Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiedän milloin olen työkykyinen?

Vierailija
22.11.2022 |

Olen pahasti uupunut ja sairauslomalla. Mistä tiedän milloin olen työkykyinen? Olenko työkykyinen silloin kun voin kuvitella jaksavani tehdä 7,5 tunnin työpäivän, mutta romahdan sen jälkeen toimintakyvyttömänä lepäämään vai pitäisikö työpäivän jälkeen olla vielä toimintakykyä jäljellä?

Lääkäri tulee varmaan kysymään että koenko mä olevani työkykyinen, mutta kun en enää tiedä mitä työkyky tarkoittaa

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasairauslomakin on keksitty.

Vierailija
2/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sellaisen päätöksen esimerkiksi kelalta saanut niin sen mukaan sitten vaikka kuntouttavaan työtoimintaan jos ei muuten, PeteH tekee puuseppänä uraa kuntouttavassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet sellaisen päätöksen esimerkiksi kelalta saanut niin sen mukaan sitten vaikka kuntouttavaan työtoimintaan jos ei muuten, PeteH tekee puuseppänä uraa kuntouttavassa.

Olen työsuhteessa ja sairauslomalla. Eli en ole saanut kelalta mitään päätöstä. Poissaolokin on kestänyt vasta muutaman viikon

-ap

Vierailija
4/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osatyökykyinen? Lyhennetty työaika.

Vierailija
5/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleensä ajatellaan niin että voimavaroja tulisi olla muuhunkin kuin työhön. Edes jonkin verran.

Mutta täytyyhän sinulla joku käsitys olla omasta voinnista.

Ja ainahan voi kokeilla työntekoa, jos siltä tuntuu että ehkä jaksaisi. ja jos ei onnistukaan niin uutta sairaslomaa hakemaan.

Vierailija
6/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
7/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä ja lääkäri kysyy, kannattaa sanoa ettet tiedä ja ainakin ajatella mennä yrittämään. Lääkäri kyllä osaa ehdottaa miten edetä.

Vierailija
8/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavasta työtoiminnasta voi kieltäytyä. Siitä ei makseta palkkaa, se ei kerrytä eläkettä, ei ole työterveyshuoltoa eikä se ole edes virallisesti työsuhde. Laissa ei ole pakottavaa kohtaa aikuisten päiväkerhotoiminnalle.

Vierailija
9/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olet työkykyinen.

Otsa hiessä sinun on leipäsi tienattava. Joka ei työtä tee ei sen syömänkään pidä.

Vierailija
10/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedäkään milloin olet työkykyinen, mutta kiva kun kysyit.

Vierailija
11/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavasta työtoiminnasta voi kieltäytyä. Siitä ei makseta palkkaa, se ei kerrytä eläkettä, ei ole työterveyshuoltoa eikä se ole edes virallisesti työsuhde. Laissa ei ole pakottavaa kohtaa aikuisten päiväkerhotoiminnalle.

Niin, valitettavasti.

Vierailija
12/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työsuhteessa ja sairauslomalla. Eli en ole saanut kelalta mitään päätöstä. Poissaolokin on kestänyt vasta muutaman viikon

-ap

Vaikea uskoa, että kovin nopeasti olisit työkykyinen, jos vaikea työuupumus on todettu, etkä edes tiedä, mitä työkyky on. Taidat nyt tarvita aikaa toipumiseen. Et ole kunnossa, jos kovasti pinnistellen hätäisesti selviät päivästä ja sitten romahdat. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
13/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on vasta muutaman viikon ollu sairaslomalla niin kyllä joku kuntouttava työtoiminta on aika kaukainen asia

Vierailija
14/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet edelleenkin pahasti uupunut, niin tuskin olet työkykyinen. Kannattaa rohkeasti kertoa tuntemuksistasi lääkärille. Vaikeassa tilanteessa sairausloma voi olla kuukausiakin.

Vierailija
15/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä ja lääkäri kysyy, kannattaa sanoa ettet tiedä ja ainakin ajatella mennä yrittämään. Lääkäri kyllä osaa ehdottaa miten edetä.

Mä pääsin pitkän työttömyyden jälkeen töihin. Työhöntulotarkastuksessa olin täysin rehellinen mt-ongelmistani ja diagnooseistani, taisin itsekin todeta että en mä herranjestas edes itse pidä itseäni työkykyisenä mutta halu on kova! Lääkäri oli vähän ihmeissään kyllä ja epäilevä oloinen itsekin.

