Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies laittaa takasta sekä saunasta pellin kiinni liian aikaisin!

Vierailija
15.11.2022 |

Se on tosi kiva käydä nukkumaan kun ei voi niin yhtään luottaa tuohon mieheen. Jo monta kertaa käynyt niin että on jonkun toisen perheestä pitänyt mennä aukasemaan pelti miehen jälkeen kun näkee selvästi että on hehkuvia hiilloksia jäljellä. Kerran on häkävaroitinkin alkanut soimaan, onneksi toimi! Mä en tajua tota touhua ja asiasta jatkuvaa tappelua. Mies on opetettu jo lapsuudessa lämmittämään "oikein". Minä en kaupunkilaisena kuulema ymmärrä mitään. Lämmöt menee hukkaan kun liian myöhään laittaa pellin kiinni. Olen jo alkanut harkitsemaan muuttoa toiseen asuntoon. Joka päiväkö tässä pitää seurata seuraavat kuukaudet miehen touhuja? Vaikka tekisin itse tulet niin se ei auta koska menee silloinkin puuttumaan. Aivan hullua käytöstä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asia meille kullu? Mitä haet asiallesi? Tukeako? Puhu asiasta miehelesi jos ei kuntele terapian molemat. Tai haet avioeroa. Sitä voi hakea yksin ei tarvitse sihen mitän syytä.Missä ystäväsi on? Miksi et heille hauku valita miehestäsi?

Vierailija
22/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on jättänyt pitkät kynttilät yöksi palamaan 30 cm päähän hirsiseinästä, sauna jää jatkuvasti päälle yöksi (säilyttää siellä useita hapristuneita aikakauslehtiä, joita lukee saunoessaan), silitysrauta on jäänyt päälle, sen löysin kerran aamuviideltä kun herra oli lähtenyt työmatkalle hetkeä aiemmin. Kaasulieden 10v vanhan kumiletkun kunnosta ei ollut yhtään huolissaan, suuttui kun vaadin uusimaan sen. Palohälytinjärjestelmän rikkoutuessa ei korjauttanut sitä, itse hankin useita kympin varoittimia tilalle.

Kuulemma jos talo palaisi, vakuutuskorvaukset olisivat 1.5me. Välistä mietin, että onko herralla jotain mielessä 🤔😨 Jo pelkästään siitä syystä, että kukaan ei maksa tästä talosta edes puolta jos koittaisi myydä ja myyntiprosessi olisi varmaan moooonta vuotta.

Toivottavasti kuvittelen omiani, koska meillä on monta lasta.

Voisin kuvitella, että jos kyse olisi oikeasti noin suuresta summasta, niin jos palon todetaan alkaneen omasta huolimattomuudesta johtuen ei vakuutusyhtiö maksaisi killinkiäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä asia meille kullu? Mitä haet asiallesi? Tukeako? Puhu asiasta miehelesi jos ei kuntele terapian molemat. Tai haet avioeroa. Sitä voi hakea yksin ei tarvitse sihen mitän syytä.Missä ystäväsi on? Miksi et heille hauku valita miehestäsi?

Ja sinun kannattaisi tehdä jotain tuolle "lukihäiriöllesi". Ehkä oppisit kirjoittamaan kunnolla.

Vierailija
24/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehkuvia hiiliähän voi takassa olla, kunhan ei ole liekkejä. Meillä on 30 vuotta pellit laitettu kiinni takasta kun vielä hiilet hehkuu, hengissä ollaan vielä.....ehkä.

Häkää kuitenkin on jossain määrin. Tätä asiaa on tutkittu luotettavalta taholta. Vanhat lämmittäjät, usein Itä-Suomesta oppivat väärän tavan. Pellit kiinni, kun vielä hiilet hehkuu. Ei niin, vaan kaikki pitää olla sammunutta. aikuinen ei reagoi, mutta esim. lapset ja koirat, kissat voivat olla huonovointisia. 

Näin. Lisäksi saattaa olla että pellin on hyvin voinut samassa talossa laittaa aiemmin kiinni, mutta ikkunarempan/eristerempan jälkeen lähteekin samalla tyylillä henki.

