Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmätyö - en tule kuulluksi

Vierailija
16.11.2022 |

Te joilla on enemmän kokemusta ryhmätyöstä, miten tämmöisessä pitäisi toimia? Opiskelen ammattikorkeassa ja siellä tehdään todella paljon ryhmätöitä. Pahaksi onneksi pääsen sellaiseen ryhmään usein mukaan jossa on hieman pomottavampi opiskelijakaveri. Jos ehdotan jotain joka mielestäni sopisi työhön, hän ei ota mielipiteitäni mukaan työhön. Eli hän on se joka ns päättää työn sisällön, miten tehdään ja kuka esittää ja miten.

Monesti omat mielipiteet on sellaisia mistä myöhemmin selviää että jos ne olisi ollut mukana, olisi ryhmätyö ollut parempi. Tarkoitan että opettaja itse kertoo näistä asioista töiden esittämisen jälkeen ja minulla jää harmittamaan että vaikka kerroin nämä asiat niitä ei otettu työhön mukaan.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun auta kuin pyrkiä eriryhmään tämän pomottajan kanssa

Noi pkotetut ryhmätyöt on kyllä ihan perkeleestä näin kokoaikaisesti työssäkäyvän opiskelijan kannalta

Vierailija
2/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nuo työt yksin. Itse tein AMK:ssa valtaosan töistä yksin kun en päässyt mihinkään ryhmään. Toki reilua tämä ei siinä mielessä ollut, että vaatimukset olivat ihan samat kuin niillä, joiden ryhmissä oli jopa 5 ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ryhmätyöt pitäisi tehdä niin että opettaja nimeää jonkun joka ottaa vetovastuun. Silloin kukaan ei voisi ottaa tuota asemaa itselleen omin päin.

Vierailija
4/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin ammattikorkeaa juuri noiden ryhmätöiden takia!! Joka saatanan tunti pelkkiä ryhmätöitä.

En ymmärrä, mikä osaa ihmisistä vaivaa, kun pitää vielä aikuisena ryhtyä noin lapsellisiin leikkeihin. Jos olisin itse nyt samassa tilanteessa kuin ap, kysyisin suoraa kasvotusten, mistä kiikastaa ja selittäisin itseni selkeästi, mieluiten muiden ollessa läsnä. Mutta en opiskelijana olisi varmaankaan uskaltanut, annoin periksi liian helposti.

Tsemppiä ap, tuo tuntuu varmasti kamalalta. Vihaan tuollaisia ihmisiä.

Vierailija
5/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset pomottajat on sanonko mistä. Valitettavasti he ovat sitten myös työelämässä.

Vierailija
6/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee nuo työt yksin. Itse tein AMK:ssa valtaosan töistä yksin kun en päässyt mihinkään ryhmään. Toki reilua tämä ei siinä mielessä ollut, että vaatimukset olivat ihan samat kuin niillä, joiden ryhmissä oli jopa 5 ihmistä.

Meillä ei saanut tehdä mitään yksin :/ Kunpa olisikin. Oli pakko tunkea jonnekin.

Vierailija
7/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita että teet yksin jos et saa muuta ryhmää

Vierailija
8/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö voi jakaa työtä osiin ja tehdä kukin omaanne? Ei kukaan yksi opiskelija voi päättää, mitä työhön tulee mukaan ja mitä ei. Sinun pitää pitää paremmin puoliasi

Vierailija
9/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on sabotoida koko ryhmätyö eli tehdä kaikki päin honkia ja pyrkiä tuhoamaan muidenkin osuudet.

Vierailija
10/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ääneen open kuullen että ryhmätyö ei ole sitä että muiden osuudet sivuutetaan

Vierailija
11/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuuttaako tämä pomottaja myös muiden ryhmäläisten ideat, vai vain sinun? Miten muut toimivat ja reagoivat näissä tilanteissa?

Vierailija
12/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on opittava pärjäämään. Ei sitä töissäkään voi valita, kenen kanssa tekee vai tekeekö yksin.

Vierailija
13/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saanut tehdä mitään yksin :/ Kunpa olisikin. Oli pakko tunkea jonnekin.

En tiedä, olisiko omassa koulussani saanut, mutta eipä kukaan estellytkään tai mitenkään tilanteessa auttanut.

Vierailija
14/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen opiskelukaveri. Onneksi meillä käytiin paljon sähköistä keskustelua aiheista. Joten muutaman kerran sitten palautteen jälkeen kaivoin kirjallisen todisteen siitä, että olin ehdottanut juuri niitä juttuja, joita opettaja kaipasi. Muut komppasivat ja alkoivat nostaa omalta osaltaan näitä esiin. Alkoi sitten pomotus vähenemään. Olin lähes kolmekymppinen silloin, joten oli ehkä enemmän pokkaa kuin nuorempaan olisi ollut.

Vierailija
15/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on ns työelämätaitoja. Omaa ammatillista osaamista on opeteltava argumentoimaan. Joskus töissäkin täytyy osata puolustaa ja argumentoida omia näkemyksiä. Riitelemättä.

Vierailija
16/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

En uskalla sanoa tälle pomottajalle mitään, ollaan hyvin eriluontoisia. Hänelle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia ilmoittaa ryhmän edessä että ajatukseni eivät kelpaa. Ei auta kuin koettaa vältellä, on vaan käynyt niin huono tuuri että olen samaan ryhmään aina joutunut.

Ryhmätyöt on ihan jostain syvältä, en ymmärrä miten tätä suositaan niin paljon. Siinä mielessä harmittaa että nyt jo kahdesta tehtävästä on saanut huonon numeron ja jos taas itse olisin tehnyt työn kokonaan, olisin saanut paremman numeron.

Ap

Vierailija
17/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö voi jakaa työtä osiin ja tehdä kukin omaanne? Ei kukaan yksi opiskelija voi päättää, mitä työhön tulee mukaan ja mitä ei. Sinun pitää pitää paremmin puoliasi

Ei tämä yksi ihminen halua että ryhmätyöt tehdään näin että ne jaetaan ja jokainen tekee oman osionsa. Hän haluaa nimenomaan päättää mitä työhön tulee. Tehtävän teko venyy aivan mielettömästi näin, myös ajallisesti.

Vierailija
18/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on opittava pärjäämään. Ei sitä töissäkään voi valita, kenen kanssa tekee vai tekeekö yksin.

Inhosin koko sydämestäni kouluaikana ryhmätöitä ja juuri noin minullekin sanottiin. Että pakko vaan opittava siihenkin ja ettei töissä voi valita jne.

Ja kuinkas kävikään? En ole koko tähänastisen työurani aikana ollut mukana yhdessäkään ryhmäprojektissa. Koska olen valinnut sellaisen ammatin, missä työtä tehdään yksin. Juuri siksi, että en pidä ryhmässä toimimisesta.

Eli se siitä ja niiden ryhmätöiden hyödyllisyydestä.

Vierailija
19/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aika kerätä rohkeutta. Tulet tarvitsemaan sitä taitoa myös työelämässä. Jos joudut vielä pomottajan kanssa ryhmään ja taas meinaa hylätä ehdotuksesi, haasta myös muut osallitujat ottamaan kantaa asiaan. Ja mainitse mitä ehdotit viimeksi.

Vierailija
20/47 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivuuttaako tämä pomottaja myös muiden ryhmäläisten ideat, vai vain sinun? Miten muut toimivat ja reagoivat näissä tilanteissa?

Hän sivuuttaa eniten minun mielipiteitäni, mutta myös toistenkin. Ei siinä oikein kukaan uskalla puhua mitään tai ehdottaa mitään, kaikki odottavat hänen toimintaansa. Olen itseasiassa ollut ainoa joka on ollut hänen lisäkseen äänessä. En osaa sitä selittää kunnolla, hän jotenkin jäädyttää muut passiiviseksi eikä kukaan uskalla puhua mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi