"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "
Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.
Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.
Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.
Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.
Miksi, mikä ilmiö?
Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei koskaan nautita alkomaholia jouluna.
Ei edes joulun pääaterialla, aaton päivällisellä viiniä.
Mutta uuden vuoden aattona on kuohuviiniä, ja miehelle artesaani saunaolutta.
Jeesus tai tontut varmaan suuttuvat. Siksi pitää olla ilman
Ihan sama vaikka suuttuisivat. Ei mun ole pakko juoda alkoholia, koska se ei minulle maistu. Ei se alkoholi muutenkaan edistä mun terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kuuluu asiaan, oli sitten joulu tai pöytä.
Hyvän ruoan kanssa viini maistuu, sen ovat jo lapsetkin oppineet. Täysi-ikäisiä ovat.Säälin vauhkoja tiukkiksia, jotka ylpeilevät kuivan jakson pituudella. Kaikkea kohtuudella.
Hyvän ruuan kanssa maistuu moni muukin juoma. Kylmä tee, limsat, mehut, eri vedet, alkoholittomat siiderit ja joskus jopa maito. Kyllä noita alkoholittomia juomia on vaikka kuinka paljon mistä valita, jotka sopivat eri ruuille
Ei se olit, puna tai valkoviini tai varsinkaan jotkut väkevät alkoholijuomat nyt mitään erikoisen hyvänmakuisia ole, etteikö moni muukin siihen maksuluokkaan yltäisi.
Toisten joulun kuuluu kännissä oleminen ja toisten jouluun ei. Sinun perheessä lapsesi ovat oppineet, että kännissä oleminen kuuluu jouluun. Kaikissa perheissä on kyllä tarjolla hyvänmakuisia juomia, jos niitä vaan kotiinsa on ostanut, se maku ei vaadi prosentteja, jollei nyt ihan suoraan tykkää siitä itse alkoholin mausta. Mutta harva nyt suoraan puhdasta alkoholia tykkää juoda maun takia.Millään en vaan voisi juoda ruoan kanssa limpsoja, mehuja, makeita siidereitä tai maitoa. Vesi käy ja vesi onkin yleensä juomani arkipäivinä. Teetäkään en hyväksy ruokajuomaksi vaikka muutoin juon teetä erittäinkin talvella päivittäin. Kesällä jääteetä. Juhlallisimmilla aterioilla juodaan lasi tai kaksi viinejä. Olen ulkosuomalainen eikä lapsia ole opetettu ikinä alkoholin käyttöön. He eivät ole koskaan edes kysyneet, saisivatko he ottaa karaffista myös itselleen. Vettä joivat ja nyt aikuisena kukaan ei ole alkoholisti, eivät sukulaisten lapset eivätkä naapureidenkaan lapset. Kaikkia heitä on ruokapöydässäni ollut usein. Alkoholipitoisiin juomiin on Suomessa aivan vääristynyt asenne johtuen ilmeisesti siitä, että osa ei osaa lopettaa ennenkuin kaikki pullot ovat tyhjiä ja kaatokänniörvellys päällä. Glögi jouluna on ilmeisesti myös pohjoismainen tapa. En ole maistanutkaan mutta jäisi juomatta luultavasti, sehän on makeaa. Mieluummin sitten saksalaisten Gluehwein, mutta sellaistakin nautin pikkulasin jossain joulumarkkinoilla jos on kylmä ilma. Juhlallisimpiin vieraiden kanssa tai ilmankin nautimme myös aperitiivin oliivien ja suolapähkinöiden kera ennen aterian aloitusta. Olen liian kauan elänyt ulkosuomalaisena joten tätäkin keskustelua on aikalailla vaikeaa ymmärtää. Uteliaisuudestani rupesin lukemaan aamukahvia juodessani. Yhtä asiaa hämmästelen: miksi, jos viiniä on tarjolla ruoan kanssa, pitää juoda kaikki pullot tyhjiksi Suomessa - ettehän te ilmeisesti maitoa ja muitakaan ruokajuomia litrakaupalla ruoan kanssa juo tyyliin kaikki pullot ja purnukat tyhjiksi, pari litraa maitoa, litra limpsaa ja mehua saman verran lisäksi palan painikkeeksi?
Gluhwein. Sisältö ei poikkea siitä mitenkään jos otat Marlin glögin ja lisäät joukkoon punaviiniä. Puhut nyt ilmeisesti kammottavista likööriglögeistä?
En oikein ymmärrä tuota kommenttia pullojen tyhjäksi juomisesta. Ainoa paikka jossa olen kokenut painetta juomalla juoda punaviinipullon tyhjäksi (kumppanin kanssa kahden) on ollut ravintolassa, mutta se johtuu siitä, että maksoimme pullosta muistaakseni 60 eur. Suomessa alkoholijuomat on ravintoloissa niin tolkuttoman kalliita ja useimpia viinejä ei saa laseittain tilattua.
