Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vuokranantaja oikeassa

Vierailija
18.11.2022 |

Meidän vuokranantaja veti pultit kun sai tietää, että ollaan kaksi viikkoa ulkomailla. Asuntoa ei kuulemma saa jättää tyhjilleen kuin max pariksi päiväksi ja se lukee vuokrasopparissa.

Osaako kukaan sanoa onko tämä ihan laillista?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähtökohtaisesti ole laillista, mutta pitäisi tietää miksi sellainen ehto on ylipäätään asetettu, joissakin tapauksissa voi olla jos on vaikka sovittu jostakin ylläpidettävästä. 

Äkkiseltään en keksi muuta kuin että ei voi jättää kylmilleen taloa, mutta saahan siihen tuuraajan joka käy lämmittämässä. 

Kaupungin vuokrakämppiä ei tarvi lämmittää millään klapeilla tai muuta vastaavaa vaan siellä on kaukolämmöt kaikissa, silti tuollainen ihme sääntö että yli 3 päivän poissaoloista pitäis huoltoon ilmoittaa. Siis ne vissiin täällä pörrää sitten, en ainakaan edes kovaa miettimällä keksi miksi muuten se kuuluisi niille mitenkään että olen pois kotoa koska lähtökohtiasesti kai toisen asuntoon ei kuitenkaan ilmoittamatta saisi mennä.

Vierailija
22/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se lukee sopparissa ja olet allekirjoittanut sen. Et jätä asuntoa yksin.

Mut eihän tuollaista lakia / pykälää oikeasti ole.

Vaikka sopparissa lukisi mitä mutta se on lain vastaista, niin sopimus ei ole pätevä. Meilläkin vuokranantaja oli kirjoitellut soppariin ihan omia irtisanomisaikojaan, mutta ei niillä ollut mitään merkitystä.

Irtisanomisaika on lakisääteinen.

"Ilmoita jos olet yli viikon pois" on sopimustekninen".

Olisi ehkä ennen allekirjoitusta kannattanut kysyä mikä juttu tuo on.

Ehkäpä he pelkäävät, ettå jos vuokralainen on pitkään pois, kukaan ei näe jos tulee vesivahinko tai superpakkaset tms. Eli huolehtivat siitä, että heidän omaisuutensa pysyisi kunnossa vaikka vuokralainen olisi pidempään pois. Voi myös olla, että jos olet pidempään pois, he laskisivat peruslämpöä esim 12asteeseen koska saavat mielestään "merkittävää" säästöä lämmityskuluihin tmv.

Mutta noin pääsääntöisesti, jos et ymmärrä jotain kohtaa ihan mistä tahansa sopimuksesta, kannattaa kysyä selvennystä "miksi" ennen allekirjoitusta.

Ja ei, vaikka olisit kuukauden pois, vuokraisännällä ei ole oikeutta majailla sinun kotonasi. Asunto on sinun hallinnassasi vuokrasuhteen ajan. Siksi myös maksat siitä sen vuokran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ap kysyy vuokranantajalta syyn. Olen joskus kuullut samanlaisesta tapauksesta.

Vierailija
24/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies46 kirjoitti:

Ihan varmana saa jättää asunnon vaikka kuukaudeksi. Otat vaan sähkölaitteet pois päältä niin siinä se. Olen perehtynyt vuokra lakiin ja ihan sata varmaan saa lähteä ulkomailla. olen itsekkin matkustellut ja ollut kuukaudenkin poissa.

Siitähän oli se oikeustapauskin taannoin että tuomittiin korvauksiin kun vuokralainen oli ottanut sähköt pois päältä lähtiessään ja aiheutunut iso vahinko. 

Jos ottaa pakastimen pois päältä ja se sulaa niin kai siinä vahingoa tuleekin kun vedet valuu lattialle. Se on silloin vuokralaisen vika mutta normaali tilanteissa ei pidä mitään lämmitystä ottaa pois päältä eikä jättää hiustenkuivaajaa tai leivänpaatimen töpseliä seinään. Vuokralaisilla on oikeuksia ja yksi oikeus on että saa matkustaa. Sitä ei voi yksikään vuokran antaja kieltää. Minä olin esimerkiksi armeijassa joskus ja asuntoni oli kuukausia tyhjillään.

Vierailija
25/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt jo vali vali alkanut mitähän keväällä tuleekaan kun luuserit yrittävät korotuksia paeta. toisaalta tekee hyvää vipu vilmoille. tavallinen vuokraa ainoastaan luotettaville tai myy läävät vipu vilmoille

Vierailija
26/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pelottavalta käytökseltä vuokranantajan suunnalta, luulisi että normaalilla keskustelulla asia tulee selväksi, jos pitää olla joku vahti matkan ajaksi joka välillä katsoo paikat.

Vierailija
27/27 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä hölösuu, ehkä samasta syystä olet vuokra-asuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme