Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "

Vierailija
17.11.2022 |

Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.

Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.

Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.

Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.

Miksi, mikä ilmiö?

Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.

Kommentit (289)

Vierailija
121/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä muuten olette, kuinka lapsi oppii suhtautumaan alkoholiin nuoruudessa/aikuisuudessa silloin kun perheessä ei ole sitä koskaan nautittu eikä tarjoiltu? Mielenkiinnosta kysyn, jos kellään kokemusta. Oma isäni oli alkoholisti ja itse en alkoholia ehkä siitä syystä käytä ja se on itselle kielteinen asia näin kypsemmällä iällä. Nuoreen aikuisuuteeni se kyllä kuului.

Tapahtuuko ihmiselle helpommin ylilyöntiä päihteissä ylipäätään, jos kotona ei ole ns terveellisesti tissuteltu/ruokajuomana näytetty mallia. Vai kasvaako järkeviä ihmisiä?

Kuten tupakkaan, jos perheessä ei ole poltettu. Sen olemassa olo tiedetään, mutta se ei tunnu kovinkaan olennaiselta asialta. Kun menee kauppaan, niin ei katsele niitä pulloja. Ei ole ajatusta, että niitä pitää ostaa tai juoda.

Kun minulla on jano, valitsen juoman jolla lähtee jano.

Itse näen, että moni aloittaa ihan vaan juomaan kuten moni aloittaa polttamaan. Koska se on heistä siistiä. Ei koska heillä on siihen fyysinen tarve. Sitten jossain vaiheessa se muuttuu sellaiseksi ja sitä haluta, koska siihen oppii ja siitä alkaa pitämään.

Minusta alkoholi ei ole kovin hyvänmakuista verrattuna moneen muuhun juomaan. Enkä pidä millään tavalla siitä tunteesta, jonka alkoholi aiheuttaa. Väsyn lähes heti ja ajatus ei kulje kovin tehokkaasti ja mieleni tekee mennä vain nukkumaan. Se on myös makuunsa nähden aivan liian kallista. Viinirypälemehu on paremman makuista ja paljon halvempaa, jos halua juoda rypäleistä tehtyä juomaa. Olut taas on minusta suorastaan pahaa ja ajatuskin jostain viljasta väsätystä juomasta ei ole kovin herkullinen. Tosin onhan näitä kauramaidon ym. faneja olemassa. Ihme tosin, ettei vehnäjauhoja sekoiteta veteen ja juoda sellaisenaan.

Sen lisäksi kun on lapsia, niin ajatus, että jos heille tapahtuu jotain, enkä ole selvinpäin on pelottavaa. Miten mennä heidän kanssa vaikka päivystykseen, jos itse olisi kännissä? Varsinkin näitä jotka juovat ulkomaan matkoilla ja lentokoneessa en ole koskaan ymmärtänyt yhtään. Jos jotain tapahtuu, niin silloin pitäisi olla terävimmillään.

Vaikuttaa että sun pitäisi ottaa hieman rennommin tämä elämä. Eikä tarjoita, että tarvii alkoholia ottaa, vaan että et jännittäisi kaikkea niin paljon. Moni elää onnellisemman elämän kun ei kaikkea stressaa.

Häh, en ole aiempiin viesteihin vastaillut, mutta miten asian ajattelu tarkoittaa siitä automaattisesti stressaamista? Faktahan se vaan on, että huomattavaan osaan tapaturmia alkoholi on valitettava osasyyllinen. Ja mikä sinä olet analysoimaan toisen onnellisuuden tasoa? Itse et vaikuta kovin onnelliselta, kun pitää täällä omaa yksipuolista näkemystä puolustella, mikäli kirjoitusasusta päätellen olet sama kippistelijä kuin edellisissä viesteissä.

Vierailija
122/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kaapissa on pajauttelupiiput. Tai vähintään lapsilla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.

Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.

Minusta tässä ketjussa ei ehkä keskustella nyt tästä, että "juotaisiin" jouluna, eikä oltaisi selvinpäin missään juhlissa. Silloin kannattaakin miettiä alkoholinkäyttöään, jos jouluna pitää olla humalassa. 

Tuosta olen eri mieltä, että joulun pitäisi olla lasten juhla. Entäs jos ei ole lapsia ollenkaan tai he ovat jo aikuisia. Kyllä minusta joulua silloinkin saa juhlia. Ja lasten kanssakin se on koko perheen juhla. Olen aina tehnyt jouluna myös sellaisia asioita, jotka eivät lapsia varsinaisesti kiinnosta. Minusta jokaisella saa olla jotakin.

Vierailija
124/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä muuten olette, kuinka lapsi oppii suhtautumaan alkoholiin nuoruudessa/aikuisuudessa silloin kun perheessä ei ole sitä koskaan nautittu eikä tarjoiltu? Mielenkiinnosta kysyn, jos kellään kokemusta. Oma isäni oli alkoholisti ja itse en alkoholia ehkä siitä syystä käytä ja se on itselle kielteinen asia näin kypsemmällä iällä. Nuoreen aikuisuuteeni se kyllä kuului.

Tapahtuuko ihmiselle helpommin ylilyöntiä päihteissä ylipäätään, jos kotona ei ole ns terveellisesti tissuteltu/ruokajuomana näytetty mallia. Vai kasvaako järkeviä ihmisiä?

Kuten tupakkaan, jos perheessä ei ole poltettu. Sen olemassa olo tiedetään, mutta se ei tunnu kovinkaan olennaiselta asialta. Kun menee kauppaan, niin ei katsele niitä pulloja. Ei ole ajatusta, että niitä pitää ostaa tai juoda.

Kun minulla on jano, valitsen juoman jolla lähtee jano.

Itse näen, että moni aloittaa ihan vaan juomaan kuten moni aloittaa polttamaan. Koska se on heistä siistiä. Ei koska heillä on siihen fyysinen tarve. Sitten jossain vaiheessa se muuttuu sellaiseksi ja sitä haluta, koska siihen oppii ja siitä alkaa pitämään.

Minusta alkoholi ei ole kovin hyvänmakuista verrattuna moneen muuhun juomaan. Enkä pidä millään tavalla siitä tunteesta, jonka alkoholi aiheuttaa. Väsyn lähes heti ja ajatus ei kulje kovin tehokkaasti ja mieleni tekee mennä vain nukkumaan. Se on myös makuunsa nähden aivan liian kallista. Viinirypälemehu on paremman makuista ja paljon halvempaa, jos halua juoda rypäleistä tehtyä juomaa. Olut taas on minusta suorastaan pahaa ja ajatuskin jostain viljasta väsätystä juomasta ei ole kovin herkullinen. Tosin onhan näitä kauramaidon ym. faneja olemassa. Ihme tosin, ettei vehnäjauhoja sekoiteta veteen ja juoda sellaisenaan.

Sen lisäksi kun on lapsia, niin ajatus, että jos heille tapahtuu jotain, enkä ole selvinpäin on pelottavaa. Miten mennä heidän kanssa vaikka päivystykseen, jos itse olisi kännissä? Varsinkin näitä jotka juovat ulkomaan matkoilla ja lentokoneessa en ole koskaan ymmärtänyt yhtään. Jos jotain tapahtuu, niin silloin pitäisi olla terävimmillään.

Vaikuttaa että sun pitäisi ottaa hieman rennommin tämä elämä. Eikä tarjoita, että tarvii alkoholia ottaa, vaan että et jännittäisi kaikkea niin paljon. Moni elää onnellisemman elämän kun ei kaikkea stressaa.

Miksi luulet, että stressaan asiasta? Minua ei stressaa asia juuri siksi, että olen selvinpäin. Sillä hetkellä, jos alkaisin juomaan alkaisin stressamaan ehkä. Kai sen nyt jokainen ymmärtää, ettei kännissä voi edes tarvittaessa ajaa? Ettei ulkomailla ole takuuta etteikö jotain voi tapahtua ja kun aivot toimivat ilman alkoholin vaikutusta, ne toimivat paremmin? Että känninen ihminen on helposti kohde rikollisille?

Jos tosiaan haluaa elää stressitöntä elämää kannattaa tiedostaa asioita ja vaikuttaa niihin silloin kun voi.

Vierailija
125/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monen koulukunnan ihmisiä.

On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)

On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille

On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.

On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon

Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.

Ongelmallisin on tuo ensimmäinen. Kun melkein jokaisen suvusta löytyy se viinan menevä "Pena tai Pirjo", niin sitten muutkaan ei voi juoda. Lapsillekin olisi hyvä opettaa normaalia alkoholin käyttöä.

Miksi lapselle pitäisi opettaa alkoholin käyttöä? Tai ylipäätään kenellekään?

Jos ei opeta normaalia käyttöä, niin monella menee sitten myöhemmällä iällä överiksi. Ei kai autolla ajokaan kovin hyvin suju jos ei ensin ole opetellut.

Opiskeluaikaa kun muistelee niin oli siellä pari tyttöä kenellä meinasi lähteä vähän laukalle kun tuli ikään. Kotonaan ei uskonnollisista syistä käytetty alkoholia.

Kaikki väärä ja kielletty houkuttelee. 

Jos asiasta ei tee numeroa siitä ei myöskään synny ongelmaa

Vierailija
126/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoholi ei ole ollut ongelma. Ex on vain nelikymppisillään tarvinnut seuraavana päivänä kuskia. Nykyinen ottaa max yhden annoksen kerran pari viikossa. Lapsista yksi raitis, yksi ottaa säännöllisesti, mutta ei isompaa ongelmaa, yksi kasvattaa alkoholivarastoa, eniten käyttää viiniä kastikkeissa. Minulle liköörikarkit voivat laukaista migreenin.

Alkoholi voi olla pahakin ongelma, mutta ei se jouluaattonakaan ole kielletty. Jos se on ongelma, voisi ehkä ilahduttaa läheisiään raittiina ololla. Koirankoppi ei ole jouluna kovin lämmin nukkumapaikka. Minulla on ollut kaksi ystävää, jotka ovat nukkuneet lapsuudessaan koirankopissa isän raivotessa humalassa. Toinen kuoli teininä auto-onnettomuudessa, toinen nelikymppisenä alkoholistina syöpään.

Vierailija
127/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon vain humaltumistarkoituksessa, joten jouluna ei ole tullut lasillistakaan otettua. Tai uutena vuotena, eikä juhannuksenakaan.

Vierailija
128/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruokien kanssa parhainta juomaa on kotikalja eikä mikään kallis viini

Voi juoda sitten erikseen juustojen kanssa viiniä tai muuten vaan

Esim tämä kommentti kuvaa hyvin kulttuuriamme tässä asiassa. On olemassa ihmisiä joiden käsitys jouluruuasta on kinkku, silli ja laatikot joita on syöty muuttumattomin reseptein laitettuna vuosisatoja savupirteistä saakka. Ei tule edes mieleen että viinejä on monenlaisia ja monen hintaisia, eikä riitä ymmärrys sillekään että monella esim ne juustot kuuluvat juurikin joulun ruokiin tärkeänä herkkuna.

Tässä jutussa tunnistetaan usein vain ne ääripäät. Jopa mielestään asiallisesti käyttävät aikuisista koostuvat perheet puhuvat piilopulloista. Suhtautuminen ei ole luontevaa koska alkoholin juominen Suomessa mielletään junttien ja juoppojen säpinöinniksi tai sitten se on ylellisen kalliin viinin siemailua tai tuota "ostettiin lava kaljaa, tai mies osti kun muisti kassalla vasta asian, mutta siellä se juomatta taas on se viime vuodenkin lava" - kaikki haluavat korostaa keskustelussa omaa paremmuuttaan tai rentouttaan. Olemme traumatisoitunut kansa.

Kyllä, suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin. Itse olen ns. kohtuukäyttäjä siksi, etten kerta kaikkiaan saa alas paria kolmea annosta enempää illassa (alkaa maistua pahalta) ja tätä eivät ihmiset pysty hyväksymään. "Ota nyt", "mikset ota", "tossa on sulle kuule ihan oma lärvilautanen, juo, juo, juo" jne. Silti samat tyypit jeesustelevat, että meillä ei kyllä jouluna juoda tippaakaan! ai teillä on viiniä JA olutta pöydässä? mutta ethän sä muulloin juo m i t ä ä n!

