Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joudun jäämään työttömäksi - mitä tukea saan? Masennus on niin vakava, että en taida pystyä työelämään.

Vierailija
23.11.2022 |

Olen vain sinnitellyt ja tehnyt pätkäduuneja. Töitä alalla olisi vaikka kuinka paljon mutta en ole halunnut ottaa vakituista paikkaa. Siksi minulla on ns. nollasopimus. Sairaslomaa ei ole siis mahdollista ottaa.

Ainoastaan mahdollisuus on mennä lääkärille ja kysyä, että mitä tehdä ja saada diagnoosi. Keväältä on jo paljon lääkärikäyntejä samasta asiasta.
En yksinkertaisesti tiedä miten minun käy. Olen mennyt koko ajan huonompaan kuntoon ja nyt en ole varma enää työelämästäkään.

On hilkulla etten tee jotain itselleni.
Millä minä sitten elän jos joudun jäämään sairaslomalle?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviit pitkän listan ja ajan masennuksestasi. Jos olet työtön, voit masentua lisää. Kävisit vain töissä, vaikka väkisin. Sinuna en lähtisi pois töistä.

No kyllä sitä riittää. On minulla epäilty joskus kaksisuuntaista mlelialahäiriötä. Olenhan minä töpeksinyt mutta koen johtuneen traumoista jotka edelleen vain painavat hartioilla ja lisää tullut.

Tavallaan jos jään työttömäksi en todellakaan tiedä miten päästä toipumisen tielle. En siis tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä. Tiedän vain etten jaksa mitään. En muista olleeni koskaan näin masentunut.

Ap

Traumoja on mahdollista hoitaa. Älä jätä itseäsi yksin, vaan etsi itsellesi psykodynaamisesti tai integratiivisesti hoitava psykoterapeutti, jos traumasi johtuvat lapsuudestasi. Psykoterapeutin ja sinun välinen kemia on kaikkein tärkeintä. Sitten menet psykiatrian poliklinikalle, josta järjestätte sinulle rahoituksen psykoterapiaan. Tämä kaikki on mahdollista, mutta todennäköisesti vaivalloista. Lisäksi voit hakea tukea esimerkiksi erilaisista 12 askeleen ryhmistä. Traumat ja masennus eivät hoidu itsestään, vaan on hyvä aloittaa itsensä hoitaminen ajoissa, koska traumat ym. jylläävät kuitenkin vähintään alitajunnassasi aiheuttaen yhä enenevässä määrin uusia traumoja ja ongelmia.

Älä jätä itseäsi yksin!

Tämä tuntuu pitävän paikkansa.

Lasinen väkivaltainen lapsuus, koulussa syrjitty ja aikuisena ollut liian monta kertaa hyväksikäytettynä, on seksuaalista hyväksikäyttöä paljon ja sitten parisuhteet väkivaltaisia.

Myös ollut ongelmia koko elämänhallinnan kanssa kuten juuri nyt masennus, lihominen ja talousongelmat jne.

Joskus inhoan itseäni koska en ole pitänyt huolta itsestäni. Miksi ihmeessä olen ollut niin tallottavana. Minussa on kyllä yliempatiaan piirteitä ja olen muka ollut kovin vahva ja aina ennen autoin muita ja jätin itseni täysin toissijaiseksi.

Koko elämä on ollut tietynlaista taistelua. Onhan siellä hyviäkin hetkiä ja onnistumisen kokemuksia. Siksi vielä olen tässä. Terapiaa olisin tarvinnut ajat sitten. Toivottavasti minä sen oikean löytäisin ja löytäisin tavan elää elämääni itseäni varten ja voisin hyvin. Tällä hetkellä se on kaukainen haave ja yritän todella vain selvitä hengissä. Olen vaaraksi itselleni enkä oikein luota, että selviän yksin. Yritän hakea sitä apua ja jotenkin nyt sinnitellä tässä kaiken kaikkiaan.

Ap

Kannattaa miettiä mikä on päämääräsi tässä prosessissa ja muista, että varsinkin masennuksen kanssa tulee alamäkiä eli masennusjaksoja, jotka kestävät x-määrän päiviä, mutta sitten koittaa taas päiviä kun sinulla on enemmän voimaa, niihin päiviin kannattaa satsata.  Sitä kompastuu monesti ennen kuin pysyy taas kunnolla pystyssä. Masennus on eräänlainen henkisenkehityksen taso, jossa käyt läpi prosessin, jonka jälkeen olet paremmin varustettu henkisillä taidoilla.

Vierailija
22/30 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviit pitkän listan ja ajan masennuksestasi. Jos olet työtön, voit masentua lisää. Kävisit vain töissä, vaikka väkisin. Sinuna en lähtisi pois töistä.

No kyllä sitä riittää. On minulla epäilty joskus kaksisuuntaista mlelialahäiriötä. Olenhan minä töpeksinyt mutta koen johtuneen traumoista jotka edelleen vain painavat hartioilla ja lisää tullut.

Tavallaan jos jään työttömäksi en todellakaan tiedä miten päästä toipumisen tielle. En siis tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä. Tiedän vain etten jaksa mitään. En muista olleeni koskaan näin masentunut.

Ap

Traumoja on mahdollista hoitaa. Älä jätä itseäsi yksin, vaan etsi itsellesi psykodynaamisesti tai integratiivisesti hoitava psykoterapeutti, jos traumasi johtuvat lapsuudestasi. Psykoterapeutin ja sinun välinen kemia on kaikkein tärkeintä. Sitten menet psykiatrian poliklinikalle, josta järjestätte sinulle rahoituksen psykoterapiaan. Tämä kaikki on mahdollista, mutta todennäköisesti vaivalloista. Lisäksi voit hakea tukea esimerkiksi erilaisista 12 askeleen ryhmistä. Traumat ja masennus eivät hoidu itsestään, vaan on hyvä aloittaa itsensä hoitaminen ajoissa, koska traumat ym. jylläävät kuitenkin vähintään alitajunnassasi aiheuttaen yhä enenevässä määrin uusia traumoja ja ongelmia.

Älä jätä itseäsi yksin!

Lasinen väkivaltainen lapsuus, koulussa syrjitty ja aikuisena ollut liian monta kertaa hyväksikäytettynä, on seksuaalista hyväksikäyttöä paljon ja sitten parisuhteet väkivaltaisia.

Myös ollut ongelmia koko elämänhallinnan kanssa kuten juuri nyt masennus, lihominen ja talousongelmat jne.

Joskus inhoan itseäni koska en ole pitänyt huolta itsestäni. Miksi ihmeessä olen ollut niin tallottavana. Minussa on kyllä yliempatiaan piirteitä ja olen muka ollut kovin vahva ja aina ennen autoin muita ja jätin itseni täysin toissijaiseksi.

Koko elämä on ollut tietynlaista taistelua. Onhan siellä hyviäkin hetkiä ja onnistumisen kokemuksia. Siksi vielä olen tässä. Terapiaa olisin tarvinnut ajat sitten. Toivottavasti minä sen oikean löytäisin ja löytäisin tavan elää elämääni itseäni varten ja voisin hyvin. Tällä hetkellä se on kaukainen haave ja yritän todella vain selvitä hengissä. Olen vaaraksi itselleni enkä oikein luota, että selviän yksin. Yritän hakea sitä apua ja jotenkin nyt sinnitellä tässä kaiken kaikkiaan.

Ap

"Yritän todella vain selvitä hengissä"

Mitä jos pysähtyisit. Niinkö just nyt. Kuuntele, tunne. Aisti, tunne hengitys. Olet elossa. Sinun ei tarvitse yrittää selviytyä. Voit vain olla paikalla todistamassa, kun kehosi elää joka hetki.

Joskus tekee hyvää vain olla tässä hetkessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin isommissa kaupungeissa on matalan kynnyksen paikkoja, kuten Turussa Palmikko., Hyvän mielen talo Porissa, Oulussa...

Saa yksilöllistä tukea tai halutessaan voi osallistua ryhmiin.

