Joka auttaa muita niin sitä autetaan..
Auttaminen korostuu näin joulun alla. On paljon perheitä, vanhuksia ja yksinäisiä ihmisiä joita voi auttaa. On myös erilaisia tapoja miten voi auttaa. Auttamisesta jää aina myös hyvä mieli auttajalle. 🙏
Kommentit (33)
Näin voisi olla, että vastavuoroisuus toteutuu, ja näin pitäisi asia myös ymmärtää.
Eli kun esim. työpaikalla joku jolta kysytään, että ehditkö auttaa tai onko mahdollisuus auttaa (ja kysymys on esitetty koska on kehotettu kysymään), vastaa "ei auteta ennen kuin vasta hätätilassa", niin aika turha sitten odottaa, että se jolta apu evättiin, lähtisi sen oman työtilanteensa lisäksi tekemään tuon kieltäytyjän töitä, kieltäytyjän jolla oli tapana istua kahvilassa tuntitolkulla, joten eipä sillä sitten tainnut kovinkaan suuria työpaineita olla.
Epäselvääkö? No, siinähän on... Mutta jos et niin älä sitten oleta että sullekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä oikeassa elämässä toimi noin.
Ei niin:(
Autoin vuosia ihmisiä ja sain osakseni vain pilkkaa ja minua pidettiin itsestäänselvyytenä.
En auta enää.
Auttavia ihmisiä pidetään jopa typerinä... Kertoo jotain tästä ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Jwp. Ei toimi. Mieheni ja minä ojennamme aina auttavan kätemme, mutta nyt se loppuu.
Aina, jos itse olemme tarvinneet esim naapuriapua, niin on selkä kipeä, jalka kipea yms. vaikka itse olemme aina avustamassa näitä samoja ihmisiä.
Esim. Naapurilla oli putkiremppa, niin saivat käydä meillä saunassa, mutta, kun meillä rempattiin, niin eipä ketään kiinostanut muu kuin rempan hinta.
Nykyään ei enää kiinnosta kenenkään auttaminen. 30 v olemme avustaneet kaikkia lähellämme, eipä juuri kiitosta ole tullut.
Kissahan kiitoksella elää, mutta jotain vastapalvelusta olusi joskus toivonut
😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näkynyt "auttajia" kun olin heikoimmillani!
"Joka auttaa muita niin sitä autetaan" toimii toisinkinpäin.
Jos ei saa apua, kun sitä tarvii, niin ei auta itsekään muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin:(
Autoin vuosia ihmisiä ja sain osakseni vain pilkkaa ja minua pidettiin itsestäänselvyytenä.
En auta enää.
Mulla sama. Jätin nämä ihmiset taakseni ja autan nyt muita. Hyviäkin ihmisiä on maailmassa!
Näkis vaan. Vuosia autoin aina muita, mutta jos itse joskus olisin apua tarvinnut, niin itse oli pärjättävä.
Kyllä autetaan, mutta toki niin ettei itsestäni
tule autettava eli omien voimavarojen rajoissa.
En odota avun vastaanottajalta vastavuoroisuutta enkä kiitosta. Harvoin he siihen
itse edes kykenevät, sillä monella on ihan tarpeeksi tekemistä arjesta selviytymisen kanssa.
Voin myös rukoilla kärsivien ihmisten puolesta.
Voin sanoa näin hoitajana, että täyttä hevonpaskaa. Pakkolaki ja ihmisviha vain siitä tulee niskaan sekä luuserin leima.
Ei pidä paikkaansa. Suurimmaksi osaksi olen nähnyt unohdettuja ihmisiä jotka ovat aikanaan auttaneet, joidenka apua saadakseen aikanaan sitten itselleen pitää hankkia maksullisia palveluja.
Ja se aikanaan apua saanutkin pyytää maksua niin ettei ala ilmaista työtä tekemään kun on perhe elätettävänä.
Olen ihan tosielämässä kuullut ja nähnyt niin ettei ole mitään satu juttuja.
Olen auttanut ja saanut apua. Joskus apu on tullut tuntemattomalta, joskus tutulta. En odota välttämättä vastapalvelusta ollenkaan ja usein se hyvä tulee jotain muuta kautta takaisin.
Laita hyvä kiertämään!
Otsikon voisi korjata muotoon "Joka auttaa muita, sitä käytetään hyväksi."
Harmittaa näin jälkikäteen kuinka sinisilmäinen on ollut ihmisten suhteen. Tietyt ihmiset alkavat kysellä kuulumisia vain kun ovat (taas kerran) jotain vailla. Ei auta muuta kuin järjestelmällisesti kieltäytyä kaikesta, mitä ehdottavat, jotta ei joudu taas ilmaiseksi orjaksi. Vastapalveluksia on turha odottaa.
Eipä näkynyt "auttajia" kun olin heikoimmillani!