Uutena työntekijänä: tiimityöhön perehdyttäminen etänä
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hankalaa. Itselläni juuri etänä hoidettu perehdytys takana. Sen ajan kun teet hommia jonkun toisen kanssa yhdessä niin menettelee, mutta sitten kun jäät yksin niin olet todella yksin kun kukaan ei edes vastaa puheluihin / viesteihin enää.
Sama! Pyydän päivän aluksi toista kommentoimaan jotain työn alla olevaa juttua, joka pitäisi saada pian eteenpäin. Koska en haluaisi hoputtaisi, palaan seuraavan kerran asiaan seuraavana päivänä. Sitten tulee ärtyneen oloinen vastaus ettei ole mitään kommentoitavaa ja oikeastaan olisi ihan kamala kiire eikä aikaa tällaiseen. Jeps, upeaa tiimityötä!
Miten läsnätyö auttaisi tässä? Aikaa olisi vielä vähemmän, kun pitäisi lätistä jokaisen vastaantulijan kanssa ja kuunnella muiden höpinöitä.
Kiireeseen vetoamista saatetaan myös käyttää tekosyynä, jolla yritetään välttyä hoitamasta joitakin omalla vastuulla olevia ei-niin-kivoja tehtäviä.
No vähän pakko kun osa tiimistä on belgiassa, osa ranskassa ja osa ruotsissa ja suomessa. Toki kaikilla on kokemusta varmaankin yli 10v että aika helposti hommat lutviutuu.
Mitä ihmeet tiimityötä se on, jos jokainen tekee omaa juttuaan, eikä ne liity toisiinsa sen vertaa, että pitäisi välillä keskustella, missä kukakin on menossa?
Toimii hyvin. Itse tulin koronan aikaa ja täysin perehdytys etänä. Kiva työyhteisö. Perehdys oli jaettu kaikille tiimiläisille niin että tutustuin Teamsissa kaikkiin. Sitten yksi työntekijöistä oli tuutorini. Toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeet tiimityötä se on, jos jokainen tekee omaa juttuaan, eikä ne liity toisiinsa sen vertaa, että pitäisi välillä keskustella, missä kukakin on menossa?
Pitäisi toki keskustella. Käytännössä se ei vain mene niin. Joten yrität vain hoitaa sitten kaiken itse.
Kyllä se toimii, ei ehkä niin hyvin kuin toimistolla. Etänä ei kehtaa kysellä niin paljon kuin toimistolla voisi ohimennen kysellä, mutta kyllä se teamsin välitykselläkin toimii. Aloitin viime tammikuussa ja etänä oltiin ekat 4 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi toki keskustella. Käytännössä se ei vain mene niin. Joten yrität vain hoitaa sitten kaiken itse.
Myös sen alunperin Lissulle ajatellun osuuden työstä, koska käsketään ymmärtää että Lissu voi olla kiireinen eikä välttämättä ehdi vastailla viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sen alunperin Lissulle ajatellun osuuden työstä, koska käsketään ymmärtää että Lissu voi olla kiireinen eikä välttämättä ehdi vastailla viesteihin.
Etkä uskalla olla hoitamatta hommia, kun aletaan hiillostaa että jotain pitäisi saada valmiiksi. Lottovoittoa odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia teillä on? Kollegat samasta tiimistä ovat toimistolla kuulemma lähinnä satunnaisesti.
Jos se tiimityö tapahtuu lähinnä etänä, niin silloin siihen perehdyttäminenkin lähinnä etänä on ihan luontevaa. Jos aiot itse olla toimistolla niin toki tutustumisen voi hoitaa silloin kun kollegat ovat siellä.
Perehdyttämisen voi toki mokata niin etänä kuin samassa tilassakin. Olen perehdyttänyt omiin tiimeihini aiemmin toimistolla mutta nyt viime vuodet lähinnä etänä, koska toimistolle ei ollut asuinmaassani menemistä lainkaan ja toisaalta nyt uudet työntekijät voivat olla käytännössä missä päin tahansa maailmaa.
Plussaa on että etänä tehtävää perehdytystä suunnitellaan ja siihen paneudutaan tarkemmin, ja spontaaneihin kysymyksiin tulee vastattua usein kattavammin. Miinuksena työyhteisöön "sisäänpääsy" on vaikeampaa, etenkin jos ei ole hirveästi kokemusta erilaisista paikoista.
Hyvin se menee ja jos on epäselvää niin kysyt ensin keneltä kysyä mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia teillä on? Kollegat samasta tiimistä ovat toimistolla kuulemma lähinnä satunnaisesti.
Jos se tiimityö tapahtuu lähinnä etänä, niin silloin siihen perehdyttäminenkin lähinnä etänä on ihan luontevaa. Jos aiot itse olla toimistolla niin toki tutustumisen voi hoitaa silloin kun kollegat ovat siellä.
Perehdyttämisen voi toki mokata niin etänä kuin samassa tilassakin. Olen perehdyttänyt omiin tiimeihini aiemmin toimistolla mutta nyt viime vuodet lähinnä etänä, koska toimistolle ei ollut asuinmaassani menemistä lainkaan ja toisaalta nyt uudet työntekijät voivat olla käytännössä missä päin tahansa maailmaa.
Plussaa on että etänä tehtävää perehdytystä suunnitellaan ja siihen paneudutaan tarkemmin, ja spontaaneihin kysymyksiin tulee vastattua usein kattavammin. Miinuksena työyhteisöön "sisäänpääsy" on vaikeampaa, etenkin jos ei ole hirveästi kokemusta erilaisista paikoista.Hyvin se menee ja jos on epäselvää niin kysyt ensin keneltä kysyä mitäkin.
Ei ole ollut mitään systemaattisista perehdyttämistä. Lähinnä että perehdy asioihin itseksesi ja laita viestiä jos tulee jotakin kysyttävää. Moikka sitten, nähdään viikon päästä!
Minusta perehdytys on jopa kätevämpää etänä kuin livenä. Jo parista työpaikasta kokemusta 100% etäilystä eli minut on perehdytetty ja myös olen itse perehdyttänyt muita etänä. Ongelma taitaa olla tiimissä, jos ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta perehdytys on jopa kätevämpää etänä kuin livenä. Jo parista työpaikasta kokemusta 100% etäilystä eli minut on perehdytetty ja myös olen itse perehdyttänyt muita etänä. Ongelma taitaa olla tiimissä, jos ei onnistu.
Voi olla. Edeltäjä ei käsittääkseni viihtynyt kovin hyvin tässä työpaikassa.
Keskity työhösi. Seurassa voit olla työajan ulkopuolella. Tai hankkidu Prisman kassaksi.