä olleen?
Kyllä. Työkaveri, kaksi lasta ja mies kuolivat.
No tuossahan se on ihan ymmärrettävää, kun se on koskettanut henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen. Minulle tsunami oli todella järkyttävä kokemus, vaikka en ollut itse edes paikalla. Katsoin muutama vuosi sitten elokuvan Selviytyminen, joka kuvasi tsunamia. Itkin monessa kohtaa, vaikka katsoin vain elokuvaa. Tsunami vuonna 2004 tuli niin aidosti mieleen, en unohda tapahtumaa koskaan.
Ai siis se impossible?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta leffasta voi olla montaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, epärealistinen elokuva, ainakin happy end, mutta alkuosa toi mieleen järkyttävän, todellisen tsunamin.
En katsoisi. Liian isoja asioita noin pienelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, epärealistinen elokuva, ainakin happy end, mutta alkuosa toi mieleen järkyttävän, todellisen tsunamin.
Ainakaan omaa kokemustani se leffan tsunami ei vastaa yhtään. Toki ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja tsunami vaikutti eri rannoilla eri tavalla, riippui ihan siitäkin, millainen ranta tai hotellialue ja mitä sattui olemaan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuollaisia ihmepelastumisia oli oikeastikin, että perheestä pelastui kaikki. Toki on vähän epäuskottavaa, että isä juoksee kaksi pikkulasta mukanaan ja kaikki muka pelastuu, ja vanhempi poika sukeltaa altaaseen aaltoa pakoon. Oikeastihan tsunamin mukana kulki kaikenlaista vedessä vellovaa romua, rakennusten materiaaleja, autoja, huonekaluja, puita ja kaikkea mukaan lähtenyttä tavaraa. Mutta leffassa niistä ei vaikuttanut olevan sen kummempaa harmia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä jossain vaiheessa tutkittukin, että tsunami oli traumaattinen tapahtuma myös niille omaisille jotka seurasi tilannetta Suomesta, tietämättä mitä on tapahtunut ja odottaen tietoja omaisistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei usein hahmota aiheita samoin kuin jo nuori tai aikuinen. Kasarilla monet pelkäsivät juoksuhiekkaa lapsuutensa ajan, Suomessa. Nytkö pitää lapsi saada pelkäämään tsunamia Suomessa?
Miksi lapsi alkaisi pelätä tsunamia Suomessa, jos dokumentti kertoo Kaakkois-Aasiassa tapahtuneesta tsunamista ja lapselle selitetään, että se on kaukana täältä?
Koska moni perhe matkailee sielläpäin. Jos ette te, niin ehkä lapsen kaverien perheet tai joku sukulainen vaikka. Haluatko lapsen olevan huolesta sekaisin kaverin tai vaarin puolesta? Tai onko tarpeen, että lapsena jo miettii, miten silmänräpäyksessä voi menettää koko perheensä? Että meri voi nielaista, jos menee uimaan? 6-vuotias vasta hiljalleen oppii, mikä kaikki on mahdollista ja missä kulkee tarinoiden ja toden ero. Ei hän hahmota, mikä on mahdollista siellä, mutta ei täällä. Ja hukkuu ihmisiä Suomessakin, ei vaan tsunamiin.
Ei todellakaan.
Miksi kuusivuotiaan mieltä pitäisi tälläisellä kuormittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei usein hahmota aiheita samoin kuin jo nuori tai aikuinen. Kasarilla monet pelkäsivät juoksuhiekkaa lapsuutensa ajan, Suomessa. Nytkö pitää lapsi saada pelkäämään tsunamia Suomessa?
Miksi lapsi alkaisi pelätä tsunamia Suomessa, jos dokumentti kertoo Kaakkois-Aasiassa tapahtuneesta tsunamista ja lapselle selitetään, että se on kaukana täältä?
Koska moni perhe matkailee sielläpäin. Jos ette te, niin ehkä lapsen kaverien perheet tai joku sukulainen vaikka. Haluatko lapsen olevan huolesta sekaisin kaverin tai vaarin puolesta? Tai onko tarpeen, että lapsena jo miettii, miten silmänräpäyksessä voi menettää koko perheensä? Että meri voi nielaista, jos menee uimaan? 6-vuotias vasta hiljalleen oppii, mikä kaikki on mahdollista ja missä kulkee tarinoiden ja toden ero. Ei hän hahmota, mikä on mahdollist
Mikä estää keskustelemasta lapsen kanssa siitä, että tuo vuoden 2004 tsunami oli erittäin harvinainen tapahtuma, eikä sellaisia yleensä tapahdu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä jossain vaiheessa tutkittukin, että tsunami oli traumaattinen tapahtuma myös niille omaisille jotka seurasi tilannetta Suomesta, tietämättä mitä on tapahtunut ja odottaen tietoja omaisistaan?
Ei mikään ihme
Kyllä. Työkaveri, kaksi lasta ja mies kuolivat.