Alkuun selvisinkin vain unilääkkeiden ja rauhoittavien voimalla, pikkuhiljaa aloin pärjäämään ilman :) nuo lääkkeet auttoi mua elämään normaalimpaa elämää, enkä halua kantaa siitä huonoa omatuntoa.

Kuinka sua voisi auttaa palaamaan työhön? Jos se kovasti uuvuttaa, niin ei ole häpeä luovuttaa ja etsiä toista suuntaa

Vierailija
16/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet edelleenkin pahasti uupunut, niin tuskin olet työkykyinen. Kannattaa rohkeasti kertoa tuntemuksistasi lääkärille. Vaikeassa tilanteessa sairausloma voi olla kuukausiakin.

Kävin tänään kaverin kanssa kahvilla ja se veikin voimat loppupäivältä, mutta mietin että olenko passivoittanut vaan itseni että sen takia en enää jaksa. Töissä vedin sata lasissa (tuli sutta ja sekundaa kun pää ei toiminut), mutta nyt kun oon pysähtynyt niin oon todellakin pysähtynyt. 

-ap

Vierailija
17/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, valitettavasti.

No itse en ainakaan jaksa katsoa niitä piripäitä kierrätyskeskuksessa tai muuallakaan. Olin pari viikkoa kyseisessä "kuntouttavassa työtoiminnassa" jonka jälkeen teki mieli vetää herskaöverit ja puukottaa lähes kaikki kyseisen kierrätyskeskuksen henkilöstöön kuuluvat. Ilman palkkaa tuota paskaa, ei kiitos.

Vierailija
18/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin pitkän työttömyyden jälkeen töihin. Työhöntulotarkastuksessa olin täysin rehellinen mt-ongelmistani ja diagnooseistani, taisin itsekin todeta että en mä herranjestas edes itse pidä itseäni työkykyisenä mutta halu on kova! Lääkäri oli vähän ihmeissään kyllä ja epäilevä oloinen itsekin.

Alkuun selvisinkin vain unilääkkeiden ja rauhoittavien voimalla, pikkuhiljaa aloin pärjäämään ilman :) nuo lääkkeet auttoi mua elämään normaalimpaa elämää, enkä halua kantaa siitä huonoa omatuntoa.

Kuinka sua voisi auttaa palaamaan työhön? Jos se kovasti uuvuttaa, niin ei ole häpeä luovuttaa ja etsiä toista suuntaa <3

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! <3 Ihanaa että olet päässyt työn syrjään taas kiinni! Itseasiassa etsinkin uutta työtä koko ajan, koska olen todennut että tuolla en jaksa. 

-ap

Vierailija
19/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukah? Kuntouttavassa ei tee kukaan uraa.

Vierailija
20/28 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään kaverin kanssa kahvilla ja se veikin voimat loppupäivältä, mutta mietin että olenko passivoittanut vaan itseni että sen takia en enää jaksa. Töissä vedin sata lasissa (tuli sutta ja sekundaa kun pää ei toiminut), mutta nyt kun oon pysähtynyt niin oon todellakin pysähtynyt. 

-ap

Tuo on itse asiassa todella tavallista, että ylikuormittuneessa tilassa ihminen vaikuttaa näennäisesti olevan töissä toimintakykyinen, mutta sitten kun jää sairauslomalle, niin uupumus ja väsymys vaikuttavat pahenevan. Kyse on kuitenkin siitä, että elimistö on ollut kovilla ja toimintakyky onkin perustunut elimistön piiskaamiseen stressihormonien avulla. Kun tilanne rauhoittuu eikä tarvitse pinnistellä, väsymyksen ja uupumuksen koko syvyys paljastuu. Se on oikeastaan hyvä asia, koska silloin tietää, että sairausloma on tarpeen ja on pakko pysähtyä ja ottaa aikaa paranemiselle ja tehdä tarvittavia muutoksia, jotka tukevat omaa hyvinvointia. Kannattaa ajatella niin, että olisi voinut käydä vieläkin pahemmin, jos olisi jatkanut ruuvin kiristämistä töissä. Ota siis ihmeessä itsellesi aikaa ja parane rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi