Korona kumppanilla viikko minun jälkeeni - Tarttuuko korona?
Moikka.
Tilanne on tällainen; Sairastin koronan reilu viikko sitten, siis siten, että viime viikon tiistaina alkoivat oireet. Oireiden alusta siis nyt 9pvää. Viiden päivän ohjeistettu karanteeniaika on nyt pitkälti siis ohi.
No, eri asunnossaan asuva kumppanini kävi koronani aikana tuomassa minulle (lauantaina) kaupasta tarvikkeita. Kiellostani huolimatta tämä toi ostokset sisälle asti, joten tämä altistui tietenkin pöpölleni.
No, sanomattakin varmaan selvää, että nyt kumppani on itse samaisessa koronassa. Tämä alkanut oirehtia tämän viikon keskiviikkona, eli eilen. Minä olen nyt tosiaan sen 9pvää elänyt omien oireiden alusta.
Kysymys; Voinko minä nyt huoletta mennä puolestani auttamaan kumppaniani tämän luokse? Tarttuuko korona/pitkittyykö se, vaikka tämä on minulta peräisin? Jos menen kumppanini luokse, tartutanko muita nyt näkemiäni ihmisiä tähän tautiin?
Mun olisi ollut tarkoitus lähteä käymään viikon alusta vanhemmillani, mutta nämä ovat vanhoja, enkä todellakaan halua heitä koronalle altistaa. Uskallanko nähdä heitä, jos näen sairasta kumppaniani?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Et voi noin nopeasti sairastaa uudelleen, muutenhan perheet olisivat ikuisessa kierteessä koska joku sen aloittaa ja parin päivän päästä seuraava.
Okei. Eli ilmeisesti uskallan mennä kumppanin avuksi tämän luokse!
Toisinsanoen ilmeisestikään muut eivät ole altistumisvaarassa minua nähdessään? En siis varmaan kuljeta mukanani tätä virusta muihin? Olisi kamalaa viedä tämä mukanaan tuliaisena riskiryhmäisille vanhemmilleen.
Koronavirus voi tarttua keskimäärin parin viikon ajan omasta sairastumisesta, joten en itse vielä varsinkaan riskiryhmäläisiä lähtisi tapaamaan.
THL:n 5 vrk karanteeni on hatusta vetäisty. Koronatestin tulos kertoo oletko vielä tartuttava.
Teillä voi olla myös eri virus. Hänen tartunta ei ole välttämättä sinulta.
Et voi noin nopeasti sairastaa uudelleen, muutenhan perheet olisivat ikuisessa kierteessä koska joku sen aloittaa ja parin päivän päästä seuraava.