Helsingin ökyaluueella vuokra 800€/kk 20 neliötä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009200130.html
Olisi korrektia mainita jutussa myös asumistuki.
Ilman sitä ei hänkään asuisi tuossa kämpässä.
Kommentit (26)
Tampereella ei ole juuri sen halvempaa.
KELAn ja tukien vaikutuksen huomaa tuossa että on "hintalattia". Ei kannata pyytää vähempää kuin sen minkä maksimiasumistuen kanssa pystyy just ja just maksamaan. Luulisi että surkeimmilla alueilla olisi halvempaa kuin kalleimmilla, mutta hintaero on max 150€.
645€ oli halvin tuon kokoinen yksiö, ja ihan kalleimmat 800€ paikkeilla. Täysin järjetöntä; mikä on ero kämppien ostohinnoissa Punavuori vs Konala?
Opiskelijapoikani asuu Kampissa, neliöitä 31 ja vuokraa hän maksaa itse noin 150 e ja loput maksaa Kela. Asunnon omistaja eli isotätini saa vuokratuloja vähän yli 500 e/kk. Ihanaa, että vanhukset joskus 80-luvulla elivät säästäväisesti, siitä hyötyy nyt koko suku vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijapoikani asuu Kampissa, neliöitä 31 ja vuokraa hän maksaa itse noin 150 e ja loput maksaa Kela. Asunnon omistaja eli isotätini saa vuokratuloja vähän yli 500 e/kk. Ihanaa, että vanhukset joskus 80-luvulla elivät säästäväisesti, siitä hyötyy nyt koko suku vuorollaan.
Noinhan se kuvio toimii.
Opiskelijakämppien vuokrat ovat korkealla, riippumatta alueesta. Suhteet ratkaisevat sen saako kämpän KELA-rahoilla hyvältä alueelta vai jostain muualta. Jos jostain muualta, etuna on mm. naissukupuoli.
Minua ihmetyttää tuossa opiskelijakuviossa se, että hain itse 40+m2 asuntoa hyvältä paikalta (kylläkin Tampereelta). Tosi siisti kämppä ja näkymät järvelle.
Hieman yllätyin kun välittäjä kuvasi että tosi hyvä asunto vaikka opiskelijalle. Ja naisopiskelija veikin kämpän, vaikka itsellä on moitteeton luottohistoria ja ihan ok tulotkin (4000+ euroa/kk).
Eli jos haluat asua prameammin kuin opiskelija, hypätään suoraan harvoihin oikeasti luksusasuntoihin joiden vuokrat ovat luokkaa 1500-2000 euroa/kk yhdeltä ihmiseltä.
Moni opiskelija päästyään työelämään joutuu vaihtamaan vaatimattomampaan kämppään huonommalta alueelta (!). Ja jos haluat ostaa asunnon, sitten seuraa sama. Minullakaan ei ole mahdollisuuksia ostaa 230 000 euron asuntoa yksin...
Yksin asuville passaa neliöiksi suunnilleen sama kuin ikävuosien määrä.
Tämä. Yksiöt maksaa joka puolella älyttömästi. Kyllä mäkin nuorena asuin kantakaupungissa ja maksoin kovaa vuokraa. Mutta siinä onkin se jutun juju, maksoin vuokraa. Kuten suurin osa muistakin nuorista. Vanhaa rahaa toki löytyy, mutta joku joka asuu Itä-Helsingissä voi olla paljon varakkaampi kuin joku joka asuu Ullanlinnassa. Tämän kaikki Helsingissä syntyneet ainakin tietää.
Lisäksi jutussa tulikin se olennaisin miksi Helsingissä on parempaa. Avarakatseisempaa.