Koeaika töissä, jatkaa vai ei?
Vaihdoin työpaikkaa ja nyt 3 kuukauden jälkeen tuntuu enemmän ja enemmän ettei se ole minun työpaikka. Haen koko ajan uutta työtä.
Esimies kysyy palaverissa miten sujuu ja onko kaikki hyvin. Vastaan että Juu hyvin menee ja opin paljon uutta jne. Valehtelen siis.
Mietin pitäisikö olla rehellinen ja sanoa etten vielä tiedä, onko tämä minun työ.
Miten tällaiseen rehellisyyteen esimiehenä suhtaudutaan?
Kommentit (13)
Ei siihen varmasti ole mitään yleispätevää esimiesreaktiota, vaan riippuu myös kyseisestä henkilöstä ja yrityksestä itsestään. Isoin riskihän lie on, että he purkavat koeajalla heti ennen kuin olet ehtinyt löytää muuta työtä.
Ovatko kokemasi asiat sellaisia, että esihenkilö voisi niihin vaikuttaa, jos olet rehellinen?
Jatkat nykyisessä työssä ja etsit kokoajan parempaa. Sulava vaihto toiseen työpaikkaan 👍 Ei koskaan pidä vapaaehtoisesti työttömäksi hypätä.
No sulla on vaa 1 kk irtisanoutumisaika joten duunista kuin duunista pääsee eroon kyllä
Sen enempää tilanteeseen kantaa ottamatta, eiköhän rehellisyys kuitenkin ole paras vaihtoehto, joka tapauksessa.
Kannattaa mielummin mennä vankilaan. Siellä kasvat mieheksi viimeistään.
Ole rehellinen vasta sitten, kun saat uuden työpaikan. Koeaika on juuri sitä varten, että voit vielä harkita jäätkö taloon. Esimies voi käynnistää välittömästi uuden rekrytoinnin ja kun sinun varaan ei enää enää mitään lasketa.
Aina voi jutella, jos toimenkuvaan haluaa muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen varmasti ole mitään yleispätevää esimiesreaktiota, vaan riippuu myös kyseisestä henkilöstä ja yrityksestä itsestään. Isoin riskihän lie on, että he purkavat koeajalla heti ennen kuin olet ehtinyt löytää muuta työtä.
Ovatko kokemasi asiat sellaisia, että esihenkilö voisi niihin vaikuttaa, jos olet rehellinen?
Samaa mietin. Onko se mistä et työssäsi tykkää sellaista mitä voi muuttaa? Esimiehesi saattaisi olla mielissään kehitysideoista. Ehkä ainakin pysyisin työssä kunnes uusi paikka on.
Vierailija kirjoitti:
Jatkat nykyisessä työssä ja etsit kokoajan parempaa. Sulava vaihto toiseen työpaikkaan 👍 Ei koskaan pidä vapaaehtoisesti työttömäksi hypätä.
Ei vapaaehtoisessa työttömyydessä ole mitään vikaa kunhan pysyy kaidalla polulla. Onhan työttömyydessä tietenkin huonotkin puolensa:
- rahaa ei ole yhtään ylimääräistä (vaikka työttömien vapaudella kateelliset muuta väittävätkin)
- TE-toimisto häiriköi aika ajoin (ei tosin kaikkia)
- työpaikan löytäminen vaikeutuu jos on työnantajan mielestä ollut "liian kauan" työtön
Muutenhan työttömän elämä on rentoa ja vapaata eritoten jos ei ole lapsia ja/tai puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vapaaehtoisessa työttömyydessä ole mitään vikaa kunhan pysyy kaidalla polulla. Onhan työttömyydessä tietenkin huonotkin puolensa:
- rahaa ei ole yhtään ylimääräistä (vaikka työttömien vapaudella kateelliset muuta väittävätkin)
- TE-toimisto häiriköi aika ajoin (ei tosin kaikkia)
- työpaikan löytäminen vaikeutuu jos on työnantajan mielestä ollut "liian kauan" työtön
Muutenhan työttömän elämä on rentoa ja vapaata eritoten jos ei ole lapsia ja/tai puolisoa.
Se on juurikin näin.
Aikaa olisi mutta ei rahaa toteuttaa yhtään mitään.
Pysy siellä, haet aktiivisesti uutta työtä ja kun sen saat, voit lähteä siltä istumalta pois. Koeajalla ei ole irtisanomisaikaa.
Itselläni sama tilanne. Työpaikka vaikeuttaa yksityselämän ja työelämäni yhteensovittamista siinä määrin, että lähden välittömästi kun saan uuden työpaikan. Tämä paikka on arvojeni vastainen joten en voi siellä jatkaa.
Mä olen ollut tuolla tavalla rehellinen eikä se ole mitään pahaa tuonut. Olen myös esimiehelle kertonut avoimesti että etsin uutta työtä ja sitä on arvostettu. Riippuu kuitenkin esimiehestä että miten tuo otetaan vastaan.