Glögeistä en oikeastaan tiedä mitään kun en ole koskaan niitä edes maistanut, olen joskus lukenut jostain, että olisivat makeita. Gluehwein ei ole makeaa, se on mausteista. Muutama tapaus on ollut sellainen, että oli Suomesta vieraita (aina eri vieraat), ja sitten joku täkäläinen ystävä kutsui heille syömään. Isäntäväki tietenkin tiesi, että Suomessa ei viiniä viljellä ja hinnat korkeat. Niin sitten isäntä innoistui availemaan erilaisia viinipulloja ruokapöydässä ja tarkoitus oli, että maistakaapa tätäkin sorttia. Pulloja oli useita pöydässä ja suomivieraat sitten joivat kaikki tyhjiksi isolla innolla. Mauista ei puhuttu sanaakaan vaikka isäntä tivasi makuelämyksiä, itse katselin juttua huumorimielellä ja valistin isäntää enää koskaan tekemästä noin. Tällaista tapahtui useampien eri suomivieraiden kanssa, ei kaikkien kuitenkaan. Harmihan se on, ettei voi tilata Suomessa viiniä laseittain tai edes neljännes- ja puolen litran karaffeissa, riippuen montako henkeä on syömässä ja haluaa nauttia sen lasillisen ruokansa kanssa. Senkin tavan saisi korjata pikaisesti. En maksaisi minäkään 60e viinistä, en ikinä. Täällä kaksi henkeä syö hyvin viinin ym. kanssa jo 60 eurolla.
Kirjoittaisit edes oikein niin olisi uskottavampaa. Gluhwein on mieluummin makeaa kuin neutraalia. Jos katsot sokeripitoisuuden niin sekin aukeaa. En tiedä missä viininne nautitte, mutta tuollaista en ole tavannut kuin viinitilalla. Yleensä ihmisillä on laatikko sitä samaa viiniä, ehkä kahta, siis viinialueilla. Ovat hyvin uskollisia paikalliselle tuotannolle.
Glühwein tai Gluehwein. Ei koskaan Gluhwein. Saksassa ü ja ue ovat vaihtokelpoisia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu, miten joillakin on niin kova tarve tuoda se kovaan ääneen julki, kuinka heillä nimeomaan EI käytetä alkoholia. Hmm.
Eikö tämän ketjun perustaja halunnutkin näitä juomattomuutta puolustavia kommentteja trollauksellaan?
Ja jokainen "meillä juodaan sivistyneesti, eurooppalaisesti" voi itse mielessään pohtia miltä juhlat näyttävät täysin selvästä. En juo alkoholia, ja harvassa on ne suomalaiset pidemmät juhlat tai illalliset joissa en koe oloani vaivaantuneeksi loppuillasta. Pikkujouluista karkaan jo ajoissa ennen kuin promillemäärä vieruskaveriin alkaa olla liian suuri, yksityisillä päivällisillä liköörin tai konjakin jälkeen kokee myötähäpeää, keskustelun desibelien noustessa ja sen tason laskiessa. Monesti hämmästelee kuinka ihmiset eivät itse tilaansa huomaa. Ne "oikeat eurooppalaiset" alkaisivat kyllä nostella kulmiaan, juovuksissa olo on monissa kulttuureissa häpeällistä.
Se on jännä juttu että näitä kirjoittelee just vain ne jotka ei ole koskaan osanneet juoda sivistyneesti ja siksi eivät sitten juo ollenkaan.
Ihan oikeasti on mahdollista ottaa vain 1-2 lasillista ja sitten laittaa se pullo kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Joko ihmiset ovat käyneet juomaostoksilla joulua varten?
Tilasin Saksasta kunnon satsin.
Alkoa voi olla, jos osaa ottaa sivistyneesti ja käyttäytyä fiksusti. Jos alkaa sikailemaan ja haastamaan riitaa niin parempi jättää alko kauppaan. Itselle riittää lasi-kaksi viiniä tai pari olutta.
Vierailija kirjoitti:
On monen koulukunnan ihmisiä.
On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)
On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille
On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.
On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon
Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.
Aloittaja provoaa. Jotenkin tuntuu, että kohtuukäyttäjien ja alkoholiin välinpitämättömämmin suhtautuvien osuus alkaa pikkuhiljaa kasvaa kun kosteat ikäluokat vanhenevat. Nuoremmissa ikäluokissa paljon porukkaa joille juhla ei tarkoita känniä.
Meillä joulu on juuri harmaa. Itse en juo alkoholia lainkaan, terveyssyistä, vanhempani eivät myöskään juo nykyään yhtään, ovat jo niin vanhoja ettei kannata lääkitysten ym vuoksi. Mies ja aikuiset lapset juovat maks kaksi lasia viiniä joulupäivällisen aikana. Siinäpä se, enempää ei kukaan tunnu haluavan.
Niin ovat myös naisten hiuksien ja paljaan pinnan näkyminen