Jos täysi-ikäinen lapsi asuu kotona
Vanhemmat eronneet, alaikäisenä oli vuoroviikoin, jää toisen luo asumaan opiskelujen ajan. Onko mielestäsi Ok, että toinen vanhempi ei enää osallistu mitenkään kuluihin? Velvoitetta ei tietenkään taida olla, kun täysi-ikäinen kyseessä. Toteaa vain, että saisi tulla hänenkin luo asumaan, mutta lapsi haluaa asua ennemmin äitinsä luona.
Kommentit (13)
Jos se täysikäinen opiskelee, elatusvelvollisuus on 20-vuotiaaksi.
On velvoite elättää niin kauan kuin opiskelee, molemmilla vanhemmilla.
Mistä "vanhemmista" te puhutte? Se on huoltaja, ei vanhempi! Opetelkaa oikeat sanat!
Kun lapsi täyttää 18v, ei ole enään lapsi ja saisi muuttaa jo omilleen. Omat vanhempani ostivat mille 18v lahjaksi astiaston ja imurin. Ymmärsin kyllä vihjeestä mitä halusivat.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi täyttää 18v, ei ole enään lapsi ja saisi muuttaa jo omilleen. Omat vanhempani ostivat mille 18v lahjaksi astiaston ja imurin. Ymmärsin kyllä vihjeestä mitä halusivat.
Aika harva muuttaa omilleen kesken lukion / ammattikoulun. Vasta ehkä sitten, kun toinen aste on saatu loppuun, moni lukion päättävähän lähtee muualle opisekelemaankin.
Meillä oli erikseen sopimus exän kanssa, että maksaa tietyn summan myös sen jälkeen, kun lapsi on täysi-ikäinen ja asuu kotona (mun luona). Tosin tää nyt muutenkin asui mun luona eron jälkeen, ei itse halunnut viikko-viikko -systeemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vain huonot vanhemmat potkivat kotoaan opiskelevan nuorensa. Minun äitini teki niin enkä olekaan ollut sitten missään tekemisissä, eikä ole lapsenikaan. Orvon eläkkeeni kyllä kelpasi hänelle.
Elätän yksin. En ala exältä ruinaamaan mitään. Mitään vaoasehtoista apua sieltä ei ole tullut ja nuorimman elatusapukin tulee kelasta, kun isä lopetti maksamisen. Vuoden kuluttua nuorin on täysikäinen. Varmaan exästä ei kuulu sen jälkeen mitään. Omillaan asuvaan esikoiseen isä ei pidä mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä "vanhemmista" te puhutte? Se on huoltaja, ei vanhempi! Opetelkaa oikeat sanat!
Kenessäköhän se vika on jos kaikki muut ymmärsivät mistä on kyse paitsi sinä :D
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäisellä harvemmin on huoltajaa. Että miten menikään..
Vierailija kirjoitti:
Nii. Ei ole enää isää, äitiä, eikä vanhempia. On vain huoltajat. Nykyisin menisi sekaisin kun voisi olla ex ex ex isä lapsella kun vaihtuvat tiuhaan.
Vanhemmalla on edelleen huoltovastuu täysi-ikäisestä, toista astetta opiskelevasta henkilöstä. Myös sillä etävanhemmalla.