Jos ajattelet että jumala/jumaluus on olemassa
mihin sijoitat hänet mielessäsi?
Kauas avaruuteen?
Kommentit (44)
Minun uskontoni vitta inka kuturin.Aurinkoon,kuhun.meren ,puroihin isä taivaasen ja äiti maahan.Kunioitukseen meneisin henkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialle. Tänne meidän keskuuteemme. "Hän" on ns. viides ulottuvuus.
Miksi niitä jumalia olisi vain yksi? Hehän voisivat olla oma lajinsa, joita ei suuremmin kiinnosta mitä tapahtuu lyhytikäisimmille lajeille.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on tietenkin kaikkialla.
Mutta on myös vastavoima, pimeys, saata na jolla on valta olla tiettyyn rajaan asti suuressa osaa.
Onkos ne enkelit ja demonit myös samalla tavalla olemassa?
Varmaan monen mielessä lähinnä joulupukki vastaa jotain samantapaista.
Minun on täysin mahdoton uskoa yhtään minkäänlaiseen ns. "jumalaan". En ole koskaan uskonut, en edes lapsena kun sitä uskontoa yritettiin tuputtaa koulussa.
Mutta - jos joku saa sellaiseen uskomisesta turvaa ja lohtua - uskokoot. Ei ole minulta pois. En vain siedä että sitä yritetään minulle syöttää. Ei ole aihe josta haluan kuulla enkä keskustella.
Avaruus, taivas, dimensio. Ihmisten/olentojen korkein itse, korkeammalla taajuudella.
Kuka hemmetti uskoo jumalaan? Itse uskon tieteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialle. Tänne meidän keskuuteemme. "Hän" on ns. viides ulottuvuus.
Miksi niitä jumalia olisi vain yksi? Hehän voisivat olla oma lajinsa, joita ei suuremmin kiinnosta mitä tapahtuu lyhytikäisimmille lajeille.
Loistava skenaario vaikka romaanin pohjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun on täysin mahdoton uskoa yhtään minkäänlaiseen ns. "jumalaan". En ole koskaan uskonut, en edes lapsena kun sitä uskontoa yritettiin tuputtaa koulussa.
Mutta - jos joku saa sellaiseen uskomisesta turvaa ja lohtua - uskokoot. Ei ole minulta pois. En vain siedä että sitä yritetään minulle syöttää. Ei ole aihe josta haluan kuulla enkä keskustella.
Miksi sitten olet täällä?
Deistit opettavat, että Jumala vaikutti luomisen hetkellä, mutta ei sen jälkeen. Minä uskon, että Jumala vaikuttaa jatkuvasti luomakunnassa luovana toimintana. Jumala ei ole siten passiivinen monoliitti, joka ei vaikuta mihinkään toisin kuin joskus annetaan ymmärtää. Hän on myös persoona, jonka kanssa voi olla avoimessa vuorovaikutuksessa esimerkiksi rukoilun kautta.
Jumala on kaikkialla (lat. ubique), mutta ei kaikessa (toisin kuin panteistit opettavat).
Ajattelen, että jumala tai jumaluus on kaikkialla.
Lucifer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on tietenkin kaikkialla.
Mutta on myös vastavoima, pimeys, saata na jolla on valta olla tiettyyn rajaan asti suuressa osaa.Onkos ne enkelit ja demonit myös samalla tavalla olemassa?
Kyllä. Enkelit ovat palvelevia henkiä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama miljardi ihmistä taitaa uskoa kristinuskon Jumalaan ja muutama miljardi muuta joihinkin muihin jumaluuksiin.
Itsekin uskon tieteisiin mutta myös ja ennen kaikkea Jumalaan. Jumala on asettanut luonnonlait ja meidän tehtävämme on viljellä ja varjella tätä maailmaa, mihin kuuluu myös mm. tutkimus. Tiedehän on määritelmänsä mukaan kriittistä ja itseään korjaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä "tieteellä" on 95% maailmankaikkeuden rakennusaineista täysin hukassa, eli se "tiede" tietää 5% asioista maailmankaikkeudessa, tuo vaatii kyllä uskoa.
Kuvittelen jumalan sinun mieleesi. Ajatuksiesi keksinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä "tieteellä" on 95% maailmankaikkeuden rakennusaineista täysin hukassa, eli se "tiede" tietää 5% asioista maailmankaikkeudessa, tuo vaatii kyllä uskoa.
Kannattaa jättää tieteestä puhuminen ihan suosiolla niille jotka tajuaa siitä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Sulkevatko nuo pois toisensa? Minä uskon molempiin.
Uskon, että Jumala on yhtä kuin koko maailmankaikkeus.
En sijoita Häntä mihinkään. Hän sijoittaa meidät.
Kristinusko on yksijumalainen uskonto. Tuo ns. vastavoima on langennut enkeli.
Ja totta, Jumalassa on myös salattu puoli. Hän ei ole vain rakastava vaan Hän on myös Pyhä, "kuluttavainen tuli", kuten Raamatussa sanotaan. Hän rakastaa meitä syntisiä mutta vihaa syntiä, koska se rikkoo meitä, Hänen rakkaita lapsiaan.
Emme aina ymmärrä kaikkea emmekä pysty "ottamaan haltuun" eli hallitsemaan kaikkea ja tämä koskee myös Jumalaa. Koska silloin kohoaisimme Jumalan rinnalle.