MARRASmurujen keskiviikko kuulumiset....
Kommentit (36)
On kyllä ihanaa lukea uusista murusista. :)
Vaavaa: Tsemppiä huomiselle!!! :D Mahtaa jännittää kyllä paljon. En tiedä, miten itse pysyisin nahoissani, jos tietäisin tasantarkkaan milloin sitä vauvaa mennään sairaalaan tekemään. On tämä epätietoisuus silti aika ahdistavaa. Sinun odotuksesi on todellakin loppusuoralla. :)
Galluppia: Ikenistä siis, minulla on ollut myös koko raskauden ajan todella kipeät ikenet ja olen käynytkin hammaslääkärissä pariinkin otteeseen. Remontti jatkuu vauvan syntymän jälkeen... En sitten yhtään tykkää käydä hammaslääkärissä. :/
On ollut nyt pari päivää ihan omituinen olo. Sellainen vähän kuumeinenkin olo. Tuntuu, että leijuisin oman kehoni ulkopuolella (!!). Alavatsaa nipistelee ihan kokoajan ja supistuksia tulee myös. Tuntuu, että vatsa on jatkuvasti aivan kovana, eivät ole supistukset kauhean kivuliaita, mutta vähän juilii. Selkään ei ota kovinkaan paljoa. Limatulppaa on irronnut ties kuinka kauan... Yöt ovat katkonaisia, kuten varmaan kaikilla muruilla tässä vaiheessa. Olo on vain todella kummallinen, en osaa oikein paremmin selittää.
Onko kukaan muuten synnyttänyt kuumeessa? Esikoista tehdessäni olin kuumeessa ja olo oli kyllä aika väsähtänyt. :/ Toivottavasti saan nyt tehdä tämän kakkosen ilman kuumehourailuja.
Sain juuri piparkakut tehtyä. :) Kylläpäs nyt tuoksuu hyvälle. Muksu on päikkäreillä ja nyt voisi itsekin oikaista tuohon sohvalle vähäksi aikaa. On sitä tullutkin häsellettyä tälle päivää! Ja vielä niin monta tuntia jäljellä iltaan, mitähän tässä vielä keksisi...
Mukavaa keskiviikkoa kaikille! :)
CC 37+4.
ollut näin keskiviikko päivän kunniaksi. Ollut juuri sellainen fiilis ja olotila, että joutais lähteä synnyttämään; maha on löysällä, kauhea väsymys ja migreeni meinaa vaivata jo kolmatta päivää... mistä voi johtua nämä oireet?? Supistelut ovat melko mitättömiä, mutta niitä kuitenkin on. Eilinen migreenikohtaus oli kyllä viedä jo järjen ja tänään yritti tulla taas päälle, mutta ei onneksi tullut kunnolla. Nukkunut olen oikeastaan koko päivän, ajatelkaa!
Ei ole tullut vielä aikaa sinne synnytystapa-arvioon. Varmaan eivät täällä päin pidä minään noita mun selkäjuttuja, siis ainakaan esteenä normaalisynnytykselle ja pahimmassa tapauksessa antavat varmaan mennä ylikin. On niin mälsää... raihnainen olo ja tuntuu ettei ole mitään aivotoimintaakaan enää, kun ei pääse uloskaan, kun sikaliukasta ja väsyttää..
anteeksi valitusvirteni. Kait se on alettava laittamaan ruokaa perheelle.
travel 37+4
Lukiessani tuota The masun synnytyskertomusta, tuli mieleen yks vinkki. Eli jos joudutte epparin tai repeämän takia kirjo-ompelun kohteeksi ja ilokaasu toimii, niin sitä vaan nappailemaan sen ompelun ajan! Kätilö ehdotti sitä tytön syntymän jälkeen, kun sanoi, että paikallispuudutteet ei paljon tuossa tilanteessa auta. Ompelu kun voi kestää kauankin eikä ole mitään viatonta nipistelyä.
Ihanaa, sain taas nukuttua kunnon päikkärit! Onneksi nuo lapset on jo niin isoja, että voin hyvillä mielin torkahtaa olkkarin sohvalle.
La tänään ja edelleen yhdessä koossa.
Eilen illalla tuntui taas pari tosi kipeetä supistusta. piti oikeen ottaa seinästä kiinni että pysyi jaloillaan. Ohihan ne sitten meni ja yön nukuin paremmin ku pitkiin aikoihin. melkeen 8 tuntia täyttä unta ilman yhtäkään vessareissua! :)
Luita vihloo ja käveleminen on vaikeeta..sais tämä jo tulla. esikoinen syntyi 40+4 (synnytys käynnistyi 40+2) toivottavasti tämäkin siihen mennessä syntyis. Nimitääin alkaa hermot oleen kireellä jo nyt. :?
miitu rv 40+0
Täällähän syntyy vauvoja päivittäin!! Ihanaa!! =)
Ite kävin tänään neuvolassa. Eipä jäänyt siitäkään mitenkään hyvä mieli. Turvotus vaan lisääntynyt, kädet ja jalat ihan limppuina. =(
Verenpaine oli th mukaan korkea eli 122/82, mittas 3 kertaa. Mun mielestä ei vielä mitenkään hälyttävä... Pissa oli puhdas, hb 144 ilman rautalääkitystä, painoa tullut kilo viikossa, nyt siis 18kg yhteensä, sf 35, syke välillä 138-152 oli hereillä juuri silloin. Vauvan painoarvio 3600-3700g. Ehtii siis vielä kasvaa mukavasti. =) Noh, en juurikaan luota noihin painoarvioihin kun kuulemani mukaan mennyt aika usein suuntaan tai toiseen mönkään. Huomenna mun pitää mennä uudestaan neuvolaan mittauttaan verenpaine. Mitenkäs teillä muilla tuon verenpaineen kanssa?? Millasia arvoja teillä on ja mitä th on sanonu??
Joku kyseli työnantajan maksamasta palkasta vuorotyöläisille.. Eli ite oon tehny vuorotyöta ja työnantaja maksaa palkkaa ensimmäiset 3kk äitiyslomalta. Mutta pelkkä peruspalkka. Ei mitään ilta-, yö-, la- ja sunnuntailisiä..
Hampaiden kunnosta. Ite kävin hammaslääkärissä muutama kuukausi sit vuosikontrollissa ja leegot on vuodeksi eteenpäin taas kunnossa. Ikenet ei oo vaivannu/vuotanu tai muutakaan vaivaa ei ole ollu. Onneksi! Käyttäkää soft tai extra soft hammasharjaa, kovat hammasharjat eivät ole hyviä.
Tänään pitäis sit ottaa vaan rauhallisesti että verenpaine laskee huomiseksi. Kuinka siinä onnistuis. Ite kun oon touhailevaa tyyppiä. Telkkaristakaan ei tuu vielä mitään... Kutoa vois hetken, mutta jos sekin turvottaa käsiä??!
Hyviä vointeja kaikille!!
rusina rv37+6
olen se sama Jas joka putosi toukotoiveista.Ajattelinkin juuri teitä toukokuisia joilla on jo puolivuotiaat pikkuiset! No,toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka tällä kertaa ja meillä on pian viiden tytön mimmi-liiga :)
Omaa napaa: tänään neuvolassa ja kaikki ok.Tämä on nyt vaan tätä odottelua että jotain tapahtuisi.. Oliko se Bubbles joka kirjoitti että tuntuu kun vauvaa ei tulisikaan,ihan samat fiilikset täällä. Tosin minulla kaikki raskaudet ovat menneet ainakin 10 päivää lasketun ajan yli joten kai tämä noudattaa samaa kaavaa.
Jaksamista meille kaikille :)
Jas ja pikkuneiti 39+5
Kävin iltapäivällä yksityisellä, ylimääräisellä lääkärikäynnillä, kun minua niin ruvennut arveluttamaan tämä vauvan iso koko. Esikoinen siis sf-mitta kasvoi keskikäyrällä ja painoi 4.2 kg, tämä vauva kasvaa keskikäyrän ja yläkäyrän puolivälissä. Laskettu aika ylihuomenna, ja jotenkin tuntuu että tämä menee 2 viikkoa yli niinkuin esikoinenkin.
Lääkärin käsikopelo arvio oli 4.2 kg, sitten mittaili ultralla vauvan vatsanympäryksen, päänympäryksen ja reisiluun ja niistä tuli painoarvioksi 4160g. Lääkäri sanoi että aika tarkka pitäisi arvion olla kun käsikopelo ja ultra antavat saman. Kohdunsuu oli sen samat 2 cm auki mitä ollut jo 3-4 viikkoa. Napavirtaukset ym erinomaiset, eli vauva kasvaa hyvin 200 g viikossa vielä.
