Paljonko teillä lämmintä ja laitoitteko jo lapsille toppavaatetta?
Kommentit (24)
Aamulla oli 6 astetta eli ihan syysvaatteilla. Kuuma oli niilläkin kuulemma.
Jäätyy poloiset, jos ei ole toppaa!
+3, tokaluokkalainen tyttö halusi laittaa uuden (hienon) toppatakin aamulla kouluun. Toppahousuja ei vielä kuitenkaan. PIhalla tarkeni äsken hyvin fleece-vuorellisessa kurahaalarissa.
6 astetta oli aamulla ja syysvaatteet.
Aamulla aste-pari lämmintä, nyt pakkasta. Päiväkotilaisella oli fleecevuorellinen kura-asu, koululaisella vk-housut ja kevyttoppatakki. Lämpökumpparit jalassa.
Aamulla vähän plussalla, laitoin lapselle vk-haalarin, villasukat, talvikumpparit, talvimyssyn ja lapaset kurahanskojen alle.
Hakiessani päiväkodista oli nollassa tai himpun pakkasella, ja lapsella ei enää ollut vk-haalarin kanssa fleeceä, villasukkia eikä lapasia! Ennenkin ollut tämmöistä.
Nyt miinuksella. Pihahommiin laitoin toppahaalarin ja kuomat.
Asutaan eletä-suomessa ja mä pistin lapsille päiväkotiin toppahaalarit jo joskus lokakuun puolivälissä. Ekan kerran kun tulee joku vihjaus, että tarvis ehkä villahaalarin tai villasukat päiväkotiin sen fleecen lisäksi takin alle niin haen kerralla kaikki talvikamppeet ja pistän sinne. En jaksa yhtään miettiä että minä päivänä on vain kylmä aamu tai milloin tarvis villahaalaria, milloin -sukkia... Kaikki vaan sinne lokeroon ja toppahaalarit päälle, syystakit ja -kengät pois.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan eletä-suomessa ja mä pistin lapsille päiväkotiin toppahaalarit jo joskus lokakuun puolivälissä. Ekan kerran kun tulee joku vihjaus, että tarvis ehkä villahaalarin tai villasukat päiväkotiin sen fleecen lisäksi takin alle niin haen kerralla kaikki talvikamppeet ja pistän sinne. En jaksa yhtään miettiä että minä päivänä on vain kylmä aamu tai milloin tarvis villahaalaria, milloin -sukkia... Kaikki vaan sinne lokeroon ja toppahaalarit päälle, syystakit ja -kengät pois.
Niillä oli varmaan kivaa viime viikolla, kun oli 13 astetta lämmintä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä oli varmaan kivaa viime viikolla, kun oli 13 astetta lämmintä! :)
Mmmm... no joo, ei ollut niitä villahaalareita alla näköjään. Ei ne kuumuuttakaan valittaneet ja osaa kyllä sanoa jos olisi huono olla.
4 astetta, sataa ja tuulee. Ei toppavaatteita, sen sijaan muutama välikerros ja sadevaatteet.
Kiitos ap, osaat kirjoittaa kysymyslauseen oikein, joten vastaan.
Olen mökillä ja lämmintä 0 ja lapset aikuisia🥰
Täällä oli aamulla +4.
2v. kulki ulkona villakangastakissa. Jalassa farkut. Alla oli sisävaatteet ja merinoa.
Windfleecehousut, kevyttoppatakki ja vikingin talvilenkkarit. Päivällä oli +1 ja tuuli. Kevyttoppahousut vasta -5 kieppeillä koululaiselle. Kunnon topat kunnon pakkasilla. Muuten tulee hiki.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli aamulla +4.
2v. kulki ulkona villakangastakissa. Jalassa farkut. Alla oli sisävaatteet ja merinoa.
Vauvalle laitoin toppapuvun.
+6 astetta oli tänään päivällä ja syysvaatteissa oli. Illalla hakiessa päiväkodista lapsi paleli kyllä jo. Huomenna onkin vain +1 aste ja toppavaatteet laitetaan, lapset aivan innoissaan. Muistan, että se olikin lapsena ihan parasta, kun ensimmäisen kerran sai laittaa toppavaatteet.
Ekaluokkalainen käyttää vaihdellen toppatakkia ja välikausitakkia, vk-housut on vielä käytössä, kengätkin vähän oman maun mukaan topat tai vk-lenkkarit. Lähtee yksin kouluun, joten en ihan tarkkaan tiedä, mitä hoksaa laittaa päälleen.
Päiväkotilaisella on tällä viikolla kokeeksi ollut vanhat toppahousut ja takki, kun loppuviikkoon luvattiin kylmää ja piti vähän testailla kokoja etukäteen. Toppakenkiä on pitänyt jo pari viikkoa, kun vk-kengät kävi niin pieniksi.
Lämpötila on ollut alle 5 astetta, ei ole kalsareita tai villapukuja käytössä.
Miksi Suomessa käytetään lähes pelkästään toppaa?
Ja alle kiskotaan jotain fleeceä, siis keinokuitumuovia joka vaatekerroksessa.
Esimerkiksi villa on paljon lämpimämpi ja iho- sekä ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa käytetään lähes pelkästään toppaa?
Ja alle kiskotaan jotain fleeceä, siis keinokuitumuovia joka vaatekerroksessa.Esimerkiksi villa on paljon lämpimämpi ja iho- sekä ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Olen työskennellyt päiväkodissa kohta 20 vuotta, ja kyllä villa ja merinovilla ovat hyvin suosittuja materiaaleja monien lasten vaatteissa
Eskarilaiselle tänään ekaa päivää kevyttoppahaalari. Teineillä ei mitään järkeä pukeutumisessa. Kulkevat samoissa vaatteissa kesät talvet. Itse otin itselleni esiin talvitakin huomiselle. Sen verran kylmä viima oli tänään. Lämpötila + 3.
Itselläni ei ole pieniä lapsia, mutta tänään oli kylmempi kuin pakkaspäivinä, koska oli jäätävä viima ja todella koleaa.
Työskentelen koulussa ja olisin kaivannut paksumpaa takkia välitunnille, joka kuitenkin on lyhyt. Enkä ole mikään herkkä palelemaan