Voiko 6 vuotiaan kanssa katsoa areenan dokumentin tsunamista
Mikä oli vuonna 2004. Vai onko liian pelottavaa?
Kommentit (54)
Lapsi ei usein hahmota aiheita samoin kuin jo nuori tai aikuinen. Kasarilla monet pelkäsivät juoksuhiekkaa lapsuutensa ajan, Suomessa. Nytkö pitää lapsi saada pelkäämään tsunamia Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei usein hahmota aiheita samoin kuin jo nuori tai aikuinen. Kasarilla monet pelkäsivät juoksuhiekkaa lapsuutensa ajan, Suomessa. Nytkö pitää lapsi saada pelkäämään tsunamia Suomessa?
Miksi lapsi alkaisi pelätä tsunamia Suomessa, jos dokumentti kertoo Kaakkois-Aasiassa tapahtuneesta tsunamista ja lapselle selitetään, että se on kaukana täältä?
Meidän koulussa oli yksi tyttö jonka toinen vanhemmista oli kuollut tsunamissa
Ei todellakaan! Lapsen mielikuvitus on vilkas, eikä faktatietoa ole vielä tarpeeksi ymmärtääkseen, mitkä asiat tuohon vaikutti. Luulee vielä, että Itämerellä voi syntyä tsunami ja pelkää kaikkialla ja aina! Muistan, miten lapsena ahdistuin ihan jo uutisissa olevista pätkistä. Dianan kuolema, pelkäsin pitkään liikennettä ja ruuhkaa tuon jälkeen. Titanicin katsoin aivan liian pienenä ja sen jälkeen pelkäsin aina kun menimme risteilylle. WTC-tornien romahduksen katsoimme livenä ala-asteella, pelkään edelleen suuria rakennuksia. Ja uutiset kouluampumisista tuntuvat edelleen, mulla on mielessä jo reittisuunnitelma työpaikalla, jos siellä sattuu joku tilanne. Nämä asiat ahdistaa siis edelleen, koska jouduin ne näkemään liian pienenä liian vähällä tunteidenkäsittelytaidoilla ja vajavaisilla faktatiedoilla. Aikuiset, teillä on ihan oikeasti vastuu lapsistanne! Antakaa heidän olla lapsia pitkään ja antakaa heille aikaa kasvaa omaan tahtiin. Kaikkea maailman pahuutta ei tarvitse kaataa silmille kertarysäyksellä!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan! Lapsen mielikuvitus on vilkas, eikä faktatietoa ole vielä tarpeeksi ymmärtääkseen, mitkä asiat tuohon vaikutti. Luulee vielä, että Itämerellä voi syntyä tsunami ja pelkää kaikkialla ja aina! Muistan, miten lapsena ahdistuin ihan jo uutisissa olevista pätkistä. Dianan kuolema, pelkäsin pitkään liikennettä ja ruuhkaa tuon jälkeen. Titanicin katsoin aivan liian pienenä ja sen jälkeen pelkäsin aina kun menimme risteilylle. WTC-tornien romahduksen katsoimme livenä ala-asteella, pelkään edelleen suuria rakennuksia. Ja uutiset kouluampumisista tuntuvat edelleen, mulla on mielessä jo reittisuunnitelma työpaikalla, jos siellä sattuu joku tilanne. Nämä asiat ahdistaa siis edelleen, koska jouduin ne näkemään liian pienenä liian vähällä tunteidenkäsittelytaidoilla ja vajavaisilla faktatiedoilla. Aikuiset, teillä on ihan oikeasti vastuu lapsistanne! Antakaa heidän olla lapsia pitkään ja antakaa heille aikaa kasvaa omaan tahtiin. Kaikkea
Eihän kaiki lapset reagoi noin. On vanhempien tehtävä opettaa lapsi erottamaan tosi ja tarina, ja kertoa faktat siitä mitä voi tapahtua ja mitä ei voi.
Minun äitini kasvatusmielessä näytti joskus jotain dokumentteja tv:stä. En kokenut hyväksi, vaan pelottavaksi.
Omille lapsilleni en niin tee.
Tsunamidokumentti lienee luontodokumentti, kyllähän sellaista voi lapsen kanssa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei saisi nähdä tai kuulla tsunamista?
