Kysymyksiä lapsettomuudesta ja huomioimisesta
Täälläkin on ollut paljon keskusteluja lapsettomuudesta; puolesta ja vastaan. Itse en kärsi lapsettomuudesta, mutta lähipiirin takia olen lukenut näitä keskusteluja.
Oma mielipiteeni on osittain ristiriitainen; tunnen suurta surua ja sympatiaa lapsettomia läheisiäni kohtaan. Mutta joskus olen myös tuntenut jonkinasteista ärsytystä jotain lapsetonta henkilöä kohtaan, sillä hän on mielestäni nostanut itsensä toisten yläpuolelle oman ongelmansa takia ja kieltäytyy ymmärtämästä että kaikilla on elämässään ongelmia.
Mitä mieltä te olette? Olisi hienoa jos saisimme keskustelun pidettyä asiallisena, vastakkaisista mielipiteistä huolimatta! :)
Lapseton:
Millaista tukea kaipaat lähipiiriltäsi?
Tahdotko puhua asiasta? (koskavain/silloin kun itse päätän ajan ja aiheen/ei koskaan)
Mitä odotat lähipiiriltäsi? (raskausuutiset, puhuminen lapsista, vierailut, kummiksi pyytäminen jne.)
Negatiivisia/positiivisia kokemuksia lähipiiristä?
Vanhemmat tai vapaaehtoiseti lapsettomat:
Millaista tukea/erityishuomiota olet antanut lapsettomalle tutullesi?
Oletko muuttanut käytöstäsi?
Mitä odotat lapsettomilta?
Mitä lapsettomat ovat sinulta pyytäneet/vaatineet?
Kommentit (5)
Vanhemmat tai vapaaehtoiseti lapsettomat:
Millaista tukea/erityishuomiota olet antanut lapsettomalle tutullesi?
Oletko muuttanut käytöstäsi?
Mitä odotat lapsettomilta?
Mitä lapsettomat ovat sinulta pyytäneet/vaatineet?
Kun olen saanut tietää lapsettomuudesta, olen lakannut/vähentänyt omista lapsista puhumista. Olen myös kiinnittänyt huomiota puheisiini, etten vahingossa lipsauta mitään vauvojen tekemisestä tms.
Minä itse pyrin huomioimaan lapsettomia olemalla hienotunteinen. En kuitenkaan aio rajoittaa perhe-elämääni, vaan esim. vierailemme normaalisti. Jos joku kieltäisi vierailun lasten kanssa, kokisin sen hieman outona.
Negatiivisena voisin sanoa sen, että joillakin oma lapsettomuus nousee niin pinnalle, ettei elämään mahdu mitään muuta. Vaikka aihe on kipeä, olisi silti mielestäni toivottavaa että jaksaisi silti joskus kuulla ystävänkin elämästä, hänelläkin voi olla ongelmia ja huolia.
Minä toivoisin, että lapsettomat voisivat kertoa omasta ongelmastaan, sillä vältyttäisiin kiusallisilta tilanteilta. Jos asiasta ei tahdo puhua enempää, sen voi myös sanoa suoraan.
Tosin pahimpia hehkutuksia olen välttänyt ja enkä ole heille valittanut unettomista öistä.
Millaista tukea kaipaat lähipiiriltäsi?
En mitään erityishuomiota suurimmalta osalta. Tämä on mun ja mieheni suru ja me tukeudutaan toisiimme tämän asian kanssa, tuetaan toisiamme ja saadaan lohtumme toisistamme. Tietenkin jos sattuisin puhumaan asiasta, silloin joskus harvoin, esim. parhaalle kaverilleni, on kiva saada vaikka halaus.
Tahdotko puhua asiasta? (koskavain/silloin kun itse päätän ajan ja aiheen/ei koskaan)
En yleensä. Ei se mikään tabukaan ole kuitenkaan. Jos on kysyttävää, saa kysyä.
Mitä odotat lähipiiriltäsi? (raskausuutiset, puhuminen lapsista, vierailut, kummiksi pyytäminen jne.)
Odotan, että minuun suhtaudutaan ja minua kohdellaan samalla tavoin kuin muitakin ihmisiä. Välttelystä ja hyssyttelystä tulee paha mieli.
Ei ole mitään valiteltavaa. Kavereitteni on selkeästi jotenkin vaikea suhtautua meidän lapsettomuusasiaan, ehkä siksi kun ovat kaikki perheellisiä? Koetin alkuun jutella hoidoista sun muista, mutta ne selkeästi olivat heille jotenkin vaikea aihe - eivät tienneet mitä sanoa, ja menivät vaikeiksi. Asia vain ei kuulu heidän kokemuspiiriin ja eivät tahdo sanoa mitään " väärää" , joten usein eivät ole sitten sanoneet mitään. Tämä ei ole pilannut kaveruuttamme. Mitkään ihmissuhteet eivät koskaan ole täydellisiä kuitenkaan, vaan hapuiluahan se aina on, tää toisten ihmisten kanssa eläminen...
En kertonut kenellekään, eli en odottanut tai halunnut mitään lähipiiriltä. Mun oli helpompi kestää tilanne niin, että puhuin siitä mahdollisimman vähän. En koskaan loukkaantunut kenenkään käytöksestä tai vauvasta tms. Muiden vauvauutiset satuttivat tietyllä tapaa - mutta eivät koskaan loukanneet.