peräpukamia synnytyksessä ja niiden hoito ?
Moi,
onko kukaan saanut peräpukamia synnytyksessä ? Entä miten niitä parhaiten hoidetaan ? ja onko peräpukamat jääneet pysyvästi vai onko jollakin jopa hävinneet ?
itsellä tuli toisessa synnytyksessä nämä " ihanat" pukamat, jotka ovat alkaneet hieman sattumaan ulostaessa (sekä hieman verta tulee). Ostin apteekista jotain pukama-voidetta ja saa nähdä miten vaikuttaa.
Lisäksi ongelmia ulostaessa, että joutuu suihkuttelemaan koska " sitä itseään" jää roikkumaan eikä kaikki tule ulos. tosi kivaa. Tietääkö kukaan, johtuuko tämä juuri pukamista vai voiko syynä olla vaan synnytyksestä johtuva sulkijalihaksen vaurio tms ? Repesin nimittäin aika lähelle peräsuolta.
Kommentit (2)
Mulla tuli joko ponnistusvaiheessa tai sitten synnytyksen jälkeisellä vessareissulla pukamat, aluksi en tajunnut vaan ihmettelin vain että miksi alapää on niin kipeä vaikkei mitään ommeltavaakaan tullut. Mulla oli jotain voidetta ja samalla painoin pukamia takaisin. En muista missä vaiheessa helpottivat, mutta eivät ne ikuinen riesa olleet sillä en edes enää muista...Nyt toinen synnytys on minä hetkenä hyvänsä, saa nähdä miten käy taas. Ai niin, kylmä helpottaa myös koska supistaa verisuonia, eli reilusti kylmällä vedellä suihkuttelin myös.
Pukamat niin mulla kuin sulla on täytynyt kehitttyä jo rask.aikana viimeistään, mutta minä myös huomasin ne " ihanuudet" synnytyksen jälkeen. Ne siinä synnytyksessä päkistäessä luiskahtaa ulos, jos ei oo aiemmin vielä luiskahtaneet.
Hoidosta sen verran, et ne apteekin jutut auttaa ensiapuna ihan hyvin. Niit on sekä voidetta että suppoja, sekä kombipakkaus, missä on molempia. Suosittelen melkeen tuota kombia, ainaki välillä, kun supot auttaa sisäisiin ja voide ulkoisiin pukamiin. yleensä nimittäin jos verta tulee, se tarkoittaa et on sisäisiäkin pukamia. Lääkkeet auttaa mahd. haavoja tai nirhaumia paranemaan ja supistaa niitä pukamia vähän pienemmiski.
Kuulostaa vähän ällöltä, mutta niitä pukamia voi kanssa ihan varovasti esim. sen lääkevoiteen laiton jälkeen painaa sisään, yleensä ne menee ihan helpohkosti sinne ja olo on parempi. toimii ainakin itsellä :)
Ruokavaliolla ja muuten huolehtimalla että kakka on pehmeää ja " päkistelyä" ei tarvita, pukamat yleensä pysyy oireettomina. Mihinkäänhän ne ei sieltä katoa, mutta ei ne haittaakaan mitenkään eikä tule esille, mulla ainakaan, jos ei tarvi kovasti ponnistella. Ja oli ne ihan tarpeeksi inhottavat just silloin ehti synnytyksen jälkeen... :P
Jos pukamat on niin isot, ettei mene enää takaisin sisään ollenkaan tai sitten ne vuotavat paljon, yleensä harkitaan jo joitain kirurgisia operaatioita, joilla viimeistään päästään vaivasta eroon. Esim. pukamien hirttäminen on ihan nopea toimenpide, käsittääkseni voidaan ihan päiväpolikliinisesti tehdä.
Pukamat on kyllä tosi herkästi uusiintuvia, että ruokavaliojutuista ja " päkistämisen" välttämisestä kannattaa huolehtia kyllä toimenpitene jälkeenkin.
Tsemppiä, kyllä sen vauvan saamisen edestä pukamavaivojakin sietää, vaikka ne inhottavia ja kipeitä onkin, mitenkään vähättelemättä kuitenkaan.