Miksi lapsen pitäisi nähdä ja kuulla tsunamista? Ei kosketa hänen elämäänsä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen pitäisi nähdä ja kuulla tsunamista? Ei kosketa hänen elämäänsä mitenkään.
Mitäs jos koskettaakin? Suomessa on tuhansia ihmisiä jotka on itse selviytyneet tsunamista, ja satoja tai tuhansia niitä jotka ovat menettäneet läheisiään tsunamissa. Heilläkin on lapsia.
Kyllä tuonikäisen kuuluu jo ymmärtää mikä on tsunami. Yllin tunnilla helpompaa myöhemmin koulussa. Ja jos menette lomalle Välimerelle, video voi pelastaa hengen. On laskettu, että Välimerellä tapahtuu tsunami seuraavan 400 vuoden aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos koskettaakin? Suomessa on tuhansia ihmisiä jotka on itse selviytyneet tsunamista, ja satoja tai tuhansia niitä jotka ovat menettäneet läheisiään tsunamissa. Heilläkin on lapsia.
Oletpas saanut suuria määriä kokoon. He, joita asia koskettaa, kertokoon siitä lapsilleen jos kokevat tarvetta. Muita asia ei kosketa, joten sen voisi vähitellen antaa jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuonikäisen kuuluu jo ymmärtää mikä on tsunami. Yllin tunnilla helpompaa myöhemmin koulussa. Ja jos menette lomalle Välimerelle, video voi pelastaa hengen. On laskettu, että Välimerellä tapahtuu tsunami seuraavan 400 vuoden aikana
No jos asia tulee esille koulussa myöhemmin, miksi siitä pitäisi aikaisemmin kotona kertoa? Luotan opettajiin sen verran, että tietävät kyllä, mitä aiheita voi avata lapsille missäkin iässä ja kehitysvaiheessa. Kun asia tulee koulussa ajankohtaiseksi, silloin voi sitten esitellä sitä kotona laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos asia tulee esille koulussa myöhemmin, miksi siitä pitäisi aikaisemmin kotona kertoa? Luotan opettajiin sen verran, että tietävät kyllä, mitä aiheita voi avata lapsille missäkin iässä ja kehitysvaiheessa. Kun asia tulee koulussa ajankohtaiseksi, silloin voi sitten esitellä sitä kotona laajemmin.
Hyvä perustieto asioista helpottaa ja motivoi oppimista. Lukemaan ja kirjoittamaan kannattaa opettaa jo ennen koulun alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas saanut suuria määriä kokoon. He, joita asia koskettaa, kertokoon siitä lapsilleen jos kokevat tarvetta. Muita asia ei kosketa, joten sen voisi vähitellen antaa jo olla.
Miten niin? Tsunamin vaikutusalueilla oli tuhansia suomalaisia, jotka sitten evakuoitiin. Lisäksi tsunamissa kuoli 179 suomalaista, heidän läheisistä, sukulaisista, ystävistä, koulukavereista, työkavereista jne. tulee ihan helposti tuhansia, jotka on menettäneet tai tunteneet jonkun heistä ja sillä tavalla tapahtuma on vaikuttanut heihin.
Olen aikuinen. Minulle tsunami oli todella järkyttävä kokemus, vaikka en ollut itse edes paikalla. Katsoin muutama vuosi sitten elokuvan Selviytyminen, joka kuvasi tsunamia. Itkin monessa kohtaa, vaikka katsoin vain elokuvaa. Tsunami vuonna 2004 tuli niin aidosti mieleen, en unohda tapahtumaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen. Minulle tsunami oli todella järkyttävä kokemus, vaikka en ollut itse edes paikalla. Katsoin muutama vuosi sitten elokuvan Selviytyminen, joka kuvasi tsunamia. Itkin monessa kohtaa, vaikka katsoin vain elokuvaa. Tsunami vuonna 2004 tuli niin aidosti mieleen, en unohda tapahtumaa koskaan.
Tunsitko jonkun siellä olleen?
Mikä tarve olisi näyttää 6-vuotiaalle tuollaista? 6-vuotiaan tunnetaidot, asioiden käsittelykyky ja mittasuhteiden hahmottaminen ovat kovin keskeneräisiä.