Päiväkodin päiväunista purnausta
Minulla on kolme lasta, jotka ovat aloittaneet päiväkodin kahdessa eri ryhmässä nyt elokuussa. Lapset ovat 2-, 4- ja 5-vuotiaat.
Lapseni joutuvat heräämään joka aamu jo 5.45, että ehdin töihin. Tarvitsevat riittävät päiväunet, muuten ovat ihan poikki.
Päiväkoti on ihana ja lapset saavat nukkua päiväunet. Pienten ryhmässä laitetaan hiljainen musiikki soimaan ja lapsia silitellään. Isompien ryhmässä luetaan satua noin 20 minuuttia ja sen jälkeen laitetaan musiikki soimaan. Ihan hyvältä siis kuulostaa. (Kysyin hoitajilta päiväunikäytönnöstä tarkkaan, sillä meidän perheessä se on tärkeä).
Hoidon aloittamisen jälkeen kaikki lapseni ovat olleet ihan kamalan väsyneitä. Kuskasin heitä aiemminkin hoitoon (perhepäivähoitajalle) joten aikainen herätys ei ole uutta, väsymys sen sijaan on.
Isommat lapset ovat kertoneet, että he eivät saa nukuttua, kun on meteliä, kun toiset lapset leikkivät. Pienempi ei osaa kertoa vielä mitään.
Olen jutellut päiväunitilanteesta useampien hoitajien kanssa. Isojen ryhmässä nostetaan ylös (viereiseen huoneeseen) 40 minuutin kuluttua ne lapset, jotka eivät saa nukkua. Heidän pitäisi olla hiljaa (lukea kirjoja ja pelata lautapelejä), mutta ainahan lapsista lähtee ääntä. Etenkin kävely, hyppiminen ja tuolien kolahtelu kuulemma pitävät muita hereillä.
Joitain lapsista herätellään vartin tai puolen tunnin kuluttua, ja kuulemma joskus joku lapsista herää heidän harmi-itkuunsa.
Lisäksi nukkumahuoneessa on kuulemma muutama lapsi, joita pitää pitää hereillä. He saavat istua sängyllään. Vanhin lapsistani kuulemma ei voi ymmärtää, miksi hän ei saa istua sängyllään, vaan matkii sängyssä istujia eikä malta itse nukahtaa. Ja sitten, kun toiset ovat nousseet, kyselee, miksi ei itse pääse, eikä malta nukahtaa. Häntä on monena päivänä silitelty jopa tunnin, eikä nukahda. Ja on kuitenkin ihan poikki. Valvojat eivät voi olla koko aikaa toisessa huoneessa, sillä siellä pitää myös siivota nukkuma-aikaan. Keskimmäinen lapseni on kuulemma usein juuri nukahtanut, mutta herää, kun valvojat lähtevät lepohuoneesta - eikä sitten enää nukahda.
Pienimmäisen ryhmässä on vähän sama juttu, siellä on kuulemma pari kolmivuotiasta, jotka eivät saa nukkua pitkään, ja lapseni herää useimmiten siihen, kun näitä herätellään.
Minua itkettää tilanne ihan kauheasti. Illat ovat meillä ihan kaaosta, kun lapset eivät nuku päiväunia. Ovat yliväsyneitä eivätkä sen vuoksi nukahda enää helposti iltaisinkaan. Tappelevat, kränäävät.. emme enää käy missään iltaisin, sillä lapset eivät kertakaikkiaan jaksa.
Miksi, oi miksi kaikki lapset eivät saa nukkua, vaan pilataan unia tarvitsevien unet...
Kommentit (59)
Oletpa kamala. Joidenkin ihmisten pitää käydä töissäkin. Huolehtiihan ap lapsistaan, ja varmasti oikein hyvin.
Tosi kurja tilanne sinulla, ap. Luulen, että osa vanhemmista ei saa lapsia nukkumaan, koska eivät osaa rauhoittaa iltoja tai sitten lapset ovat yliväsyneitä, kuten teilläkin.
Hali!