Vierailija
25/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laitetaan pellit kiinni, kun hiillos hehkuu. Ennen peltien sulkemista hiillos pöyhitään ja sinne puhallellaan. Jos ei missään näy sinistä (tai muunkaan väristä) liekkiä, pellit voi 5 minuuttia pöyhimisen jälkeen laittaa kiinni. Kertaakaan ei ole häkävaroitin aktivoitunut. Näin on lämmitetty 20 vuotta.

Kaikista yleisimmät viimeiset sanat: "näin on aina tehty".

Vierailija
26/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehkuvia hiiliähän voi takassa olla, kunhan ei ole liekkejä. Meillä on 30 vuotta pellit laitettu kiinni takasta kun vielä hiilet hehkuu, hengissä ollaan vielä.....ehkä.

Jos häkävaroitin hälyttää kuten ap:lla, niin kyllä sitten on laitettu liian aikaisin. Onko miehen oppimiskyvyssä jotain vikaa?

En väittänytkään ettei olisi laitettu liian aikaisin kiinni. Sanoin tuossa kommentissani että, hehkuvia hiiliä voi takassa olla, kunhan ei ole liekkejä! Jos luit tuon kommentin.

Hehkuvista hiilistä voi syntyä myös myöhemmin liekkejä.

Ja mikä idea on laittaa tuossa vaiheessa pellit kiinni? Ei ainakaan säästä energiaa, henkuvat hiilet tuottaisi vielä energiaa, jos pellit olisi auki.

Suomessa joka vuosi kuolee häkämyrkytykseen kymmeniä ihmisiä, myös lapsia, kun pellit laitetaan liian aikaisin kiinni. Ja joka vuosi näistä muistutetaan ihmisiä, ettei peltejä kiinni, jos hiillosta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haka-tappaa-mutta-sita-ei-oteta-tos…

Vierailija
27/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on jättänyt pitkät kynttilät yöksi palamaan 30 cm päähän hirsiseinästä, sauna jää jatkuvasti päälle yöksi (säilyttää siellä useita hapristuneita aikakauslehtiä, joita lukee saunoessaan), silitysrauta on jäänyt päälle, sen löysin kerran aamuviideltä kun herra oli lähtenyt työmatkalle hetkeä aiemmin. Kaasulieden 10v vanhan kumiletkun kunnosta ei ollut yhtään huolissaan, suuttui kun vaadin uusimaan sen. Palohälytinjärjestelmän rikkoutuessa ei korjauttanut sitä, itse hankin useita kympin varoittimia tilalle.

Kuulemma jos talo palaisi, vakuutuskorvaukset olisivat 1.5me. Välistä mietin, että onko herralla jotain mielessä 🤔😨 Jo pelkästään siitä syystä, että kukaan ei maksa tästä talosta edes puolta jos koittaisi myydä ja myyntiprosessi olisi varmaan moooonta vuotta.

Toivottavasti kuvittelen omiani, koska meillä on monta lasta.

Omaa miestä saa kans pelätä noista syistä. Välillä ei tiedä haluaako hän että meille tulee varkaita, talo palaa muistoineen ja IHMISINEEN, tai vesivahinko pilaa tönön. Yrittää myös kaikin keinoin rapistuttaa ennen aikaisesti omaisuuttamme, esim. jättämällä hoitamatta.

Vierailija
28/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt oikealla foorumilla? Mitä sinä vuorostasi haet palstalta, kun kommentoit?

Tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan eri aiheesta, nyt keskustellaan, miksi (mies) ja muut haluavat laittaa liian aikaisin pellit kiinni.

Vierailija
29/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellit voi laittaa kiinni vähän sen jälkeen kun liekkejä ei enää näy ja jos on enää hiillos joka ei savuta niin pellit voi laittaa kiinni sillä tavalla tulee sisätiloihin vielä enemmän lämpöä

Vierailija
30/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos häkävaroitin hälyttää kuten ap:lla, niin kyllä sitten on laitettu liian aikaisin. Onko miehen oppimiskyvyssä jotain vikaa?

Kuten aloittaja itsekin sanoi että yhden kerran, yhden ainoan kerran, on alkanut hälytin huutamaan

Vierailija
31/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää 1-2cm rako niin häkä menee siitä jos on tullakseen. Aamulla sitten kokonaan kiinni. Näin meillä toimitaan ja ei nouse häkäpitoisuudet. Isolleen sitä peltiä ei tietenkään pidä jättää, muuten menee lämmöt harakoille.

Vierailija
32/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaisten pitäisi pysyä sähkön ja palveluiden äärellä että tarvi panikoida ja moralisoida kuinka muut elää väärin kun ei elä niin kuin minä ja muut kaupunkilaiset

Vierailija
33/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suljetaan pelti raolleen, eli jää vähän vaille ja sitten aamuyöllä tai aamulla herättyä kokonaan kiinni. Ja häkähälytin löytyy palovaroittimien lisäksi. 

Tällä lailla on toimittu vuosikymmeniä etenkin kun mummo meinasi aikoinaan kuolla häkämyrkytykseen kun luotti tuohon typerään neuvoon että "sitten kun on vaan punainen hiillos....". Palaminen tarvitsee happea, ja jos se ei muualta  kuten piipun kautta saa, se ottaa sitä huoneilmasta. Tilalle tulee tappavaa häkää. Se ei haise, se ei maistu, se on ns. hiljainen tappaja. 

Vierailija
34/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpa kii mä oon pelli kii!

Vierailija
35/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin minuakin naapuri aikoinaan valisti, turha lämmittää harakoille jne. ja vuosikymmeniä olivat tehneet niin.

Kunnes eräs talvipäivä aamulla verhot eivät avautuneet ja myöhemmin löydettiin talosta mies henkihieverissä ja nainen menehtyneenä.

Häkä on hajuton ja myöhemmin miehen kertoman mukaan, pää kyllä toimi, mutta yksikään jäsen ei liikkunut, jotta olisi saanut apua.

Joka vuosi kuolee turhaan kymmeniä henkilöitä (juuri kaltaisiasi) häkämyrkytykseen.

Meillä sen jälkeen peltiä ei koskaan laiteta peltiä kiinni vaan jätetään sentin rako, emmekä ole huomannut mitään lämmön tai puun kulutuksessa.

Vierailija
36/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkä tappaa. Tiedän perheen, joka oli menehtyä, kun pellit oli laitettu liian aikaisin kiinni. Ei kannata yrittää säästää lämpöä tässä asiassa.

Vierailija
37/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se häkävaroitin ei välttämättä enää auta, jos huoneessa korkeita häkäpitoisuuksia. Ja vaikka häkävaroitin soisi, mutta jos toimitakyky on mennyt, mitään et pysty tekemään, et edes soittamaan apua, vaikka pää toimisi.

Vierailija
38/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaisten pitäisi pysyä sähkön ja palveluiden äärellä että tarvi panikoida ja moralisoida kuinka muut elää väärin kun ei elä niin kuin minä ja muut kaupunkilaiset

Minä olen maalainen ties monennessa sukupolvessa, enkä siltikään halua omalla hengelläni, saati lapseni hengellä, leikkiä laittamalla peltiä kiinni kun uunissa on vielä hiillos. Enkä varmasti ole ainoa maaseudun asukas joka ajattelee näin.

Vierailija
39/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää 1-2cm rako niin häkä menee siitä jos on tullakseen. Aamulla sitten kokonaan kiinni. Näin meillä toimitaan ja ei nouse häkäpitoisuudet. Isolleen sitä peltiä ei tietenkään pidä jättää, muuten menee lämmöt harakoille.

Tämä. Näin minä olen aina tehnyt ja olen lämmittänyt uuneja jo 50v ja näin teki myös vanhempani. Pelti jätetään 1-2 cm auki.

Ja hyötysuhde suurempi.

Vierailija
40/56 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi saunan pelti pitäisi sulkea.

En sulje koskaan.

Sama täällä! Miksi miehesi sulkee saunan pellin? Mikä idea tässä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän