Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin päiväunista purnausta

Vierailija
23.08.2008 |

Minulla on kolme lasta, jotka ovat aloittaneet päiväkodin kahdessa eri ryhmässä nyt elokuussa. Lapset ovat 2-, 4- ja 5-vuotiaat.

Lapseni joutuvat heräämään joka aamu jo 5.45, että ehdin töihin. Tarvitsevat riittävät päiväunet, muuten ovat ihan poikki.

Päiväkoti on ihana ja lapset saavat nukkua päiväunet. Pienten ryhmässä laitetaan hiljainen musiikki soimaan ja lapsia silitellään. Isompien ryhmässä luetaan satua noin 20 minuuttia ja sen jälkeen laitetaan musiikki soimaan. Ihan hyvältä siis kuulostaa. (Kysyin hoitajilta päiväunikäytönnöstä tarkkaan, sillä meidän perheessä se on tärkeä).

Hoidon aloittamisen jälkeen kaikki lapseni ovat olleet ihan kamalan väsyneitä. Kuskasin heitä aiemminkin hoitoon (perhepäivähoitajalle) joten aikainen herätys ei ole uutta, väsymys sen sijaan on.

Isommat lapset ovat kertoneet, että he eivät saa nukuttua, kun on meteliä, kun toiset lapset leikkivät. Pienempi ei osaa kertoa vielä mitään.

Olen jutellut päiväunitilanteesta useampien hoitajien kanssa. Isojen ryhmässä nostetaan ylös (viereiseen huoneeseen) 40 minuutin kuluttua ne lapset, jotka eivät saa nukkua. Heidän pitäisi olla hiljaa (lukea kirjoja ja pelata lautapelejä), mutta ainahan lapsista lähtee ääntä. Etenkin kävely, hyppiminen ja tuolien kolahtelu kuulemma pitävät muita hereillä.

Joitain lapsista herätellään vartin tai puolen tunnin kuluttua, ja kuulemma joskus joku lapsista herää heidän harmi-itkuunsa.

Lisäksi nukkumahuoneessa on kuulemma muutama lapsi, joita pitää pitää hereillä. He saavat istua sängyllään. Vanhin lapsistani kuulemma ei voi ymmärtää, miksi hän ei saa istua sängyllään, vaan matkii sängyssä istujia eikä malta itse nukahtaa. Ja sitten, kun toiset ovat nousseet, kyselee, miksi ei itse pääse, eikä malta nukahtaa. Häntä on monena päivänä silitelty jopa tunnin, eikä nukahda. Ja on kuitenkin ihan poikki. Valvojat eivät voi olla koko aikaa toisessa huoneessa, sillä siellä pitää myös siivota nukkuma-aikaan. Keskimmäinen lapseni on kuulemma usein juuri nukahtanut, mutta herää, kun valvojat lähtevät lepohuoneesta - eikä sitten enää nukahda.

Pienimmäisen ryhmässä on vähän sama juttu, siellä on kuulemma pari kolmivuotiasta, jotka eivät saa nukkua pitkään, ja lapseni herää useimmiten siihen, kun näitä herätellään.

Minua itkettää tilanne ihan kauheasti. Illat ovat meillä ihan kaaosta, kun lapset eivät nuku päiväunia. Ovat yliväsyneitä eivätkä sen vuoksi nukahda enää helposti iltaisinkaan. Tappelevat, kränäävät.. emme enää käy missään iltaisin, sillä lapset eivät kertakaikkiaan jaksa.

Miksi, oi miksi kaikki lapset eivät saa nukkua, vaan pilataan unia tarvitsevien unet...

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme paikkakunnalla, jossa hoitajaa on mahdoton saada kotiin. Arvaa vain, onko sitä yritetty! En tiedä, missä kerskailin, mutta toki maksaisin hoitajalle kunnon palkkaa, jos kotiin sellaisen saisin. Lapset tykkäävät kyllä tarhastaan kauheasti ja tässä vaiheessa olisi julmaa erottaa heidät uusista kavereistaan. Haluan heille niin vähän muutoksia kuin mahdollista. Ovat kokeneet jo tarpeeksi muutosta.

Kuten kerroin, voisin herättää lapset myöhemmin ja pakata suoraan autoon, mutta se ei meidän perheessä kertakaikkiaan toimi. Lapset voivat paljon paremmin, kun saavat aloittaa päivän rauhassa. Kokeiltu on, moneen kertaan.

Ajomatka päiväkodille kestää 25 minuuttia, lasten vieminen halailuineen ja pusutteluineen 5-10 minuuttia (lapset tarvitsevat halit ja pusut aamulla rauhassa), ajomatka töihin 25-35 minuuttia. Minun pitää olla työpaikalla 7-7.30 välillä. Aamuisin siis jää aikaa heräillä, pukeutua, syödä aamupala ja valmistautua 40 minuuttia. Olen halunnut tässä kuunnella lapsiani ja kokeilun ja yrityksen kautta tämä on heille paras mahdollinen päivän aloitus. Jos on kiireempi, menee itkuksi.

ap

Vierailija
22/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen itse ollut päiväkodissa lastenhoitajana, nyt äitiyslomalla. Tutun kuuloisia ovat murheesi. Vanhempien toiveet ovat todella kirjavia päiväunikäytäntöjen suhteen. Varmasti henkilökunta tekee parhaansa lasten päivälevon puolesta. Päiväkotielämä on hektistä, tilanne on lapsille uusi ja siksi varmasti heitä väsyttää vielä tavallista enemmän. Ymmärsin että lapset ovat aloittaneet aika vasta päiväkodin... ja mahdollisesti myös monet muut lapset. Päiväkodissa elämä yleensä rauhoittuu syksyn kuluessa, kun rutiinit tulevat kaikille tutuiksi. Tilanne voi siis ajan myötä tasaantua.

Minun työpaikallani ei saa jättää koskaan minkään ikäisiä lapsia ilman valvontaa päiväunihuoneeseen. Siis vähintään yhden hoitajan on oltava aina paikalla, vaikka kaikki lapset nukkuisivatkin.

Kannattaa pyrkiä saamaan lapset illalla mahdollisimman varhain unille sitten kotona, jotta he saisivat riittävän levon. Ja muutenkin kotiarki kannattaisi olla rauhallista mahdollisuuksien mukaan. Tsemppiä teille!!!! Ja voimia sinne työntekoonkin! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi, oi miksi" jne... ruikutuksessa.

Ja mitä ihmeen korvaamattomia uusia kavereita lapsille muka on voinut tulla kahdessa viikossa?? Aivan uskomatonta potaskaa!

Muuta työpaikan viereen ja pane lapset siihen hoitoon. Ja anna muiden olla rauhassa!

Vierailija
24/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka missään kohtaa vaatinut päiväkotia muuttamaan käytäntöjään? Noup.

Vierailija
25/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älynlahjat sain syntymässä ja typerää empatiaa en tunnekaan - vaikka se onkin ilmaista ja helppoa. Minusta vanhempien pitää olla aikuisia ja vastuuntuntoisia. En pidä luusereista, enkä siitä, ettei yhtään ajatella muita ihmisiä, vaan aina sitä nöyhtäistä omaa napaa.

Meillä lapset olivat kotona hoitajan kanssa siihen kun olivat 6 ja 4. Nyt isompi on eskarissa, pienempi päiväkodissa. Hoito- ja eskaripäivä on noin 6 tuntia. Isä hakee, minä vien.

Koulutusta on saman verran kuin ap:llä, työt on valikoitu lasten hyvinvointia silmällä pitäen.

Mitä muuta mahdat haluta tietää? En kuulu kirkkoon, olen kalalle allerginen ja lempiväri on sininen, kengänkoko 39.

16

Vierailija
26/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sanoit "kinaavasi maailman tappiin" ettei lapsesi tarvi nukkua... Kuten kai useimmissa p-kodeissa tapana on...

Heräämisaika on ihan normaali, kuten useilla omillakin tuttavillani. Varsinkin jos on esim tehdastyössä. Ja useimpiin muihinkin paikkoihin tarvitsee olla viimeistään kahdeksaksi. Taidatte olla niitä jotka lehdissä ihmettelevät, kun joku nousee jo kuudelta... Missä ihmeessä itse olette töissä?

Kuudelletoista tiedoksi; Työtä on tänä päivänä aika hankala vaihtaa "tuosta vain" vaikka olisi millaiset opinnot takana, valinnanvaraa ei aina ole lainkaan. Tervetuloa ihan oikeaan maailmaan. Eikä opinnot aina takaa edes töitä omalta alalta. Eli ihan turhaa jossitella "olisit opiskellut jotain muuta".

En ole ap.

Vierailija
27/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juten suunnittelitte. Toivottavasti elämässäsi ei tulekaan suuria, yllättäviä muutoksia. Minäkin suunnittelin mieheni kanssa elämämme kulun erilaiseksi, mutta kaikkea ei voi ennakoida eikä kaikkeen voi vaikuttaa. Nyt elän lasteni kanssa niin hyvin kuin tässä tilanteessa pystyn.

ap

Älynlahjat sain syntymässä ja typerää empatiaa en tunnekaan - vaikka se onkin ilmaista ja helppoa. Minusta vanhempien pitää olla aikuisia ja vastuuntuntoisia. En pidä luusereista, enkä siitä, ettei yhtään ajatella muita ihmisiä, vaan aina sitä nöyhtäistä omaa napaa.

Meillä lapset olivat kotona hoitajan kanssa siihen kun olivat 6 ja 4. Nyt isompi on eskarissa, pienempi päiväkodissa. Hoito- ja eskaripäivä on noin 6 tuntia. Isä hakee, minä vien.

Koulutusta on saman verran kuin ap:llä, työt on valikoitu lasten hyvinvointia silmällä pitäen.

Mitä muuta mahdat haluta tietää? En kuulu kirkkoon, olen kalalle allerginen ja lempiväri on sininen, kengänkoko 39.

16

Vierailija
28/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työasiat on järjestetty lapsille sopivalla tavalla, toisella vanhemmista on aikaa viedä eskariin, toisella hakea. Eli työttömiä ovat molemmat! Ja nyt vituttaa niin paljon, että pitää ihan lapsellista kiukuttelua kohdistaa ventovieraisiin.

Vierailija
29/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan molemmat johtotasolla töissä, tulot noin 100 000 vuodessa.

Eipä vituta muu kuin se, että joku jaksaa olla noin tyhmä, avuton ja itsekäs kuin ap! Ystäväni lasten päiväkodissa on juuri tuollaisia vanhempia ja siellähän sitten lapset makaavat pimeässä joka päivä kolme tuntia, että ap:n kaltaisten lusmujen lapset saavat levätä kotiolojen aiheuttamaa väsymystä pois!

Vierailija
30/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli itku, kun luin kirjoitustasi.

Aloitan lasten kanssa iltatoimet ajoissa, he ovat sängyssä nykyään jo puoli kahdeksaan mennessä. Sitä ennen ulkoillaan ja liikutaan, jotta olisivat fyysisestikin väsyneitä. Ennen iltapalaa kuitenkin rauhoitutaan pelaamaan ja lukemaan noin tunniksi. Silsi usein lapset kukkuvat vielä yhdentoista aikaan, ovat yliväsyneitä :( . Ihme kyllä, aamulla heräävät iloisina.

Ihana saada lohdun sanoja. Jospa lapset tottuisivat ajan mittaan ääniin ja päiväkodin rytmiin.

Kiitos.

ap

Vierailija
31/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tällä hetkellä työmarkkinoilla nimenomaan (kyvykkäät) ihmiset voi vaihtaa työpaikkaa. Tietty jos on vain opiskellut kymmeniä vuosia - ja vieläpä jotain tyhmää - niin sitten voi olla hankalaa. Mutta sitten varmaan pitää vaan tyytyä siitä työn tasosta tai palkasta, eikä panna lapsiaan - ja muiden lapsia - maksamaan niitä töppöjään! Eikös vain?

Vierailija
32/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

he niihin ääniin, mutta aikaa voi mennä. Jaksamista ap:lle!

Se lto

Vierailija
33/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että herahtiko se oikein kyynelkin jo mokoman "äidin" silmäkulmaan. Yäk, nyt kyllä lähden tästä oksentamaan. Ei tota tolloa kestä.

Vierailija
34/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa paikka, missä olen harmitellut "ääneen" toisten lasten valvomista, on täällä. En siis todellakaan ole päiväkodissa sanonut sanaakaan siihen suuntaan, että muiden lasten pitäisi nukkua, koska häiritsevät minun lasteni unta. Äänekkäimpiä taitavat olla ne vanhemmat, joiden lapset eivät saa nukkua. Ainakin täällä.

Lapseni ovat olleet tarhassa elokuun alusta saakka ja sitä aiemmin muutamia kertoja tutustumassa, joten kavereita on jo tullut.

Hoitopaikan viereen en aio muuttaa, koska haluan lasten saavan asua tässä talossa mahdollisimman pitkään.

Muiden annan kyllä olla rauhassa. Silti minulla on oikeus surra jopa tällä palstalla lasteni päiväunien puutetta.

ap

Vierailija
35/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan luottaisi, mitä lapset itse kertovat. Ehkä 5-vuotiaan sanaan voi jossain määrin luottaa. Vaikka lapset nukkuisivat kaksikin tuntia jokainen, on päiväkotipäivä sen verran rasittavaa lapsille, että voivat ihan senkin takia olla iltaisin tosi väsyneitä. Koitat vaan saada lapset kahdeksalta nukkumaan, jotta ehtisivät nukkua melkein 10 tuntia yössä. Silä pitäisi pärjätä vanhimpien lasten ilman päiväuniakin tai lyhyillä tirsoilla.

Vierailija
36/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat niitä, joiden lapset eivät saa nukkua ja joiden itsensä ei tarvitse herätä aikaisin ehtiäkseen töihin. Jätän heidän kommenttinsa omaan arvoonsa.

Pakko kai selvittää hiukan, miksi en voi vaihtaa työpaikkaa noin vain ja miksi en halua muuttaa lasten kanssa, että saisivat nukkumiseen puoli tuntia lisäaikaa aamulla ja pärjäisivät ilman päiväunia.

Opiskelin kaksi erilaista yliopistotutkintoa nuorena, ja töitä olisi riittänyt pääkaupunkiseudulla ja muiden isojen kaupunkien tienoilla oikein hyvin. Naimisiin mennessämme päätimme kuitenkin mieheni kanssa, että muutamme lähemmäs sukujamme, jos vain saamme töitä. Halusimme, että mahdollisilla lapsilla olisi sukua lähellä. Pikku paikkakunnalla sopivia töitä ei ollut helppo saada, mutta vuoden kuluttua mies sai hyvän työn ja minä 1½ v kuluttua. Työ on kaikin puolin sopiva minulle- koulutusta vastaava, ei paljon kotona tehtäviä töitä (aikaa perheelle), ei paljon matkustelua. Olen kaikki näm'ä vuodet pitänyt silmät avoimina, joten tiedän työtilanteen täälläpäin. Koulutustani vastaava työpaikka pn ollut muuttomme jälkeen avoinna kaksi kertaa. Toiseen olisi ollut tunnin ajomatka. Ei siis liiemmälti avoimia työpaikkoja (eikä edes paljon muita työpaikkoja tällaisella pikkupaikkakunnalla).

Haaveilimme isosta perheestä, monesta lapsesta. Aluksi kaikki sujuikin ihanasti- aloitin työpaikassani, perhe ja suku olivat lähellä, mieheni rakensi meille oman talon, mies viihtyi työpaikassaan. Olin lasten kanssa kotona, pärjäsimme hyvin miehen palkalla. Ja sitten jäin yksin lasten kanssa. Oli pakko alkaa kantaa vastuu perheestä, lapsista. Mieheni sairasti kaksi viikkoa ja menehtyi aivokasvaimeen, kun odotin nuorinta lastamme (jonka jälkeen olisi saanut tulla vielä muitakin lapsia, jos elämä olisi mennyt suunnitelmien mukaan). Nyt minulle on tärkeää, että lapset saavat asua isin rakentamassa talossa, lähellä isovanhempia. He ovat kokeneet jo suuren järkytyksen elämässään, enkä siksi haluaisi heille enää suuria muutoksia, kuten muutto. Isän menetyksestä johtuen lapset ovat myös hyvin paljon kiinni minussa ja tarvitsevat esim. aamuisin sen turvallisen hetken- edelleenkin joskus pelkäävät, että minäkin olen aamulla poissa.

ap

Vierailija
37/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin kysynyt hoitajilta, paljonko lapset nukkuvat. Pienin nukkuu siihen asti, kun herää jonkun itkuun. Yleensä puoli tuntia.

Keskimmäinen on nukahtanut viitisen kertaa tämän kuun aikana ja nukkunut 5-10 minuuttia. Vanhin ei ole nukahtanut ollenkaan, kuuntelee vain ja kyselee, miksei saa nousta.

ap

Vierailija
38/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysiset tilat ovat usein este. On myös vanhempia, jotka eivät jaksa lastensa kanssa edes sitä iltahetkeä hoitopäivän jälkeen, joten he haluavat kotiin väsyneet lapset, jotka menevät aikaisin nukkumaan. Siitähän ei ole heillä kyse, että lasten pitäisi mennä aikaisin nukkumaan, koska heidän pitää noustakin aikaisin. Siinä tapauksessahan päiväuni täydentäisi unen määrän. Kyse on vain siis vanhemmista, jotka eivät siedä lapsiaan silmiensä edessä. Toki on lapsia, joille ei enää uni silmään päivällä tule.

Vierailija
39/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöni kertoi, että joitain lapsia piti käydä koko ajan nykimässä, että eivät nukkuisi. Minusta se kuulosti kamalalle. Jos lapsi ei pysy hereillä, hän tarvitsee mielestäni unet. Luulenpa minäkin, että suuri osa noiden lasten vanhemmista on sellaisia, jotka vain haluavat mahdollisimman paljon omaa aikaa iltaisin.

Vierailija
40/59 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhealta kuullostaa tuo miehen menettäminen noin nopeassa ajassa. Voimia!