Ja eikähän ap huolehdi. Yliväsyneitä lapsia raahataan keskellä yötä hoitoon. Joko itsekkäistä syistä tai rahan takia.
joku miehen siivellä/ yhteiskunnan elättinä elävä äiti se täällä kirjoittelee (2 ja 4). Ihmisillä on erilaisia työpaikkoja, ja joihinkin on mentävä silloin, kun työt alkavat. Minä ihailen ap:tä, koska hän jaksaa herätä aikaisin ja käydä töissä ja elättää itsensä ja perheensä sen sijaan että elelisi veronmaksajien rahoilla. Ja hänen lapsillaanhan on hyvä hoitopaikka. Kaikki kuulostaisi olevan hyvin, jos lapset saisivat päiväunensa. Mutta täydellinen äitihän on kotona lasten kanssa ja elää tuilla, tai käy töissä vain klo 10-12, ettei vain sotke lasten elämää..
Tsemppiä, ap!
Huolehdin kyllä lapsistani niin hyvin kuin vain kykenen. En minä mielelläni lapsia herätä noin aikaisin, mutta oikeastaan minulla ei ole valinnan varaa. Minulla on nyt työpaikka, josta saamallani palkalla pystyn elättämään itseni ja lapseni. Jos en kävisi töissä, emme pystyisi enää asumaan tässä, vaan joutuisimme muuttamaan asuntoon, joka olisi ihan liian ahdas meille. Enkä muutenkaan halua lasten joutuvan muuttamaan pois kodista. Ja haluan, että lapsillani riittää terveellistä ruokaa joka päivä ja ehjiä vaatteita. Yhteiskunnan tuilla olisi tosi tiukkaa. Voisin toki mennä koulutusta vastaamattomaan työhön, mutta en näe syytä, miksi jättäisin nykyisen hyvän työpaikkani, jossa pystyn helposti järjestämään esim. kotonaolon lasten sairastaessa.
Aiemmin, kun lapset nukkuivat päiväunet, heräämisessä ei ollut mitään ongelmaa, ei myöskään nukkumaanmenossa. Lapset olivat pirteitä ja iloisia.
ap
ovat puolellasi. Minusta on upeaa, että ihmiset haluavat elättää itse perheensä.
Toivottavasti päiväuniasia helpottaa.
päiväkodista saiskos teidän lapset nukkua vähän aikaa aamulla. Meidän pk:ssa aikaisin tulleet lapset saavat ottaa pienet unet tultuaan hoitoon. Kaikilla se ei tietysti toimi ja päiväunet häiriintyy, mutta voishan sitä kokeilla. Aamuisin noin aikaisin yleensä ei ole vielä montaakaan lasta hoidossa ja unet voisi olla mahdollisia.
T:lto
Kysynkin tuota. Olemme päiväkodilla vasta siinä 6.50, sillä ajomatka meiltä on aika pitkä. Mutta ehkä vielä tuohonkin aikaan saisi ottaa pikku torkut. Lapset tosin ovat herättyään aika pirteitä, vasta iltapäivät ja illat alkavat olla kamalia. En tiedä, malttavatko sitten aamulla nukkua- mutta voisihan sitä ainakin kokeilla :) .
ap
jossa on inhimilliset työajat.
Ja alun alkaenhan olisit voinut opiskella ja sitä kautta turvata järkevien töiden saannin - tai tehdä vähemmän lapsia.
Meillä joskus tarhaanmenoja niin että muksun oli oltava tarhassa klo 5:45 !! Ja ihan tavan duunareita ja palveluammateissa niin ettei tuota rahaakaan liikaa ole ikinä.
Työaikani eivät ole kovin epäinhimilliset. Minun täytyy olla siellä ennen puolta kahdeksaa. Uskoakseni aika monissa työpaikoissa on suunnilleen samanlainen alkamisaika. Ajomatka päiväkodille on melko pitkä ja lisäksi lapseni ahdistuvat aamukiireestä, mistä syystä joudun herättämään heidät noin aikaisin. Olen joskus koettanut sellaistakin, että annan lasten nukkua hiukan pitempään ja lähdemme samantien ajamaan, mutta noina kertoina lapset ovat itkeneet ja kiukutelleet ja aamu on alkanut kaikilla pahasti. Mieluummin heräilemme rauhassa (lapset ovat aamuisin hyväntuulisia, väsymys iskee iltapäivisin ja iltaisin) ja halailemme ja syömme rauhassa aamiaista kotona.
Olen hyvässä, hyväpalkkaisessa työssä (minulla on kaksi yliopistotutkintoa, joten opiskeltu on) ja työajatkin ovat minusta aika inhimilliset. Ajomatka päiväkodille on melko pitkä, mutta haluan, että lapseni saavat asua tässä talossa mahdollisimman pitkään.
Viimeinen lauseesi (tehdä vähemmän lapsia) loukkasi- jos Luoja olisi suonut, olisin mielläni ottanut heitä enemmänkin. Pystyn elättämään nykyiseni ja tiedän, että heillä on hyvä olla. He vain tarvitsisivat päiväunet.
ap
näin paljon ilkeiltävää.
Kuulostaa kurjalta ap. Enkä osaa edes auttaa mitenkään.
Minäkin jännitän päiväkodin alkua. Meillä lapset tarvitsee myös unet, mutta eivät millään nuku niitä niin aikaisin kuin päiväkodissa pitäisi. Pyrimme silti tietenkin tukemaan sitä rytmiä mahdollisimman hyvin ja ehkä herätämme heidät aamulla aiemmin kuin muuten olisi tarpeellista. Mutta sinun tilanteessasi ei ole oikein itsellä mahdollisuutta toimia toisin.
Jos pitää nousta 5.45 ja työsi alkaa 7.30. Nyt aikataulu on lapsille epäinhimillinen, vaikkei sinulle olisikaan.
Mikset palkkaa hoitajaa kotiin? Ei maksa todennäköisesti juurikaan enempää kuin nykyiset päivähoitomaksut. Ellet sitten maksa niin vähän (kaikista kerskailuistasi huolimatta), että mieluummin työnnät päiväkotiin kuin järjestäisit kunnollisen hoidon.
Minun lapseni ei nuku päiväunia, eikä päiväkoti sitä vaadi, ja kinaan kyllä maailman tappiin, että hänen ei tarvitse maata lahnana kahta tuntia vain sen takia, että joku muu ei osaa järjestää elämäänsä!
On kiva saada myös ymmärtämystä :) . Tuntuu niin kurjalle pienteni puolesta. He siis heräsivät jo reilut 8kk tuohon samaan aikaan ja kaikki meni hyvin, sillä lapset nukkuivat riittävät päiväunet perhepäivähoitajalla. Nyt pph jäi eläkkeelle ja saimme tarhapaikan. Tarha on aivan ihana ja lapset menevät sinne innoissaan, vain päiväuniasia on hankala.
ap
kun ei halua elää yhteiskunnan tukien varassa, vaan käydä töissä ja elättää itse omat lapsensa?
Olet varmaan yksi niistä äideistä, jotka ovat kotona, vievät lapset hoitoon ja vaativat, että omat lapset eivät saa nukkua päiväunia...
Kaikenlaisia tyyppejä sitä on.
Ap taas on itsekäs ja avuton paska. Terveydestään en tiedä.
16
ap:lla ei taida mennä sitäkään, koska ajomatka vie tuosta 1,5 hereilläolotunnista aika suuren osan.
mutta minua alkoi kovasti kiinnostamaan sinun lastesi hoitoajat ja sinun työaikasi/työtehtäväsi sekä koulutuksesi
- 17
Ap on itsekeskeinen ja typerä. Kun häntä on nyt elämä kolhinut (avioero tai leskeys tai muuta), hän tykkää, että kaikkien muiden pitää joustaa.
Ap voisi vaihtaa työtä (kyllä luulisi tuolla opintomäärällä olevan valinnanvaraa, ellei sitten ole töpännyt opinnoissaankin), voisi palkata kotiin hoitajan (kolmesta lapsesta saa hyvin yksityisen hoidon tukea ja silti ko. lastenhoito tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin kolmen lapsen päivähoito eli ei ole sitä kuuluisaa tuilla elämistä), voisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai edes organisoida sen aamun paremmin.
MUTTA EI. Päivähoidon pitää muuttua ja koko muun ryhmän perheiden elämän muuttua. Kun hänen systeeminsä ei muuten toimi.
16
eivät anna lastensa nukkua riittävästi vuorokaudessa.
Kiinnostaa entistä enemmän omat arkijärjestelysi ja se, mistä olet moiset älynlahjat ja empatiakyvyn hankkinut??
Miksi noin monta lasta, jos ei heistä huolehdi?