Suomessa on useimmilla tämä kaikki tai ei mitään-mentaliteetti alkoholin kanssa. Joko vedetään kaksin käsin niin kauan, että sammutaan omaan oksennukseen tai ei oteta pisaraakaan, katsotaan kieroon niitä, jotka ottavat lasin pari muutaman kerran vuodessa ja jättävät siihen.

ootte varmaan melko nuoria?

No joo, mut tottahan tuo on. Olen nähnyt näitä henkilöitä, ketkä muistaa paasata "lasten joulusta", baarissa konttauskunnossa ja heidän puolisojaan kaameassa krapulassa naama ruvella kun on tullut tapeltua tai kompasteltua. Paikallisilla festareilla on oikein oiva tilaisuus tarkastella mistä se käsitys alkoholin turmiollisuudesta heille tulee; siitä kun ei itse osaa nauttia alkoholijuomista niin, että korkki menee kiinni kun kaikilla on vielä mukavaa. Näiden lapset sitten kikattelee takana päin kun isi on ollut niin kännissä, että oli yöllä oksentanut rappusille tai että äiti taas lähtee "tyttöjen kanssa" ja vähän noloa kun se on niin lärvässä aina.

Mutta luoja varjele nämä lapsoset joskus näkisivät kun juhlapöydässä on pullo tai vanhemmilla lasit likööriä jouluiltana! Ja kiero kaksinaismoralistinen asenne siirtyy taas yhden sukupolven eteenpäin..

Vierailija
129/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholijuomat ovat mielestäni elintarvike. 

Ryyppääminen on asia erikseen 

Alkoholi on elintarvike siinä missä tupakkakin.

Vierailija
130/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä normaaliin "juhla-ateriaan" kuuluu viini, joten myös jouluna 1-2 lasia viiniä kuuluu asiaan. Tämä ollut aina käytäntönä, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Sen jälkeen kun he olivat 18-vuotiaita, heillekin tarjottiin. 

Minun mielipiteeni on, että mitä tiukkapipoisemmin viinien kanssa käyttäydytään, sen mielenkiintoisemmiksi se muuttuu alaikäisille. Kun lasi viiniä juhla-aterialla on normaalia käytöstä, sen kiinnostavuus häviää lapsilta. 

Vierailija
131/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on piiskurimainen asenne itseä kohtaan. Murheiden kanssa myös jäädään helposti yksin. Täällä murhetta lääkitään alkoholilla ja siihen on helppo paeta. Suomessa alkoholinkäyttö on pääosin yksinäinen kokemus ja niin se on kulttuurisesti asettunut. Toisin on vaikka Välimerellä, jossa alkoholi kuulunee yhteisiin ilon hetkiin, seurusteluun ja pitkän kaavan ruokailuihin, ruuanlaittoon muutenkin. Leivoksiinkin laitetaan jos jonkinlaista. On viinitarhoja ja elinkeinoa. Elämänmeno on muutenkin rennompaa, itseä ei piiskata, töitä tehdään kun tehdään, ehkä syssymmällä tai illemmalla ja mielummin ruokaillaan perheen kesken. Briteissä on taas pubikulttuuri, mennään töistä istumaan pubiin, joka myös iloinen seurustelutapahtuma. Suomessa alkoholi taas on kietoutunut sota-ajan traumoista selviytymiseen ja niitä on käsitelty juomisen kautta. On keitelty kiljua ja sairastuttu ja sekoiltu. Ruokaan liittyvät perinteet on ehkä vasta nyt hiljalleen alkaneet muodostua. Havannoisin, että suomenruotsalaisilla se on ollut aika luontaista kauemmin, he kun tuntuu harrastavan enemmän perheen keskeisiä juhlavia ruokailuja. Sukukohtaista myös. Itämmässä ja pohoisemmassa juominen tuntuu olevan useammin ongelma, sillä kun paikataan tylsyyden kokemusta, mikä taas on jälleen väärin. Joissain suvuissa alkoholi on ollut monta sukupolvea ongelma ja trauman jatkaja. Silloin hyvää suhtautumista on vaikea koskaan saavuttaa. Tällainen mielikuva minulla on.

Vierailija
132/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä huomaa että täällä jotkut viinankittaajat provosoi. Kaikki kommentit jossa on kerrottu ettei alkoholi kuulu jouluaterialle tai ettei muutenkaan käytetä alkoholia, ovat rankasti alapeukutettuja.

Itselleni nuo peukut sinne tai tänne evvk.

Kommentoin itsekin, että meillä ei ole koskaan alkoholi kuulunut jouluun, muutakun ehkä sillon bilevuosina (opiskeluajat) kun tapanina oli päästävä jo baanalle.

Meillä ei edelleenkään kukaan edes tykkää viineistä eikä ne meidän mielestä sovi perinteisiin Suomalaisiin jouluruokiin, turhaa pilata hyvää ruokaa karvaalla viinillä. Toki emme teekään jouluateriasta mitään iltapuku juhlaa.

Pikemminkin koitamme vuosi vuodelta vähentää joulun viettoa millään muotoa.

Vierailija
133/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin. Missään muualla ei tarvitse käydä tälläisia keskusteluja. Tv. italialaisen vaimo.

kaikkialla protestanttisessa maailmassa on. Olen törmännyt vastaavaan keskusteluun Norjassa, Britanniassa ja etenkin USA:ssa. Toisaalta kauko-idässä suhtautuminen on sellainen, että viskiä kuuluu maistella koska se on niin länsimaista ja kaikki länsimainen on jotenkin edistyksellistä. Siellä ei viineillä ja oluilla nautiskella vaan tarkoitus on ihan suoraan päihtyä. Erittäin oudon avoimen kännimyönteinen suhtautuminen näin suomalaisena, joka on saanut elämänsä kuulla tätä tämän tyyppistä valistusta mikä tässäkin langassa vahvasti esillä.

Itse en ole törmännyt koskaan Suomen ja Venäjän ulkopuolella. Jälkimmäisessä tuputus liittyy enemmän kulttuurin harrastamaan vieraanvaraisuuteen. Muualla olen törmännyt, että ruokajuomaa kysytään automaattisesti, eikä oleteta suoraan sen olevan viiniä.

Outoa jos sulla on USA:ssa mennyt ohi erittäin moralistinen asenne alkoholinkäyttöön! Siellä tällainen ääripään ajattelu on todella yleistä, samahan näkyy mm keskustelussa esiaviollisesta seksistä. Jos USA:lainen alkoholikeskustelu ei särähdäkään korvaan niin aborttikeskustelu varmaan sitten jo herättää. Joidenkin kommentoijien provot muistuttaa minua kovasti USA: keskusteluilmapiiristä.

Vierailija
134/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä huomaa että täällä jotkut viinankittaajat provosoi. Kaikki kommentit jossa on kerrottu ettei alkoholi kuulu jouluaterialle tai ettei muutenkaan käytetä alkoholia, ovat rankasti alapeukutettuja.

Itselleni nuo peukut sinne tai tänne evvk.

Kommentoin itsekin, että meillä ei ole koskaan alkoholi kuulunut jouluun, muutakun ehkä sillon bilevuosina (opiskeluajat) kun tapanina oli päästävä jo baanalle.

Meillä ei edelleenkään kukaan edes tykkää viineistä eikä ne meidän mielestä sovi perinteisiin Suomalaisiin jouluruokiin, turhaa pilata hyvää ruokaa karvaalla viinillä. Toki emme teekään jouluateriasta mitään iltapuku juhlaa.

Pikemminkin koitamme vuosi vuodelta vähentää joulun viettoa millään muotoa.

Kuulostaa mukavalta. Pois tarpeettomat nautinnot ja juhlistamiset. Jos janottaa niin sitten tapanina rehelliset kännit :'D

Vierailija
135/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.

Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.

Itse olen 364 päivää vuodessa juomatta pisaraakaan alkoholia, juon vain ja ainoastaan jouluna yhtenä päivänä. Pitäisikö minun nyt miettiä jotenkin alkoholinkäyttöäni? Olenko kenties juoppu kun juon yhtenä päivänä vuodessa? 

Oletko kenties juonut aivosi pilalle, kun et selkeästi ymmärrä lukemaasi?

Täältä päin näyttää että se olet kyllä sinä joka on aivonsa juonut ;)

Vierailija
136/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt jouluja omien isovanhempien ja sukulaisten kanssa, mieheni ison suvun kanssa ja nykyään vietämme sitä vain omien lastemme kanssa.

Missään näissä juhlissa ei ole koskaan juotu alkoholia ja meillä on ollut ihan älyttömän hauskaa aina. Vaihdetaan kuulumisia ja pelataan lautapelejä tai aliasta tms. 

En ole edes älynnyt, että pitäisi edes olla alkoholia jouluna  :D

Uutena vuotena sitten kilistellään <3 

Vierailija
137/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkoholiasia on vain yksi asia muiden joukossa, joilla tietty ihmistyyppi yrittää nostaa omaa statustaan toimimalla poikkeavasti valtavirrasta. Jotkut eivät sauno, koska eivät ymmärrä, mitä hienoa siinä on. Oikeasti se on helppo tapa olla erilainen. Samoin jotkut kehuvat, miten eivät juo kahvia syystä x, vaikka oikeasti sekin on vain helppo tapa poiketa massasta. Näitä esimerkkejä löytyy pilvin pimein, nykyään ilmoilla esim. kasvissyönti ja kauramaidot sun muut. Näillä moraalisaarnoilla sitten pönkitetään tätä itsetuntoa ja oman erityisyyden tasoa.

Vierailija
138/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku viini oikeasti olla hyvän makuista? En eläessäni ole juonut minkäänlaista viiniä sen paremmin kuin muutakaan alkoholipitoista, jonka voisin väittää olevan maultaan parempaa kuin vaikkapa limonadi tai mehu. Alkoholin tymäkkä maku tulee aina esiin.

Ja jos ei mukamas tulla yhtään humalaan (= mahdottomuus). niin miksi sitten lainkaan pitää sitä alkoholipitoista juoda?

Eikö silloin ole parempi juoda vettä, joka on se maailman paras ruokajuoma?

Minusta eri ruokiin sopii eri juomat. Esimerkiksi limsat maistuvat pikaruokaan kanssa paremmin kuin vesi. Mutta vesi maistuu paremmalta vaikka pastan kanssa.

Mutta alkoholiprosentti eivät kyllä maun takia ole välttämättömiä yhdellekään ruuan maulle. Kaikkiin ruokiin löytyy kyllä hyvä alkoholiton juomamaku vaihtoehto.

Ehkä mutta melkoista kekseliäisyyttä se vaatii. Ruoan kanssa nautittavien alkoholijuomien yleinen piirre kun on happamuus (lukuunottamatta jälkiruokaviinejä) ja se taas ei ole niin kovin yleinen piirre alkoholittomissa juomissa. Varsinkaan niin että se happamuus olisi juuri oikea sitä ruokaa varten.

Iso osa mehuista ja vastaavista on makeita.

En toki sano ettei alkoholittomista juomista saisi ihan hyviåä versioita eri ruoille mutta alkoholijuomia vastaavaan makujen kirjoon ja harmoniaan on kyllä hankala päästä.

Suurin osa alkoholijuomista on ihan kuin mikä tahansa muu juoma, mutta niissä on vain se alkholi lisänä ja sinä selkeästi pidät siitä alkoholin mausta.

Ei se alkoholiton siideri ja siideri eroa paitsi sen itsenalkoholin maun verran. Tai nämä alkoholittomat aperitiivit ( tyylin spritz, aperol jne.). Niiden ero on lähinnä sen itse alkoholimaun puuttuminen siitä juomasta. Joten jos kaadat lasiin alkoholittoman crodinon ja aperolin, niin se ero on pieni. Toisesta tulee känniin ja toisesta ei. Maussa ei suurta eroa ole. Joten voit ihan hyvin tarjota siellä joulupöydässä sen crodinon ja jättää sen alkoholipitoisen aperitiivin väliin.

Ja mitä viineihin tulee, niin niitäkin löytyy lukemattomia alkoholittomia versioita, jos sitä viinin makua hakee siihen juomaan. Mutta siitähän ei monesti ole kyse, vaan ne prosentit halutaan siihen ensin ja sitten vasta se juoma. Koska kaikki me tiedämme, että alkoholia haluava ottaa mielummin vaikka sitten sen valkoviinin, jos tarjolla on alkoholiton punaviini tai alkoholipitoinen valkoviini, vaikka kyseessä olisi se pihvi tai muuten vaan paremmin punaviinillä sopiva ruoka.

Kuten aloituksessa tuli esille, ei kyse ole juomasta vaan alkoholista. Ei puhe ole juotteko jouluna rypälepohjaisia juomia, vaan juotteko alkoholia. Eikä silloin siinä mietitä makuja tai makujen kirjoja, vaan prosentteja. Suurimmalle osalle alkoholia juovista sillä ei ole mitään väliä miltä se punaviini maistuu, kunhan ne prosentit löytyy.

Vierailija
139/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monen koulukunnan ihmisiä.

On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)

On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille

On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.

On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon

Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.

Ongelmallisin on tuo ensimmäinen. Kun melkein jokaisen suvusta löytyy se viinan menevä "Pena tai Pirjo", niin sitten muutkaan ei voi juoda. Lapsillekin olisi hyvä opettaa normaalia alkoholin käyttöä.

Miksi lapselle pitäisi opettaa alkoholin käyttöä? Tai ylipäätään kenellekään?

Jos ei opeta normaalia käyttöä, niin monella menee sitten myöhemmällä iällä överiksi. Ei kai autolla ajokaan kovin hyvin suju jos ei ensin ole opetellut.

Eli kannattaa alkaa opettamaan lapsille järkevää huumeidenkäyttöä siltä varalta, että se joskus laillistetaan, ettei lapsista tule sitten ihan täysi narkkeja? Osaavat käyttää kohtuudella.

Vierailija
140/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on piiskurimainen asenne itseä kohtaan. Murheiden kanssa myös jäädään helposti yksin. Täällä murhetta lääkitään alkoholilla ja siihen on helppo paeta. Suomessa alkoholinkäyttö on pääosin yksinäinen kokemus ja niin se on kulttuurisesti asettunut. Toisin on vaikka Välimerellä, jossa alkoholi kuulunee yhteisiin ilon hetkiin, seurusteluun ja pitkän kaavan ruokailuihin, ruuanlaittoon muutenkin. Leivoksiinkin laitetaan jos jonkinlaista. On viinitarhoja ja elinkeinoa. Elämänmeno on muutenkin rennompaa, itseä ei piiskata, töitä tehdään kun tehdään, ehkä syssymmällä tai illemmalla ja mielummin ruokaillaan perheen kesken. Briteissä on taas pubikulttuuri, mennään töistä istumaan pubiin, joka myös iloinen seurustelutapahtuma. Suomessa alkoholi taas on kietoutunut sota-ajan traumoista selviytymiseen ja niitä on käsitelty juomisen kautta. On keitelty kiljua ja sairastuttu ja sekoiltu. Ruokaan liittyvät perinteet on ehkä vasta nyt hiljalleen alkaneet muodostua. Havannoisin, että suomenruotsalaisilla se on ollut aika luontaista kauemmin, he kun tuntuu harrastavan enemmän perheen keskeisiä juhlavia ruokailuja. Sukukohtaista myös. Itämmässä ja pohoisemmassa juominen tuntuu olevan useammin ongelma, sillä kun paikataan tylsyyden kokemusta, mikä taas on jälleen väärin. Joissain suvuissa alkoholi on ollut monta sukupolvea ongelma ja trauman jatkaja. Silloin hyvää suhtautumista on vaikea koskaan saavuttaa. Tällainen mielikuva minulla on.

Unohdit mainita kieltolain, jolla saatiin tämä vääristynyt kulttuuri laukaistua liikkeelle. Ennen sitä osattiin yhdessä ilakoida alkoholin kanssa, mutta haluttiin saada pienen porukan ongelmasta ison porukan ongelma. Ja siinä onnistuttiin 100%.