Eli tämän lääkärin mielestä olisi ihan aiheellista käynnistää synnytys lähiaikoina, hän kirjoitti lähetteen naistenklinikalle, pääsen kai ensi viikon alussa käymään äitipolilla mutta tiedän että siellä ovat hyvin vastahakoisia käynnistelemään... täytyy oikein yrittää itkua vääntää sitten...
Vauvan vatsanympärys oli 39 cm ja lääkäri sanoi että 41 cm on raja jonka jälkeen ei yritetäkään alatiesynnytystä vaan mennään sektioon. Kuulemma suuri vatsanympoärys ennustaa leveitä hartioita ja siihen liitteyviä ongelmia parhaiten.
Toki koko ajan toivon että lähtisi itsestään syntymään ennenkuin minnekään polille joutuu tappelemaan käynnistyksistä....
Mari 39+5
nyt on pesty kolem mattoa (1pieni ja 2isoa) ja saunottu tunnin verran,valeltu masua välillä kylmillä suihkuilla,vaan ei tunnu missään jospa yöllä tai huomenna kaksilla kun taas käynti..
Lupasin aamulla käydä täällä vielä pinoutumassa, kunhan neuvolasta selviän.
Kaikki oli ihan hienosti. Verenpaine oli 134/84, mikä on ihan ok, vaikka hieman noususuhdanteessa onkin nyt ollut. Tietääkseni asiaan puututaan vasta silloin kun RR on toistuvasti yli 140/115.
Painoa oli tullut noin 800g/vko...ei ihme, että nilkat ja kädet ovat kuin limput minullakin. Hb on lähtenyt nousuun 105 -> 115, kiitos vinkeistänne, että Obsidanit on hyvä syödä yötä vasten. Vauva oli kiinnittynyt todella alas, ei mikään ihme, että tuntuu kuin se tunkisi ulos peräsuolesta. Oikeastaan pari päivää sitten alkaneiden vähän kivuliaampien suppareiden jälkeen on tullut tuo tunne. Kävelyni on vauvan laskeutumisen myötä käynyt vielä vaikeammaksi.
Tuntuuko teillä muilla vauvan pää jo omassa ahterissa? Synnytys on terkan mukaan todella lähellä, voi lähteä käynnistymään jopa jo viikonlopun aikana :-) No lauantaina on jo 39 viikkoa koossakin, eli ihan jees juttu jos päättää syntyä silloin. Painoarvioksi vatsan päältä sanoi vauvalle noin 4kg ja on kuulemma pitkänhuiskea: pää tosi alhaalla ja pylly kuitenkin ylhäällä, miltei rintalastassani kiinni (olen itse 171cm pitkä). Vauvan selkä tuntui terkan käteen pitkältä. Sf-mitta oli 36cm. Aloin jo miettimään, että mikähän Hattivatti sieltä oikein tulee ...?
Bubblesko toivoi, että synnytys lähtisi käyntiin vesien menolla? Samaa minäkin toivon, mutta taitaa alkaa tällä kertaa omalla kohdallani nyt ihan suppareilla, kun on pääkin jo tiukasti kiinnittynyt.
Joku kyseli vuorolisistä: Vuorotyössä minäkin olen ollut ja ihan peruspalkan saan äitiysloman ajalta...yllätyksekseni kuulin, että kesälomapäivät kertyvät vain siltä 3kk äitiyspäivärahakaudelta? Onko hoitoalalla todella näin, vai annettiinko minulle palkanlaskijan taholta väärää tietoa? Mielestäni yleisessä työehtosopimuksessa lomapäivät kertyvät kaikille automaattisesti koko vanhempainrahakaudelta ja vasta hoitovapaalta ei kerry enää lomapäiviä...Taidan siirtyä kunnan palveluksesta johonkin yksityiseen firmaan töihin vanhempainvapaani jälkeen kun nuo työsuhde-edut ovat ihan syvältä.
Nyt kuumaan saunaan ja mieheltä akupiste painelua sen jälkeen...josko yöllä tulisi lähtö...
Kanelisokeri 38+4
Uusi muru liittymässä lukijapuolelta kirjoittajiin... Onnea kaikille vauvan saaneille, itse keikun täällä varmasti vielä joulukuussakin...
Eikö verenpaine joka on n. 120/80 ole aivan " ohjearvoissa" ?! En ainakaan itse pitäisi mitenkään korkeana! Tosin kyllähän niissä varmasti henkilökohtaisia heittoja on (jos on olleet esim. koko raskauden ajan selkeästi matalammalla), mutta hyviltä lukemilta minusta kuulostaa.
Ja kuntapuolen työntekijänä minulle ainakin palkanlaskija sanoi, että lomat kertyvät aivan normaalisti. Ellen nyt aivan väärin ymmärtänyt. Mielestäni oli puhetta vielä niin, että pidän sitten syyskuussa lomat pois kun vanhempainvapaa loppuu 6.9.07.
Tsemppiä vielä kaikille nyyttiä hakemaan lähteville! Meillekin saisi jo minun puolesta vaikka ensi viikolla tulla...
Justi80 37+0
Lupasinhan pinoutua jos tulen vielä yhtenä kappaleena takas kättäriltä, sitähän muuten epäilin itsekin että sisään en vielä näillä vkoilla jää.
Kättärillä muuten oli tänään aikamoinen hulivilipäivä ainakin äitipolilla. lääkäri tunnin myöhässä aikataulusta kun oli jotain sekaannuksia yms...
Ainoo paska puoli tänään oli labrakoe joka sattu aívan vietävästi, en oo kiroillu viimeseen vuoteen yhdenkään kokeen oton aikana niin paljoa mitä tänään, oliko sitten liian paksu neula vai tökkäskö labranhoitaja pahasti suoneen, edelleen on nimittäin käsi kipeenä.
Onneks sokerirasituksen tulos oli 5.3 ja lääkärin mielestä se oli hyvä.
Ennen lääkäriin menoa oli nää normaalit verenpaineet, pissa sun muut testit ja kaikki oli hyviä, sit istuin puolisen tuntia käyrällä ja piirtyihän siinä sitten muutama supistuskin samalla kertaa, ei mitään kauhean mojovia mutta hyviä kuitenkin.
RR tais olla luokkaa 122/74 tai sinnepäin, viime vkolla alapaine oli yli 80 ja ei siitä tarvitse edes huolestua. koko ajan nuo arvot mulla olleet tuota 124/74 luokkaa, pari poikkeamaan tosin joukosta löytyy.
Lääkäri kyseli vointia ja sanoin olevani todella väsynyt mutta totesi sen vain kuuluvan asiaan, no okei täällä juoksee 2 pientä lasta ympärillä että sekin vaikuttaa, sisätutkimuksessa todettiin että kohdunsuuta 2cm jäljellä, muuta en muistakkaan että sanoko et onko kiinni vai pehmeä, hyvin kyllä tutki. Ulrattiin sitten vauva ja tehtiin se paino-arvio niin tällä hetkellä on 2900g-3100g eli keskikäyrällä mennään, lupa syntyä olisi kyllä jo, lääkärikin totesi että saa tulla jos on tullakseen mutta mitään ei tehdä, annetaan tulla ihan luonnollisesti.
Kysyin samalla sitä vauvan sukupuolta että oltaisi saatu varmuus omaan epäilykseemme, ja lääkäri olisi tuon kertonut oikein mielellään mutta eipäs vauva päättänyt näyttää jalkoväliään ollenkaan että onko siellä jotain " ylimääräistä" vai ei, oli koukistanut jalkansa niin näppärästi eteen.
Sokeriseuranta sitten päätettiin kohdaltani lopettaa koska arvot pysyneet niin hyvin kurissa pelkällä dieetillä; ööh mikä dieetti ja missä =D, makeat olen jättänyt toki hyvin pitkälti listalta pois ja vain kerran vkossa tuo herkuttelupvä sallitaan, hyvin on siis toiminut ja rasvaset vaihdoin vähärasvasempiin tuotteisiin.
Joku kyseli kestoistakin täällä; me ajattelimme mieheni kanssa nyt kokeilla kestoilua, esikoisen kanssa kestoja jonkin verran käytinkin, mutta jotenkin se vaan sitten jäi, pojan kanssa en sitten jaksanut totesin että kertikset iisimpiä. Nyt pitää vaan löytää vaippojen välikappaleet jostain päin asuntoa eli oon taas onnistunut jemmaamaan liian hyvin johonkin kaappiin kaikki.
Samatenhan olen jemmannut vauvan toppapuvunkin tässä jonnekkin ja haluaisin sen tuonne sairaalakassiin vielä mukaan sentään pakata, ehkä kerkiän vkonloppuna sitä vähän etsiskelemään täältä.
Tänään illalla onkin jo saunottu ja harrastettu toistakin S:ää kun kerta olisi lupa jo ihan huoletta vauvalla syntyä, pitänee alkaa vielä tekemään täällä suursiivousta jossain vaiheessa.
rv 36+5
Jännittää kamalasti.. Saa nähdä tuleeko uni silmään ollenkaan. Aamulla tapaan vaavin :D Tätä on odotettu ja ei tajua millään että huomenna vaavi syntyy ja mun raskaus aika on ohi.. jollakin tavalla vähän haikeakin olo..
Tuun kyllä seurailemaan ja tsemppailemaan teitä myöhemmin. Hyvää yötä!
V&V (kädet ja jalat ristissä että kaikki menis hyvin)
Pakko oli vielä näin myöhään alkaa kirjoitella, kun pisti silmään tuo akupisteet... Eli KANELISOKERI, onko sulla ohjeet niihin " synnytyksen käynnistäviin jalkapohjan akupisteiden hierontoihin" ? Minä kuopukselta hieroskelin täältä löytyneiden ohjeiden avulla ja parin illan hieromnnan sekä oikein kunnon saunomisen jälkeen pääsin synnyttämään. Nyt en ohjeita löydä mistään ja halu olisi kokeilla toimisiko...
Meidän th muuten sanoi et synnytys käynnistyy sillä, kun äidillä on hyvä mieli, sellainen rakastettu ja hyväksytty, kun hellitään ja tulee olo et on todella tärkeä ja ihana... Eli kun hyvät hormonit lähtevät liikkeelle niin synnytyskin käynnistyy. Tän perusteella olen yrittänyt itse tsempata itseäni kuinka ihana (?) olenkaan... Mies kun tuolla raksalla on edelleen niin hän ei ole mua hellimässä ;( Olisin aivan valmis laitokselle...
JaaSa rv 38+3
Moi Jaasa!
Akupisteet sijaitsevat itse asiassa tuossa nilkan sisäsyrjällä. SP6 piste kiihdyttää supistukset alkuun ja tuo piste löytyy nilkan kehräsenluun yläpuolelta neljä sormenleveyttä ylöspäin. Siinä matkan varrella säärtä alaspäin on pari pistettä myös, mutten muista niiden koodeja. Ovat kuitenkin samalla linjalla noin parin cm:n välein. Mielestäni riittää, jos hieroo tuota nilkan sisäsyrjän aluetta kauttaaltaan, jos tuntuu, ettei osaa hahmottaa pisteitä.
Laitan sinulle (ja kaikille kiinnostuneille) tähän linkin, jossa on selvennetty noita pisteitä ja painallusten vaikutuksia ei ainoastaan synnytyksen käynnistämiseksi, vaan myös kivunlievitykseksi.
http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html
Painelua pitää sitten tehdä melko kauan...ja mielellään käsitellään molempia jalkoja. Käsittely lopetetaan kun supparit alkavat...jos alkavat :-)
Kanelisokeri
Nyt vasta kerkesin uudestaan koneelle, koska oltiin perheen kanssa koko ilta kylässä.
Halusin vielä tulla toivottamaan zemppaukset, halit ja onnenpotkut Vaavaalle huomista sektiota varten, mutta Vaavaa oli mennyt jo nukkumaan. Toivottavasti saa nukuttua. Kuulemme sitten muutaman päivän kuluttua sektiokuulumisia.
Itse en henkilökohtaisesti uskalla vielä lukea noita synnytyskertomuksia, koska olen niin herkkä. Itselläni on sektio ensi viikolla ja sen jälkeen voin kirjoittaa oman synnytyskertomukseni ja lukea muiden.
Nyt lukemaan kirjaa ja sitten voikin nukahtaa.
Naksis 38+
pääpiirteittäin löytyy nyt marrasmurujen synnytystarinoista... ei välttämättä kovin kannustava muille ensikertalaisille :)
the-masu ja neito 8pv