Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kielitaidoton eli osaat vain suomea? Miltä tuntuu kun ei voi matkustaa yksin mihinkään eikä tutustua

Vierailija
23.11.2022 |

ulkomaalaisiin ihmisiin tai kulttuureihin?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä jotka puhuvat ainoastaan omaa kieltään. Ei ne hyvin pärjää mutta ei se estänyt matkaamista usean turvallisen maan läpi loisimaan.

Vierailija
2/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi huono kielitaito, mutta olen silti matkustanut. Yleensä joka paikasta löytyy fiksua väkeä, joka tekee kaikkensa sen eteen, että ymmärrät edes jotain ( ja mikä apu nykyään kääntäjistä on)

Miten ap ei näitä ole tajunnut ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ovat miehiä, jotka eivät ole peruskoulussa oppineet englantia - ainakaan riittävästi selvitäkseen ulkomailla. Kyllähän he matkoille lähtevät sellaisessa seurassa, jossa on kielitaitoisia matkakumppaneita.  Jos on hyvä munkki käynyt, ovat sitten pariutuneet kielitaitoisen naisen kanssa. Espanjassa ja Kreikassa kaikissa ravintoloissa ja kahviloissa monikieliset ruokalistat - aina on ollut myös suomenkielellä.

Vierailija
4/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi huono kielitaito, mutta olen silti matkustanut. Yleensä joka paikasta löytyy fiksua väkeä, joka tekee kaikkensa sen eteen, että ymmärrät edes jotain ( ja mikä apu nykyään kääntäjistä on)

Miten ap ei näitä ole tajunnut ?

Pienissäkin kylissä , joissa porukka on iäkästä, eikä yhteistä kieltä löydy, ollaan elekielellä selvitty :)

Vierailija
5/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla ole ollut varaa matkustaa, enkä kyllä yksin lähtisi opettelemaan, vaikka olisikin.

Vierailija
6/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä haittaa, koska ei olisi rahaakaan matkustella. Olisi ihan kiva saada edes suomenkielisiä tuttavia.

Vierailija
7/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ja Kreikassa kaikissa ravintoloissa ja kahviloissa monikieliset ruokalistat - aina on ollut myös suomenkielellä.

Aina myös Suomen kielellä? Höpöhöpö, jossain Fugessa ehkä ja Rodoksen hotellialueella.

Vierailija
8/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan toki englannin kielen, koska olen kirjoittanut englannin kielisiä kirjoja, mutta en halua matkustaa minnekään, koska se ei ole lainkaan ympäristöystävällistä toimintaa. Tämän vuoksi minulla ei myöskään ole autoa. Kaiken liikkumisen suoritan nykyään pääsääntöisesti vain kävellen. 

Lentokoneella matkustaminen on ympäristörikos pahimmasta päästä. 

Vierailija
9/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta kun suomea, tosin

Osaan toki englannin kielen, koska olen kirjoittanut englannin kielisiä kirjoja

Näillä sujuu ihan hyvin

Vierailija
10/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä otan jonkun taitavamman mukaan

Osaan toki englannin kielen, koska olen kirjoittanut englannin kielisiä kirjoja

Ei ole kauheasti haitannut

Vierailija
11/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kielitaidoton eli osaat vain suomea? Miltä tuntuu kun ei voi matkustaa yksin mihinkään eikä tutustua?

"Osaan toki englannin kielen, koska olen kirjoittanut englannin kielisiä kirjoja" 🤣🤣🤣

Vierailija
12/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kielitaidoton eli osaat vain suomea? Miltä tuntuu kun ei voi matkustaa yksin mihinkään eikä tutustua?

"Osaan toki englannin kielen, koska olen kirjoittanut englannin kielisiä kirjoja" 🤣🤣🤣

Aika heikolla pohjalla sitten mennään 🤣

Vierailija
13/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ovat miehiä, jotka eivät ole peruskoulussa oppineet englantia - ainakaan riittävästi selvitäkseen ulkomailla. Kyllähän he matkoille lähtevät sellaisessa seurassa, jossa on kielitaitoisia matkakumppaneita.  Jos on hyvä munkki käynyt, ovat sitten pariutuneet kielitaitoisen naisen kanssa. Espanjassa ja Kreikassa kaikissa ravintoloissa ja kahviloissa monikieliset ruokalistat - aina on ollut myös suomenkielellä.

Ainakin Espanjassa puhutaan todella heikosti isojen kaupunkien ulkopuolella englantia, joten ei mikään mallimaa sekään.

Vierailija
14/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun suomea, ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa, italiaa ja japania. Mutta en kyllä siltikään koe tarvetta matkustella, varsinkaan tässä maailmantilanteessa (ilmastonmuutos, pandemia, sota). Olen kyllä aiemmin asunut ulkomailla ja matkustellut ympäriinsä, mutta enää en koe sitä tärkeäksi asiaksi.

Vierailija
15/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä olen puhumisen suhteen. Olen opiskellut toki englantia koulussa, Laudaturin kirjoittanutkin siitä ylioppilaskirjoituksissa. Mutta siitä on pian 30 vuotta, enkä ole kieltä tarvinnut juurikaan missään. Ymmärrän hyvin englantia luettuna, osaan kirjoittaa kohtalaisen hyvin, mutta puhutun ymmärtäminen on haastavaa ja itse en pysty lausumaan englantia ollenkaan, menee kieli solmuun ja tulee vain sönkötystä. Lisäksi kestää puheeseen liian kauan miettiä niitä sanoja ja lauserakenteita yms. 

Mutta en kyllä tykkää matkustamisestakaan, viimeksi 1980-luvulla ollut ulkomaanmatkalla, silloin lapsena vanhempien kanssa.

Vierailija
16/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikolla pohjalla sitten mennään 🤣

Ei se englannin kieli niin vaikea asia ole, jos on tohtorin tutkinto. Tohtoritasoisen henkilön ammattikieli on matematiikan lisäksi englannin kieli. 

Yksinkertaiselle hölmölle se on valtava saavutus kun osaa puhua vähän rallienglantia. 

Vierailija
17/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun sujuvaa englantia, tosi hyvää venäjää ja suht ok ruotsia.

Venäjän kielen käyttäminen matkoilla tosin on nyt jäissä sodan vuoksi. Viimeksi kävin Pietarissa ennen koronaa eli nyt mennyt kohta 4 vuotta ilman siellä käymistä. 

Tietenkin alapeukkua satelee venäjän kielestä, mutta aloitin kielen opiskelemisen 15 -vuotiaana, kirjoitin sen, opiskelin yliopistossa (oikiksen sivussa) ja ollut siellä myös työharjoittelussa (Dannyn veljen Juhani Lipsasen kiinteistökompleksissa Pietarissa).

Vierailija
18/43 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varsin kielitaitoinen ja olen lapsillenikin painottanut sitä kuinka hyvä kielitaito avaa ovet

suureen maailmaan.

Vierailija
19/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä jotka puhuvat ainoastaan omaa kieltään. Ei ne hyvin pärjää mutta ei se estänyt matkaamista usean turvallisen maan läpi loisimaan.

Aika useat puhuvat sentään ruotsia. 

Vierailija
20/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan englantia vähän, mutta en voisi käyttää sitä työkielenä. En muutenkaan matkustele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi