Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko sinäkin epäonnistuneesi kun joudut heittämään puolikuolleen viherkasvin roskiin

Vierailija
18.11.2022 |

Jotenkin kiinnyn viherkasveihini mutta olen huono hoitamaan niitä, joten väistämättä ne nuutuvat. Joskus siihen menee muutama kuukausi ja joskus muutama vuosi, mutta aina tunnen oloni epäonnistujaksi kun en saanut kasvia kukoistamaan vaan joudun taas viemään yhden uhrin roskiin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen olevani epäonnistunut luuseri ja hölmö. Suren.

Sitten yritän herätellä sitä henkiin.

Vierailija
22/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvit tarvitsevat oikeat olosuhteet, joita ei kaikissa asunnoissa ole. Ei siinä sen kummempaa. Pimeys, kuiva sisäilma, veto, patteri kukkalaudan alla jne.

Noihin auttaa keinovalo. Kasviryhmä huolehtii itse riittävän mikroilmaston luomisesta. Itse tuotin viime keväänä 10 kpl pelargoniaa pistokkaista asunnossa, jossa on pienet ikkunat ja rutikuivaa.

Airamin (lähes) päivänvalon värinen 10 w E27 kasvi-led sopii mihin tahansa normaaliin kohdevalaisimeen. Riittää oleskeluvaloksi huoneeseen. Joidenkin mielestä liian kirkas.

Myös Airam 6 w E14 kasvi-led pieneen lampunkantaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolikuolleet herätellään henkiin.

Jos on kuollut, kasvi kuuluu biojätteeseen ja vain multa kuuluu roskiin.

Mullan voi laittaa biojätteeseen.

Voi sinne toki laittaa ihan mitä vain, vaan kun joissain kunnissa biojäte kompostoidaan ja toisissa siitä keitellään dieseliä eikä kaikissa riitä resurssit poistella fillareita ja palovaroittimia biojätteen seasta.

Joten kukin toimii asuinalueellaan voimassa olevan ohjeen mukaan. Meillä aìemmin neuvottiin käyttämään muovipussia, nyt se ehdottomasti kielletään. Kehitys kehittyy ja maailma muuttuu. Mikä päti sulla 1900-luvulla, ei päde kaikkialla 2022.

Vierailija
24/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoni niin pieni että helle jaksot sisällä 32 astetta lämmintä. Joten kukat kuolee helteen takia. Jätän ne sovinnolla kauppaan ja ihastelen vain niitä kukkakaupan ikkunasta.

Vierailija
25/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinne toki laittaa ihan mitä vain, vaan kun joissain kunnissa biojäte kompostoidaan ja toisissa siitä keitellään dieseliä eikä kaikissa riitä resurssit poistella fillareita ja palovaroittimia biojätteen seasta.

Joten kukin toimii asuinalueellaan voimassa olevan ohjeen mukaan. Meillä aìemmin neuvottiin käyttämään muovipussia, nyt se ehdottomasti kielletään. Kehitys kehittyy ja maailma muuttuu. Mikä päti sulla 1900-luvulla, ei päde kaikkialla 2022.

Onko sulla palovaroitin kukkapurkissa...?

Multa kuuluu biojätteeseen, kaikkialla.

Vierailija
26/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kasveista on alkuperältään trooppisista maista joten 32 on vielä pientä, silloin tarvitsee vain kastella useammin, ehkä jopa joka päivä. Suora auringonvalo voi olla pahasta, viidakon pohjalla on varjoisaa joten siirrä kasvi pois suorasta auringonvalosta pahimman paahteen ajaksi.

Vierailija
27/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla palovaroitin kukkapurkissa...?

Multa kuuluu biojätteeseen, kaikkialla.

https://www.metsasairila.fi/lajittelu-ja-neuvonta/lajittelu/biojate.html

"Ei saa laittaa

kukkamulta"

Tässä meidän biojäteohje.

Vierailija
28/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

plantman kirjoitti:

Sama.

Sekin ärsyttää etten tiedä miksi kasvit nuupahtavat. Kastelinko liikaa vai liian vähän? Saiko liian vähän valoa vai liian kirkasta valoa? Oliko liian vetoisaa? Olisiko pitänyt käyttää sadevettä kasteluvetenä?

Ihan mysteeriä.

Niin hyvin löytyy ohjeita netistä jotka kasville sopivat että kunhan niitä noudattaa, pysyvät kasvit elossa.

Vierailija
29/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää. Luin jostain vuosia sitten että, nyky viherkasvit eivät enää kestä äidiltä tyttärelle.

Niin tai ei kestä anopilta miniälle. Äitini tappoi mummini kaktuksen joka oli ollut yli 100 vuotta suvussa lähemmäs 150 vuotta. Hieman epäilen tahallisuutta koska äidilläni on vuosikymmenien tausta kukkien kasvatuksesta ja hoidosta. Kukka ei kuollut edes minun hoidossa joka tapan kaikki kukkaset, nekin jotka selviää lähes ilman hoitoa.

Vierailija
30/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tappanut monta kasvia. Suurin syntini oli liiallinen kastelu. Pitää vaan uskoa että pärjäävät vähemmällä vedellä. Puolikuollutta ei kannata heittää pois. Olen unohtanut joitakin kuolleeksi luulemiani kasveja omiin oloihinsa jopa muutamaksi kuukaudeksi ja ihme kyllä, sieltä on puskenut uutta vihreää!

Vierailija
31/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa viherkasveista on todella helppohoitoisia. Sijoita kasvi ikkunan eteen mutta ei patterin päälle. Kastele 1-2 kertaa viikossa, tarkista ensin veden tarve tökkäämällä sormi syvemmälle multaan, jos on kuiva niin kastele ja jos yhtään kostean oloinen, älä kastele. Opettele ruukun painosta tuntemaan onko multa kuiva. Kasvit tykkää pienestä kidutuksesta eli pieni kuiva kausi on parempi kuin jatkuva märkyys. Veto ikkunasta tai lattialla tappaa myös.

No tuossa tulee heti pari ongelmaa.

Kasvi on sijoitettava ikkunan eteen jotta saisi edes vähän valoa, kun ikkuna on pohjoiseen. Mutta patterit on tietysti ikkunan edessä, ja vieressä on tuuletusräppänä joka täytyy pitää talvellakin osittain auki. Vain muutaman kasvin olen löytänyt jotka selviää talvesta hyvin (palmuvehka, anopinkieli).

Sitten nuo kastelutarpeet tuntuvat vaihtelevan kovasti jos on vähänkin erilaisia kasveja.

Vierailija
32/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tappanut monta kasvia. Suurin syntini oli liiallinen kastelu. Pitää vaan uskoa että pärjäävät vähemmällä vedellä. Puolikuollutta ei kannata heittää pois. Olen unohtanut joitakin kuolleeksi luulemiani kasveja omiin oloihinsa jopa muutamaksi kuukaudeksi ja ihme kyllä, sieltä on puskenut uutta vihreää!

Mun kokemus on että kuivahtaneen voi usein pelasta, mutta kun liikakastelee ja juuret mädäntyy niin se on hankalampi juttu.

Vierailija
33/33 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mielessäni toistelen anteeksipyyntöjä kerta toisensa jälkeen ja sydän särkyen heitän roskikseen. Tämä sen jälkeen kun olen lukemattomia kertoja yrittänyt saada kasvia kukoistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi