Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lukijan kuvan" julkaiseminen onnettomuuksista

Vierailija
23.11.2022 |

Missä on niiden nettilehtien etiikka, jotka julkaisevat (ja maksavat palkkion) ns lukijan kuvista, jotka on otettu esim onnettomuustilanteista joissa on ihmisuhreja ja joissa uhri on näkyvillä edes osittain?

Miettikää miltä itsestänne tuntuisi maata verissään ja hädissään kadulla, kun hyeenat tunkevat kameroineen paikalle ottamaan teistä kuvia ja hyötymään teidän onnettomuudestanne? Tai jos näkisitte nettilehdessä kuvia joissa lähiomaisenne tai ystävänne on tuo verinen onnettomuuden uhri?

En edes mieti, missä on tällaisia kuvia ottavan ja niitä rahan toivossa lehdille lähettelevän ihmisen moraali.
Oksettavaa toimintaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten junassa, jonka alle joku jäi aseman kohdalla. Näin ikkunasta, että valtavan moni laiturilla alkoi heti ensitöikseen kuvata.

Muistan jonkun nuoren tytön joka meni junan alle ja samantien olivat eräät keskustelufoorumit täynnä kuvia, joissa näkyi, anteeksi nyt tällaisesta edes kirjoittaminen, ruumiinosia retkottamassa vaunun päällä jne. Ja sitten keskustelua aiheesta oliko uhri läski.

Tuollaisen jälkeen menee usko ihmiskunnan tulevaisuuteen. Nytkin itkettää kun ajattelen.

Vierailija
22/25 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan edessä sattui kolari, jossa uhri jäi jumiin autonsa sisälle. Miespuoliset kollegat ottivat kuvia "jännästä tilanteesta". Enpä paljon arvostanut kyseisiä tyyppejä sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkaa joku juttu misssä näkyy uhri, itse en sellaista muista nähneeni koskaan.

Muuten ymmärrän kyllä pointtisi, osasyy sille miksi en ole somessa on myös se, että jos joudun jonkun rikoksen uhriksi niin minua ei löydy googlettamalla. Mulla oli ennen yksi luokkakaveri joka etsi netistä aina rikoksen uhrien ja rikollisten somet ja näytti minkä näköisiä he ovat. Seinäjoen teinipuukotus oli yksi sellainen tapaus missä niiden tyttöjen kaikki tiedot löytyi netistä. Itseäni tuo inhotti.

Konginkankaan bussista oli kuva jossa kuollut tyttö roikkui ikkunasta. Myöhemmin julkaistussa kuvassa ruumis oli poistettu.

Vierailija
24/25 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pienet murheet.

Vierailija
25/25 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lehdissä saa julkaista uhrien kuvia, koska siinä loukataan yksityisyydensuojaa. Tunnistamattomina saa julkaista, vaikka yleensä henkilön tuntevat ihmiset pystyvät tunnistamaan esim. vaatetuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi