"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "
Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.
Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.
Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.
Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.
Miksi, mikä ilmiö?
Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole joulupöydässä alkoholia, koska paikalla on vain meidän perhe eli isä ja äiti ja kolme alaikäistä lasta. Äiti ei edes juo alkoholia (en nyt vain pidä sen mausta eikä se ole maistelemalla siitä parantunut eli taidan olla alkoholinirso, kaikin tavoin hankala tapaus ja ilonpilaaja) eikä se isällekään ole mikään juhlassa tarpeellinen ruokajuoma.
Jos tämä on jollekin ongelma, niin olen syvästi pahoillani. Tiedän monta perhettä, joissa alkoholia on tarjolla arjessakin jokaisella aterialla. Toivottavasti heillä juodaan ylenpalttisesti viinaa jouluna, jotta meidän nolo luuseriperheemme ei pilaa tilastoja.
PS. edes lapsuudenkodissani ei ollut jouluna kotikaljaa vahvempaa juomaa tarjolla.
Kuulostaa tosi erikoiselta tuttavapiiriltä, jos siihen kuuluu monta (lapsi?)perhettä joilla on kaikilla päivän aterioilla tarjolla alkoholia ympäri vuoden.
Tää on vähän kuin vegaanien kanssa eli heillä on oikeus vaatia itselleen sopiva joulupöytä ja sama alkoholinkäyttäjien kanssa eli viinaa on oltava, koska heillä on siihen oikeus. Nämä vetoavat aina siihen, että eihän sitä vegaanista ruokaa / alkoholia ole muiden pakko ottaa, mutta hyvää se tekisi teille muillekin edes maistaa, oppisitte, että on olemassa muunkinlaisia tapoja kuin omanne. Onpa jopa näitä, jotka olettavat emännän/isännän hankkivan pelkästään heitä varten vegaanista ruokaa / alkoholia, koska pitäähän sitä kaikki vieraat huomioida tasapuolisesti.
Miten joku jaksaa närästellä siitä miten toiset joulunsa viettää? Kaksi on tässä alkoholistia, se joka toitottaa raitista joulua, ja se joka ärsyyntyy siitä toitotuksesta ;)
En ymmärtä, miksi joidenkin holiton joulu ärsyttää ap:ta niin paljon, että pitää täällä valittaa? Elä ja anna toisten elää.
Käytän minäkin kuoharia joulupöydässä, mutta rehellisyyden nimissä se ei kuuluisi perinteiseen joulupöytään. Se on ollut joko olutta tai sahtia. Ihan varmasti myös pari naukkua kirkastakin.
En siksi ihan käsitä, miksi meille perinteiset juomat on unohdettu ja väkisin litkitään sellaista mikä ei makuelämämyksenä ihan nappaa kinkun ja lanttulaatikon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien kanssa parhainta juomaa on kotikalja eikä mikään kallis viini
Voi juoda sitten erikseen juustojen kanssa viiniä tai muuten vaan
Esim tämä kommentti kuvaa hyvin kulttuuriamme tässä asiassa. On olemassa ihmisiä joiden käsitys jouluruuasta on kinkku, silli ja laatikot joita on syöty muuttumattomin reseptein laitettuna vuosisatoja savupirteistä saakka. Ei tule edes mieleen että viinejä on monenlaisia ja monen hintaisia, eikä riitä ymmärrys sillekään että monella esim ne juustot kuuluvat juurikin joulun ruokiin tärkeänä herkkuna.
Tässä jutussa tunnistetaan usein vain ne ääripäät. Jopa mielestään asiallisesti käyttävät aikuisista koostuvat perheet puhuvat piilopulloista. Suhtautuminen ei ole luontevaa koska alkoholin juominen Suomessa mielletään junttien ja juoppojen säpinöinniksi tai sitten se on ylellisen kalliin viinin siemailua tai tuota "ostettiin lava kaljaa, tai mies osti kun muisti kassalla vasta asian, mutta siellä se juomatta taas on se viime vuodenkin lava" - kaikki haluavat korostaa keskustelussa omaa paremmuuttaan tai rentouttaan. Olemme traumatisoitunut kansa.
Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.
Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, että syy Suomen häiriintyneeseen suhtautumiseen johtuu siitä, että täällä puhutaa alkoholista. Siis ei sanota "joulupöydässämme on viiniä ja olutta" vaan "joulupöydässämme on alkoholia". Viini ja olut kyllä sisältävät alkoholia, mutta en tajua miksi joku sanoo juomia itsessään ihan vain "alkoholia, pullo alkoholia, lasi alkoholia".
Varmaankin siksi, että oluessa ja viinissä on alkoholia, ja sen vaikutusmäärät lasketaan alkoholiannoksina ja promilleina.
Kyllä meillä on tarjolla mm. viiniä ja olutta ruoan kanssa ja myöhäisillasta sitten terästettyä glögiä ja esimerkiksi kermalikööriä. Ei häiritse/kiinnosta muiden joulunvietot, mutta mitään känniörveltämistä en todellakaan hyväksy, jos on lapsia saman katon alla - oli joulu tai ei.
Meidän perheessä alkoholi ei kuulu joulupöytään. Kotikalja korkeintaan.
Myöskään uusi vuosi on holiton.
Ja tipaton tammikuu on kymmeniä vuosia vanha perinne .
Näin meillä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.
Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.
Minulla on alkoholisti-isä, joka örvelsi kaikki lapsuuden joulut. Kyllä meillä on silti joulupöydässä viiniä, isä ei samassa pöydässä ole.
Viini ja viina eivät kuulu suomalaiseen joulupöytään. Kotikalja korkeintaan.
Meillä ei jouluna humalluta (ei koskaan lasten aikana), mutta kyllä meillä on viiniäkin ruokapöydässä juhla-aterialla.
En ole koskaan ajatellut, että se viinin kuuluminen juhlapöytään tarkottaisi sitä, että pitäisi pämpätä, ryypätä ja kännätä.
Viini on vain osa sitä ruokailukokemusta, ihan niinkuin kastike tai jälkiruoka, ei mikään välttämättömyys mutta hyvä lisä nostamaan ateria arkiruoan yläpuolelle.
Kova tarve on sinullakin todistella "normaalikäyttöä". Miksi? Olen itse elänyt lapsuuden perheessä, jossa vanhemmat kumosivat kuppia pullotolkulla joulun pyhinä. Hyvin uskon, että monella on alkoholiton joulu, kun taas toisissa perheissä juodaan neljän perheen edestä. Minä päihdyn simastakin, joten en halua juoda lasten nähden. Mieheni ei käytä muuten vaan. Minulle on samantekevää, miten jossain Espanjassa vietetään joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on alkoholisti-isä, joka örvelsi kaikki lapsuuden joulut. Kyllä meillä on silti joulupöydässä viiniä, isä ei samassa pöydässä ole.
No, meilläpä on isäni mukana joulunvietossa ja vaikkei olisikaan, niin silti jäisi viinit juomatta, kun en itse pidä viineistä tai alkoholin mausta ylipäänsä ja mieheksi valikoitui absolutisti (sattuneesta syystä).
Meillä on alkoholiton joulupöytä siksi, että isäni on tuurijuoppo. Pystyy olemaan pitkiä aikoja juomatta, mutta sitten kun lähtee lapasesta, niin lähtee. Ja mikäänhän ei innosta niin paljon, kuin seurassa kippistely. Lopputulos ei kuitenkaan todellakaan ole sen arvoinen. Hyvä joulumieli (varsinkin lapsille) nyt on vaan tärkeämpi kuin alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Viini ja viina eivät kuulu suomalaiseen joulupöytään. Kotikalja korkeintaan.
Sinäkö sen päätät?
Se ei ole ongelmallinen, ellei asenne ole kärkevän tuomitseva. Jos alkoholittomuus on yhteisesti valittu linja, sitten olkoon niin.