Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ tuntuu ikävältä

Vierailija
24.11.2022 |

Ei vastaa ollenkaan luvattua. Koeajalla on alkanut ahdistaa. Kuinka pitkään uudessa työpaikassa kannattaa yrittää sinnitellä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako pomo suhtautua sinuun yhtä avaramielisesti, eli tuomioita ei ole tulossa?

Mitä ihmeen tuomioita?

Vierailija
22/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mahdollista jutella niiden muiden projektissa mukana olevien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat kiinni muissa töissä ja heitä on hankala saada kiinni. Se hankkeen ainoa tekijätyyppi on poissa, on ollut jo pitkään. Minun pitäisi ilmeisesti korvata hänet.

Vierailija
24/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koeajalla ei maistu, kannattaa lähteä. Olen melko varma, että koeajalla epäröinti on molemminpuolista ja voi hyvin olla, että työ ei edes jatku koeajan jälkeen. 

Kannatta kuitenkin miettiä työmarkkinoita, omaa olemusta ja taitoja realistisesti ennen kuin irtisanoutuu. Voi olla että nykyinen työsi on parempi, kuin mitä tulet ikinä saamaan tilalle. Monella on harhakuvitelmia omasta osaamisesta. 

Vierailija
25/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koeajalla ei maistu, kannattaa lähteä. Olen melko varma, että koeajalla epäröinti on molemminpuolista ja voi hyvin olla, että työ ei edes jatku koeajan jälkeen. 

Kannatta kuitenkin miettiä työmarkkinoita, omaa olemusta ja taitoja realistisesti ennen kuin irtisanoutuu. Voi olla että nykyinen työsi on parempi, kuin mitä tulet ikinä saamaan tilalle. Monella on harhakuvitelmia omasta osaamisesta. 

Ihan myönteinen asenne. Pessimisti ei pety, vai mitä?

Vierailija
26/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat kiinni muissa töissä ja heitä on hankala saada kiinni. Se hankkeen ainoa tekijätyyppi on poissa, on ollut jo pitkään. Minun pitäisi ilmeisesti korvata hänet.

No tuo nyt kuulostaa siltä, että ei taida projektilla olla kiire. Jonkun kanssahan sun pitää pystyä puhumaan asiasta. Puhu suoraan, kai siellä joku vastuullinen on. Jos ei auta, lähde pois.

Vierailija
27/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt kuulostaa siltä, että ei taida projektilla olla kiire. Jonkun kanssahan sun pitää pystyä puhumaan asiasta. Puhu suoraan, kai siellä joku vastuullinen on. Jos ei auta, lähde pois.

On kiire. Tuloksia odotetaan nyt nopeasti, vaikka hanke on aiemmin ollut pitkään jäissä.

Vierailija
28/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan myönteinen asenne. Pessimisti ei pety, vai mitä?

Minä en ole optimisti ja pessimisti sinun työsi suhteen. Itselläni on realistinen asenne viestiisi, sillä olen työskennellyt rekrytoinnin parissa 25 vuotta. Monta kertaa työpaikasta lähdetään ovet paukkuen ja sitten 6 kk jälkeen tehdään mitä tahansa, että saisi edes edellistä työtä alemman paikan jostain. 

Jos työ on täysi pettymys, lähde. 

Vierailija
29/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikkakiusaamista, huonoa kohtelua?

Vierailija
30/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiusaamista. Tiimin toiminnassa on kuitenkin isoja ongelmia. Luulin tulevani osaksi toimivaa tiimiä, mutta hankkeen aikana ryhmästä ei ole kehittynyt minkäänlaista tiimiä. Ei ole mitään olemassa olevaa työnjakoa eikä työrooleja. Eikä ilmeisesti juurikaan myöskään intoa niiden muodostamiseen.

Vierailija
31/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiusaamista. Tiimin toiminnassa on kuitenkin isoja ongelmia. Luulin tulevani osaksi toimivaa tiimiä, mutta hankkeen aikana ryhmästä ei ole kehittynyt minkäänlaista tiimiä. Ei ole mitään olemassa olevaa työnjakoa eikä työrooleja. Eikä ilmeisesti juurikaan myöskään intoa niiden muodostamiseen.

Tarvittaisiin esimiehen tuki, mutta hän joko tietoisesti sulkee silmänsä tiimin ongelmilta tai on liian kiireinen keskittyäkseen edistämään omalla panoksellaan ja arvovallallaan tiimin toimivuuden parantamista.

Vierailija
32/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka projektia johtaa? Hänen tehtävähän on muodostaa roolit ja kutsua porukka koolle. Jos se on sinun tehtäväsi, onko sinusta siihen noin vaativassa ympäristössä? Jos et ole, on sinun sanottava esimiehellesi, ettet voi tehdä osuuttasi, jos projektinjohtaja ei kykene johtamaan projektia.

Vierailija
33/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka projektia johtaa? Hänen tehtävähän on muodostaa roolit ja kutsua porukka koolle. Jos se on sinun tehtäväsi, onko sinusta siihen noin vaativassa ympäristössä? Jos et ole, on sinun sanottava esimiehellesi, ettet voi tehdä osuuttasi, jos projektinjohtaja ei kykene johtamaan projektia.

Tiimiläisillä pitäisi olla hankkeessa erilaiset roolit, mutta kukaan heistä ei ole toisiin esimiesasemassa. Hanke ei ole oikein kunnolla kenenkään käsissä.

