Paritalo vs kerrostalo
Olen joskus miettinyt että miksi paritalo tai rivitalo? Kuulet naapurin askeleet, öiset vessassakäynnit ja seksiäänet ja pääset silti tekemään lumitöitä. Ja sitten tämä: https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/99457800-83ff-46f1-b93f-207… eli tuurissa on millainen naapuri. Kerrostalossa on samat huonot puolet -eli naapurin äänet ja velbollisuus itse olla möykkäämättä, mutta jos naapurilla elämänhallinta pettää, tilangeeseen voidaan puuttua.
Ja lumimyräkän jälkeen käännät tyytyväisenä kylkeä lämpimän peiton alla kun kuulet lumen vaimentaman aura-auton äänen .
Tietysti kerrostaloissa on eroa. Jos asut kaupu gin vuokratalossa voi meno olla rouheampaa, mutta kovan rahan kerrostalossa jopa Helsingissänon miellyttävää ja rauhallista.
Kommentit (10)
Oot kännissä 9.52 keskiviikkoaamuna. Noloa.
Jos naapuri on mukava niin paritalo on hyvä ratkaisu.
Pitäisi vain tutustua naapuriin ennen kuin tekee kaupat.
Paritaloista kuulee usein varoiteltavan ja pelotellaan kauheilla naapureilla jne. Itse olen kuitenkin asunut jo 10 vuotta paritalossa ilman pienintäkään ongelmaa. Tällä alueella on paljon paritaloja, enkä ole koskaan kuullut kenenkään valittavan hankaluuksista naapureiden kanssa.
Paritalo ei sovi kenellekään koska olet kaksin naapurisi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oot kännissä 9.52 keskiviikkoaamuna. Noloa.
En. Typo, koska iso koura ja pieni kännykkä. Raitista keskiviikkoa myös Sinulle
Ap
Minustakin paritalo olis kaikkein surkein asuttava. Ei ikinä.
Mulla oli aikanaan paritalon puolikas, onneksi pääsin siitä eroon, sain sen myytyä.
Olin ensin onnellinen, kun ostettiin hieno paritalon puolikas, luulin naapureita kivaksi ja alkuun olivatkin. Hetken kaikki sujui ok.
Sitten alkoi riidat. Naapuri ei huolehtinut omasta pihasta, ei tehnyt koskaan mitään yhteisen pihan hyväksi. Meille jäi yhteisestä alueesta huolehtiminen kokonaan... Naapuri ajoi autollaan meidän oven edestä jatkuvasti ja kovaa piha-alueella, vaikka meillä oli pieniä lapsia. Useasti pyydettiin, että voisitko jättää autosi parkkipaikalle, ettei ajaisi oven edestä omalle ovelleen. Pelättiin, että lapset jää alle.... Ei tietenkään käynyt.
Monia erilaisia vaikeuksia oli. En suosittele paritaloa kenellekään.
Paritalo on vähän niinkuin omakotitalo, muttei ole. Paritalo on vähän niinkuin rivitalo, muttei ole.
Jos haluatte asua rivitalossa, asukaa rivitalossa. Jos haluatte asua omakotitalossa, asukaa omakotitalossa.
Älkää ostatko paritaloa.
Jos muuttaisin paritaloon toivoisin, että siinä olisi hallinnanjakosopimus ja niin vähän byrokratiaa kuin mahdollista. Kauhujuttuja paritalojen osakeyhtiöistä olen kuullut:;jos toisella on muutamankin prosentin osake-enemmistö saa se osake päättää mistä tahansa. Ei kiitos sellaista.Hallinnajakosopimus takaa enemmän oikeuksia silloin minullekin.
LÄhinnä ongelmia voisi tulla yhteisten piha-alueiden hoidosta ja kuka mitenkin paljon näkee vaivaa niiden eteen. Tai uusitaanko jotakin, josta ei itse tiedä mitään ja toinen jyrää päälle että ostetaan, korjataan ennen kuin saan itse selvitettyä samat asiat.
Kerrostaloissa on tiukemmat säännöt asumista koskien ja ihmiset huonosta käytöksestään huolimatta jollakin älyn tasolla tietävät toimivansa muita ärsyttävällä tavalla. Siihen voi puuttua, mutta paritalossa on vaikeampi mennä sanomaan umpityhmälle naapurille että pidä lapsesi omalla puolellasi tai käske vieraita pysäköimään muualle kuin minun oveni eteen. Sitä murjottamista voi olla vaikea sietää seuraavat viikot ja etenkin kun naapurilla karman laki toimii nopeasti
Oon asunut lähes koko aikuisikäni kerrostaloissa enkä ole kovin montaa häiritsevää naapuria kohdannut. Olisko myös ihmisten välillä eroja, että miten herkästi elämän äänistä häiriintyy?
Paritalojakin on erilaisia, esim. 3 talon yhtiöitä joissa erillistaloja 6kpl.