Vierailija
24/30 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset diagnoosin lääkkeet ja terapian.  Työkin toki tärkeää mutta kohtuullisessa määrin sinun tilanteessasi. Vertaistukiryhmät, netissä tai ihan livenä,  on niitä matalan kynnyksen paikkoja jossa voi tavata toisia. 

Jos masennuslääkkeet auttavat masennukseen, niin miksi masentuneita tulee koko ajan lisää ja lisää?

Oletko lukenut uutisia? Niin. Elämä on rankkaa.

Ennen ihmisten elämä oli rankkaa. Nyt ihmisistä on vain tullut hyvin heikkoja. Ennen niin heikot eivät oikein pärjänneet, vaan kävi hullusti.

Vierailija
25/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä jätä itseäsi yksin!

Ap

Iso halaus sinulle, ap. Tiedätkö, olet jo selvinnyt monesta ja pärjäät kyllä. Nyt on kuitenkin aika hakea sinulle apua ja tukea. Aloita jostakin, mene vaikka lääkäriin tai hoitajan puheille, mutta älä jää yksi. Asiat selviävät kyllä. Meitä vastaavia kokeneita on paljon ja haluankin sanoa sinulle, että vaikka se voi olla vaikea nyt uskoa, niin sinun elämäsi tulee paranemaan ja masennuskin voi aivan mahdollisesti väistyä kokonaan, kun alat saamaan hoitoa traumoihisi (näin on käynyt minulle). Voi hyvin

Vierailija
26/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset diagnoosin lääkkeet ja terapian.  Työkin toki tärkeää mutta kohtuullisessa määrin sinun tilanteessasi. Vertaistukiryhmät, netissä tai ihan livenä,  on niitä matalan kynnyksen paikkoja jossa voi tavata toisia. 

Jos masennuslääkkeet auttavat masennukseen, niin miksi masentuneita tulee koko ajan lisää ja lisää?

Oletko lukenut uutisia? Niin. Elämä on rankkaa.

Ennen ihmisten elämä oli rankkaa. Nyt ihmisistä on vain tullut hyvin heikkoja. Ennen niin heikot eivät oikein pärjänneet, vaan kävi hullusti.

Ihan oikeasti, tällaista sanomaa ei ap eikä kukaan muukaan kaipaa. Ole ystävällinen äläkä lannista tukea kaipaavaa, kiitos.

Vierailija
27/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tässä ainakin tietoa työttömän jäämisestä sairaslomalle

https://duunitori.fi/tyoelama/kun-tyoton-sairastuu-sairauspaivaraha

Vierailija
28/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos masennuksen takia joutuu jättämään työelämän niin eikö silloin joudu sairauspäivärahalle?

Kyllä.

Vierailija
29/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin saa sairaslomaa ja sairaspäivärahaa myös työttömät. 10 päivää omavastuu jonka aikana saa työmarkkinatukea, siitä eteenpäin saat sairaspäivärahaa. Lääkärin vastaanotolle, jos on työkyvytön. Sairaslomatodistus kelaan.

Vierailija
30/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne keväällä. Olin ihan loppu. Syynä lapsuuden traumat ja monen läheisen menetys lyhyen ajan sisällä.

Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän ehdotti sairaslomaa MUTTA en sitä ottanut. Sehän kostautui ja kesällä olin 2 kk sairaslomalla. Se oli helpotus kun ei tarvinnut kuin hoitaa itseään ja levätä.

Pääsin kelan terapiaan. Voi olla että sun aluella on mahdollisuus lyhytterapiaan.

Jos jäät sairaslomalle niin max on aluksi se 2 kk. Sen jälkeen täytyy hommata b-lausunto jos ei ole toipunut.

Kannattaisiko sun harkita sairaslomaa? Ja antaa kelan hoitaa sun asioita? Voit siirtyä työelämään esim työkokeilun kautta kun olet saanut itsesi kuntoon.

Eli anna aikaa itsellesi toipua. Huolehdi itsestäsi.

Vaikka tuntuu siltä että sun pitäisi sinnitellä töissä niin terveys on kumminkin se tärkein asia. Töitä ehtii kyllä tehdä myöhemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi