Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko kielitaidoton eli osaat vain suomea? Miltä tuntuu kun ei voi matkustaa yksin mihinkään eikä tutustua

Vierailija
23.11.2022 |

ulkomaalaisiin ihmisiin tai kulttuureihin?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen niin varakas, että on mahdollista matkustella Suomessa, jopa Lapissa.

Vierailija
22/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen matkustamisen kielitadottomana estää? Muistaakseni tossa kesällä tuli radiostakin jatkuvasti jotain päivitystä siitä, kuinka pari kielitaidotonta savolaista miestä olivat lähteneet matkailemaan aina Senegaliin asti (tai jonnekin muualle Afrikan perukoille). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä osaankin ainoastaan suomea, mutta osaankin sitä sitten todella hyvästi

Vierailija
24/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Sanakirjat on keksitty ja nykyisin kääntäjäohjelmat puhelimissa.

Vierailija
25/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ja Kreikassa kaikissa ravintoloissa ja kahviloissa monikieliset ruokalistat - aina on ollut myös suomenkielellä.

Missäköhän näin on? En ole eläissäni nähnyt Espanjassa ja Kreikassa suomenkielisiä ruokalistoja ravintolassa. Englanniksi joskus kyllä.

Vierailija
26/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen ilman englantia olisi vaikeaa.

Mutta mm. B. Ranskassa englanti ei auta paljoa, he puhuvat melkein vain ranskaa.

Jopa Quebecissä monet ihmiset eivät periaatteessa puhu englantia

Vierailija
27/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun suomea, ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa, italiaa ja japania. Mutta en kyllä siltikään koe tarvetta matkustella, varsinkaan tässä maailmantilanteessa (ilmastonmuutos, pandemia, sota). Olen kyllä aiemmin asunut ulkomailla ja matkustellut ympäriinsä, mutta enää en koe sitä tärkeäksi asiaksi.

Tämä on matkustamisesta puhuttaessa tekopyhin kommentti. Olen matkustanut niin paljon, ettei enää tarvitse, joten säästän ilmastoa. 

Vierailija
28/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa englantia, vaikka koulussa olenkin lukenut, joskus aikoja sitten. Matkustanut olen paljonkin. Aina matkaseurueessa osaa englantia ja aina olen apua saanut.

Yleensä matkustan aikuisten lasten kanssa, koska he tietävät kielitaidottomuuteni.

Vierailija
29/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä jotka puhuvat ainoastaan omaa kieltään. Ei ne hyvin pärjää mutta ei se estänyt matkaamista usean turvallisen maan läpi loisimaan.

Eiköhän ole niin, että vain suomea osaavia on Suomessa vähintäänkin yli miljoona.

Väitän näin, koska englantia alettiin opettaa kansakoulun 3. luokalta lähtien vasta n. v. 1970. Nämä ihmiset ovat nyt yli 60v. Tietysti englantia oli siihenkin asti opiskeltu oppikoulussa. Kuitenkin saksa oli ollut usein se ensimmäinen vieras kieli. ARvelen, että ne, jotka ovat opiskelleet saksaa pitkänä vieraana kielenä, ovat sen unohtaneet harjoittelun puutteen takia. 

Siis arvelen, että iso osa suomalaisista, jotka ovat syntyneet ennen vuotta 1960, osaavat englantia vain vähän tai ei ollenkaan. 

Vierailija
30/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä jotka puhuvat ainoastaan omaa kieltään. Ei ne hyvin pärjää mutta ei se estänyt matkaamista usean turvallisen maan läpi loisimaan.

Eiköhän ole niin, että vain suomea osaavia on Suomessa vähintäänkin yli miljoona.

Väitän näin, koska englantia alettiin opettaa kansakoulun 3. luokalta lähtien vasta n. v. 1970. Nämä ihmiset ovat nyt yli 60v. Tietysti englantia oli siihenkin asti opiskeltu oppikoulussa. Kuitenkin saksa oli ollut usein se ensimmäinen vieras kieli. ARvelen, että ne, jotka ovat opiskelleet saksaa pitkänä vieraana kielenä, ovat sen unohtaneet harjoittelun puutteen takia. 

Siis arvelen, että iso osa suomalaisista, jotka ovat syntyneet ennen vuotta 1960, osaavat englantia vain vähän tai ei ollenkaan. 

Totta, jopa 40-luvulla syntynyt äitini, joka oli pitkään yliopistolla töissä. En olekaan aiemmin tullut kunnolla ajatelleeksi, miten se onnistui. 

Vierailija
31/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, onneksi en matkustele. Pysyn kotona.

Vierailija
32/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin karibian risteilyllä vaikka en osaa englantia. Kävin portugalissakin. Osaan jotenkuten englantia mutta en sujuvasti.

Vierailija
33/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa ulkomaan kieliä mitään sen vertaa että kykenisin keskusteluun.sana sieltä täältä vain.kieli kirjat mukana matkustelen.

hyvin on onnistunut saksassa auton ostaminenkin vaikka yhteistä kieltä ei olekkaan.parikymmentä kauppaa takana.

eurooppa kierretty moneen kertaan autolla.ei pahempia ongelmia.

vaimokin löytyi ulkomailta ilman kielitaitoa.vaimo oppi suomen ymmärrettävästi 3kk aikana.

kyllä tyhmäkin voi reissata.oikealla asenteella pääsee pitkälle.

Vierailija
34/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan toki englannin kielen, koska olen kirjoittanut englannin kielisiä kirjoja, mutta en halua matkustaa minnekään, koska se ei ole lainkaan ympäristöystävällistä toimintaa. Tämän vuoksi minulla ei myöskään ole autoa. Kaiken liikkumisen suoritan nykyään pääsääntöisesti vain kävellen. 

Lentokoneella matkustaminen on ympäristörikos pahimmasta päästä. 

et ymmärrä lentokoneiden toiminnasta yhtään mitään. lentäminen on oikeasti todella todella vähän saastuttavaa. perehdy lentokoneen toimintaan ja siihen kuinka se liikkuu ilmassa. ja kerosiini, sitä käytetään todella pieni osa kun lentokone lentää taivaalla. perehdy siihen mikä saa lentokoneen pysymään ilmassa.

tässä pieni vihje vielä:

-vastaus ei ole polttoaine.

Vierailija
35/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt ulkomailla. Osaan englanninkieltä.

Vierailija
36/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hävettää, kun osaan lukea englantia, mutta puhe on todella tökköä. Joudun etsimään sanoja todella pitkään ja vaikutan ihan kielitaidottomalle.

Vierailija
37/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ulkomaalaisia Suomeen joten en ole myöskään menossa ulkomaille koskaan.Enkä matkustele Suomessakaan. Vanhempani poistuivat harvoin edes kunnan rajojen ulkopuolelle.

Vierailija
38/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen ilman englantia olisi vaikeaa.

Mutta mm. B. Ranskassa englanti ei auta paljoa, he puhuvat melkein vain ranskaa.

Jopa Quebecissä monet ihmiset eivät periaatteessa puhu englantia

Ranskassa pärjää ihan hyvin englannilla nykyään. Olen tehnyt sinne automatkoja ja ajanut ristiin rastiin Ranskaa ja hyvin olen englannilla pärjännyt. 

Vierailija
39/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niitä pieniä käännöskoneita. Vuokrasin huoneiston kiinalaiselta ja hän käytti sitä konetta ja hyvin ymmärrettiin toisiamme. 

Vierailija
40/43 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua ulkomaalaisia Suomeen joten en ole myöskään menossa ulkomaille koskaan.Enkä matkustele Suomessakaan. Vanhempani poistuivat harvoin edes kunnan rajojen ulkopuolelle.

Just. Olikohan muuten vanhempasi siaruksia keskenään?