Saako yli 70-vuotias mitään tukia puolison kuoltua?
Olivat naimisissa ja asuivat omassa talossaan.
Kysyin juuri tätä, mutta keskustelu poistettiin. En tiedä, miksi. Kysyn siis uudestaan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeen, jos kuollut tienasi enemmän.
Ei saa kuin 65v asti.
Niin Kelasta. Työeläkeyhtiöiden leskeneläkkeessä ei ole ikärajaa. Jos on ylipäätään oikeutettu siihen.
Tässä oli niin suppeat tiedot, että oletettavasti puhutaan yleisellä tasolla. Tietysti erilaisista vakuutusyhtiöistä yms. voi saada vaikka minkälaisia tukia, jos asian on niin aikanaan järjestänyt.
Työeläkkeen leskeneläkkeen saamiseksi ei tarvitse olla ottanut itse mitään vakuutusta, riittää, että se kuollut puoliso on aikanaan käynyt töissä ja tienannut niin paljon puolisoaan paremmin, että saa parempaa eläkettä. Se siis on automaattinen osa työeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on 74, isä kuoli tänä vuonna 80-vuotiaana. Äiti tienasi aikoinaan jonkun verran paremmin kuin isä, ihan duunareita olivat molemmat. Äiti saa nyt leskeneläkettä vajaa 200 euroa isän työeläkeyhtiöstä.
Leskeneläkettä saa vain sellainen leski, jonka oma eläke on pienempi kuin kuolleen puolison olisi ollut. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että on ollut myös pienempituloinen - toki joillain ammattiryhmillä on joskus ollut normaalia parempi eläkekertymä pienemmilläkin tuloilla, esim puolustusvoimissa. Mutta todella harvinaista, että isompituloinen puoliso voisi saada leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on 74, isä kuoli tänä vuonna 80-vuotiaana. Äiti tienasi aikoinaan jonkun verran paremmin kuin isä, ihan duunareita olivat molemmat. Äiti saa nyt leskeneläkettä vajaa 200 euroa isän työeläkeyhtiöstä.
Leskeneläkettä saa vain sellainen leski, jonka oma eläke on pienempi kuin kuolleen puolison olisi ollut. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että on ollut myös pienempituloinen - toki joillain ammattiryhmillä on joskus ollut normaalia parempi eläkekertymä pienemmilläkin tuloilla, esim puolustusvoimissa. Mutta todella harvinaista, että isompituloinen puoliso voisi saada leskeneläkettä.
Mun äiti ei saa leskeneläkettä, koska hammaslääkärin eläke on selvästi suurempi kuin muusikkoisän oli.
Appivanhemmat taas saivat eläkettä kumpikin aika lailla samanverran. Anopin kuoltua appiukko saa n.200 leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuin 65v asti.
Niin Kelasta. Työeläkeyhtiöiden leskeneläkkeessä ei ole ikärajaa. Jos on ylipäätään oikeutettu siihen.
Niin, jos avioliittoon on menty, oliko se ennen kun toinen on 50 vuotta.
Joku ikäraja siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Ihan samat tuet mitä muutkin ihmiset, jos on niihin oikeutettu. Sillä perusteella, että jää leskeksi ja on 70v ei saa mitään extra taloudellista tukea, miksi saisi?
Kun jää leskeksi oli mies tai nainen ikän katsomatta saa ainakin leskenläken Kela. Jos ei ole työeläke kertymää ja sitä kautta vakutusyhtiön lesken eläke oikeutta. Omist omakoti talon tai et. Tuet ovat kaikille samat kun puoliso kuolee. Yleisesti jos leski asuu omistusasunto ei tuloja. Saa lain mukaan toimentulotukea. Asumistukea mutta vain yhtiövastikeen verran..Kai puihin rahaa jos taloa pulla lämitetään? Asioista saa tarkan tiedon sosialivirasto kun menemällä kelaan kysymään.Varaa jompaankumpaan aika tai molempiin .
Sinu kirjoitus ei sa mitä selvä
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mitä järkeä on maksaa leskeneläkettä, kun nykyisin käytännössä kaikille eläkeläisille on kertynyt työeläkettä. Leskeneläke on menneisyyden jäänne, josta pitäisi luopua.
Katsos kun nykyiset ja vielä jonkin aikaa tulevatkin eläkeläiset ovat eläneet ihan toisenlaisen elämän kuin nylyään eletään. Läheskään aina ei ollut tytöllä edes mahdollisuuksia opiskella, vaan mentyään naimisiin jäi aika itsestäänselvästi kotiäidiksi. Julkista päivähoitoa oli vain harvoille. Vielä 80- luvullakin oli todella vaikeaa saada päivähoitopaikka!
On aika ruma ajatus, että kun on luvattu turvaksi leskeneläke, niin se otettaisiinkin nyt pois, kun sitä omaa työuraa ei ole enää mahdollista luoda eikä muuttaa.
Nuoremmilta sen toki voi ottaa pois - onhan siitä jo päätöskin tehty. Oliko se -74 ja sen jälkeen syntyneiltä vai miten se oli. Antakaa nyt sitä vanhempien olla, he tekivät parhaansa sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuin 65v asti.
Kelan leskeneläkettä saa vain 65-vuotiaaksi.
Yli 65-vuotissna saa työeläkkeen leskeneläkettä.
Eli leskeneläkettä saa, laskutapa ja maksaja vain vaihtuu.
Ei se vaihdu. Jotkut saa työeläkkeen leskeneläkettä, jotkut Kelan. Niissä on ihan eri ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kauheasti, miten eläkevakuutusyhtiön maksama eläke voi olla noin pieni. Kai sun isä ihan hyvin ansaitsi kuitenkin?
Minä saan vieläkin nettona 800 euroa leskeneläkettä, jota alettiin minulle maksaa heti kun mies kuoli 28-vuotiaana. Hän ei edes ehtinyt olla työelämässäkään kuin jotain 7 vuotta. Tavallinen tehtaan duunari hänkin oli.
Kun aloin saada omaa työeläkettäni, sillä ei ollut mitään vaikutusta leskeneläkkeeseen.
Vai onko tuossa sitten jotain merkitystä ihmisten iällä tai sillä, että isäsi oli jo eläkkeellä kuollessaan. Minä en näistä sen kummemmin tiedä. Sen vain muistan, kun silloin nuorena näitä asioita kelassa selvitetiin, virkailija sanoi minulle, että kun itse aikanasi tulet jäämään eläkkeelle, oma työeläkkeesi ei tule vaikuttamaan tähän leskeneläkkeeseen mitään.
Muistin sen ja ennen eläkkeelle jäämistäni kysyin sitä työeläkeyhtiöltä. Asia oli juuri niin kuin minulle silloin 70-luvun lopulla sanottiin.
Veroprosenttiinihan se tietysti on vaikuttanut koko ajan, ja todella paljon. Kun työkaverini, jolla oli tasan sama palkka kuin minulla, veroprosentti oli 19, minulla se oli ja on vielä nyt eläkkeelläkin 26. Sama vero% siis kummastakin eläkkeestä.
Vastaus 51:lle: Perhe-eläkelaki muuttui olennaisesti kesällä 1990. Sitä ennen leskeksi jääneillä oma eläke ei vaikuta leskeneläkkeeseen. Sen jälkeen leskeksi jääneillä oma eläke pienentää leskeneläkettä. He eivät saa leskeneläkettä lainkaan, jos oma eläke on noin 800 euroa enemmän kuin vainajan eläke. Poikkeus tähän on niin kauan kuin on vainajan kanssa yhteisiä alaikäisiä lapsia.
Jos leski ei ole vielä eläkkeellä, käytetään laskelmissa leskelle sitä eläkettä, jonka hän saisi, jos jäisi nyt työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vainajan työeläkkeestä puolet käsittäneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuin 65v asti.
Kaverin mies kuoli loppuvuodesta, leski on 61v ja saa vainajan työeläkkeestä puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuin 65v asti.
Tuo ikäraja koskee KELAA, eläkeyhtiöillä on omat säännöt.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mitä järkeä on maksaa leskeneläkettä, kun nykyisin käytännössä kaikille eläkeläisille on kertynyt työeläkettä. Leskeneläke on menneisyyden jäänne, josta pitäisi luopua.
Kaveri on työtön niin kun jäi leskeksi yllättäen niin kyllä oli hyvä kun sai leskeneläkkeen kun oma tulo on kelan työttömyyskorvaus. Oma eläkekertymänsä ei luultavasti kovin iso ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen saajan asumistuki. Sitä maksetaan siis omistusasunnon vastikkeen mukaan.
Omakotitalossa ei ole yleensä vastiketta (paitsi jos se on asunto-osakeyhtiömuotoinen), mutta Kela arvioi lämmityskulut talon pinta-alan ja paikkakunnan mukaan. Niihin voi saada asumistukea.
Kyllä. Ja ensi vuodelle niitä korotettiin nyt 57% kattamaan paremmin omakotitalon lämmityskulut.
Mutta jos saa leskeneläkettä niin ei saa asumistukea.
Saa, kaveri vaikka ei itse ole eläkkeellä alkoi saada eläkeläisen asumistukea leskeksi jäädessään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pisä paikkaansa. Suomessa leskeneläke määräytyy laskukaavan mukaan. Otetaan huomioon lesken oma tai tuleva eläke ja vainajan eläke tai tuleva eläke. Ne yhteen sovitetaan. Laskukaavan löytää työeläkeyhtiöt sivuilta.
Kyllä minunkin äitini sai asumistukea muutaman satasen verran, vaikka sai isästä leskeneläkettä ja tilillä oli kuollessaan yli 60 000 euroa. Oma eläke ei ollut suuren suuri, joku kansaneläke se oli ja leskeneläkekin aika pieni.
Tuota asumistukea itsekin joskus ihmettelin, että eikö siinä ole joku raja, minkä verran tilillä saa olla rahaa. Ja kyllä siinä sellainen onkin, mutta alaraja oli silloin jotain 15 000 ja sen yli menevä osa jotenkin laskennallisesti vähensi asumistuen määrää.
Sitä tarkastettiin kahden vuoden välein, ja aina se vähän pieneni, mutta muutama satanen sitä oli vielä viimeisessä tiliotteessakin. Äiti eli 99-vuotiaaksi. Siksi tuota rahaakin tilille kertyi, kun ei enää kuluttanut juuri mitään ja saituus muutenkin iän mukana kasvoi. Mikään ei olisi saanut maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pisä paikkaansa. Suomessa leskeneläke määräytyy laskukaavan mukaan. Otetaan huomioon lesken oma tai tuleva eläke ja vainajan eläke tai tuleva eläke. Ne yhteen sovitetaan. Laskukaavan löytää työeläkeyhtiöt sivuilta.
Laskukaava on 1/2 * (vainajan eläke - lesken oma eläke + 856 €). Jos tämän laskutoimituksen tulos on nollaa suurempi, saa leskeneläkettä, jos on siihen muuten oikeutettu. Ja leskeneläke on kuitenkin korkeintaan puolet vainajan eläkkeestä, vaikka laskukaava antaisi sitä suuremman tuloksen.
Tämä laskukaava pätee silloin, kun vainajalla ei enää ole alaikäisiä lapsia.