Vierailija
34/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit, kannattaako koeajalla lähteä.

a) työ on vähän tylsää ja ikävää, ei vastaa ihan luvattua, melko sählinkiä, mutta sulta ei myöskään erityisemmin ole vaadittu ihmeitä esim. pomon tai asiakkaan taholta. Pysyt järjissäsi ja terveenä, vaikket nautikaan tilanteesta. Jaksat työpäivän jälkeen harrastaa yms. pyörittää arkea. ----> ala etsiä uutta työtä ja irtisanoudu nykyisestä työstä sitten kun uusi on allekirjoitettu.

b) olet jo siinä jamassa, että olet jatkuvasti väsynyt tai ylivirittynyt, ruoansultatus tai terveys ehkä reistailee, tunteet pinnassa, sunnuntait ahdistaa, asiakas haukkuu ja pomo ei tue, tai pomo vaatii ja hiillostaa kohtuuttomia, ammatti-identiteettisi on murentumassa ja haaveilet työstä liukuhihnalla. ----> pura työsuhde koeajalla. Terveys menee aina edelle. Olet todennäköisesti parempi työnhakija vapaalla jalalla kuin hermorauniona ja pakkoraossa. Olen tehnyt tämän ja sain tilalle ainakin neutraalin työn.

Vierailija
35/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ei ole projektille määriteltyä vetäjää, esihenkilön tehtävä on muodostaa organisaatio ja johtaa sen toimintaa. Jos sinulla ei ole siitä vastuuta ja et tiedä, mitä sinulta odotetaan joko a) sinulla ei ollut oletettua osaamista, jolla voisit itseohjautua b) kenelläkään siellä ei ole riittävää osaamista projektityöstä, vaikka muuten osaamista olisikin. Selvää kuitenkin on, että esimiehesi kanssa asia on keskusteltava jatkat tai et.

Usein kuitenkin alku tuntuu uudessa työssä sekavalta ennen kuin pääsee sisälle. Etenkin jos kukaan ei osaa johtaa hommaa.

Vierailija
36/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) työ on vähän tylsää ja ikävää, ei vastaa ihan luvattua, melko sählinkiä, mutta sulta ei myöskään erityisemmin ole vaadittu ihmeitä esim. pomon tai asiakkaan taholta. Pysyt järjissäsi ja terveenä, vaikket nautikaan tilanteesta. Jaksat työpäivän jälkeen harrastaa yms. pyörittää arkea. ----> ala etsiä uutta työtä ja irtisanoudu nykyisestä työstä sitten kun uusi on allekirjoitettu.

b) olet jo siinä jamassa, että olet jatkuvasti väsynyt tai ylivirittynyt, ruoansultatus tai terveys ehkä reistailee, tunteet pinnassa, sunnuntait ahdistaa, asiakas haukkuu ja pomo ei tue, tai pomo vaatii ja hiillostaa kohtuuttomia, ammatti-identiteettisi on murentumassa ja haaveilet työstä liukuhihnalla. ----> pura työsuhde koeajalla. Terveys menee aina edelle. Olet todennäköisesti parempi työnhakija vapaalla jalalla kuin hermorauniona ja pakkoraossa. Olen tehnyt tämän ja sain tilalle ainakin neutraalin työn.

Valitettavasti b. Nukun stressin takia todella huonosti ja alan olla aika ärtynyt.

Vierailija
37/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös sama tilanne, terveys on pettänyt vain noin 2 kk työsuhteen jälkeen. Oireina ummetusta, yöllisiä paniikkikohtauksia, unettomuutta ja itkuisuutta. Mut palkattiin asiantuntijatason työhön. Olematon perehdytys, työpaikkakiusaaminen rehottaa ja työympäristö on meluisia. Etätyöt on kielletty, vielä työhaastattelussa ne olivat sallittua 3 pv/vko. Syynä se, ettei pomo luota työntekijöihin. Olen alkanut miettiä pitäisikö pestautua vaan liukuhihna-tehdastöihin (jos näitä nyt enää Suomessa onkaan), joissa ei tarvitse käyttää aivoja eikä seurustella kenenkään kanssa... AMK-koulutettuna ihmisenä.

Tämä työ oli elämäni ensimmäinen vakituinen työ ja olen jo sentään jo yli 30-vuotias. Tässä iässä on enää hankala saada uutta työtä ja varsinkaan vakipaikkaa.

Olen ihan naatti ja yritän selvitä tuolta pois ilman karenssia lääkärin todistuksella.

Vierailija
38/38 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös sama tilanne, terveys on pettänyt vain noin 2 kk työsuhteen jälkeen. Oireina ummetusta, yöllisiä paniikkikohtauksia, unettomuutta ja itkuisuutta. Mut palkattiin asiantuntijatason työhön. Olematon perehdytys, työpaikkakiusaaminen rehottaa ja työympäristö on meluisia. Etätyöt on kielletty, vielä työhaastattelussa ne olivat sallittua 3 pv/vko. Syynä se, ettei pomo luota työntekijöihin. Olen alkanut miettiä pitäisikö pestautua vaan liukuhihna-tehdastöihin (jos näitä nyt enää Suomessa onkaan), joissa ei tarvitse käyttää aivoja eikä seurustella kenenkään kanssa... AMK-koulutettuna ihmisenä.

Tämä työ oli elämäni ensimmäinen vakituinen työ ja olen jo sentään jo yli 30-vuotias. Tässä iässä on enää hankala saada uutta työtä ja varsinkaan vakipaikkaa.

Olen ihan naatti ja yritän selvitä tuolta pois ilman karenssia lääkärin todistuksella.

Hetkinen, kuinka paljon yli 30:n olet? Ei kai nyt esimerkiksi nelikymppiselle vakityön saaminen yleensä vielä mitenkään mahdotonta ole. Toivottavasti vältyt karenssilta ja löydät mielekkäämmän työn.