Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toppakengät 1990-luvulla

Vierailija
14.11.2022 |

Muistaako joku minkä merkkisiä toppakenkiä oli ysärillä katukuvassa, saattoi olla jo kasarillakin, tai aiemmin. 

Niitä myytiin muistaakseni Halpahallissa, oli saatavilla monessa eri värissä. Ainakin valkoinen, musta, vihertävät/turkoosi jne.

Kommentit (64)

Vierailija
42/64 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko näitä?

https://www.qkaasu.com/wp-content/uploads/2007/09/22092007001.jpg

Itselläni oli ainakin vihreät :D

Ulkonäkö vastaa melko hyvin, mutta myytiinköhän noitakin tarjoustaloss jne?

Noi ei taida olla ihan halpikset.

Joo nuo oli lähin vastaava, mun mielestä niitä sai silloin sittareista yms,  uskoisin että niitä sai silloin aika halvalla (olin itse lapsi silloin mutta meillä ei osteltu kalliita vaatteita/kenkiä). 

Sittareista,80-luvulla???

Citymarketit tulivat jo 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alkupuolella laman jälkeen köyhillä oli ne menokkaat tai mitkä lie merkittömät samat kuin juopoilla. Minulla ja siskolla oli ne halpikset. Ylemmällä keskiluokalla oli kalliimmat kuomat. Minun opettajallakin oli kuomat, kun valvoi välitunnilla.

Vierailija
44/64 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppakengistä tulee mieleen halpahallin tarralenkkarit, mitä aiemmin näki juopoilla.

Kesällä tarralenkkarit, talvella toppakengät.

Vierailija
45/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankiset 

Vierailija
46/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HalpaHallin myymälöissä ja nettikaupassa (hhnet piste fi -osoitteessa)

yhtenä vaihtoehtona nämä, joista isäni pitää, hyvin saa jalkaan ja pois, vaikka on jäykät nilkat. Varsissa on tarrakiinnitys (vaikka sitä on vaikea kuvasta huomata), tarroja ei silti tarvitse joka kerta avata, vaan varret joustavat sopivasti. Liukkaallakin pitävät pohjat. Moni iäkäs käyttää tämäntapaisia myös sisällä jos lattiat ovat kylmät.

MONIA-merkkiset

Lämminvuoriset toppakengät mustat 41-46

34,95 €

Vierailija
47/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HalpaHallin myymälöissä ja nettikaupassa (hhnet piste fi -osoitteessa)

yhtenä vaihtoehtona nämä, joista isäni pitää, hyvin saa jalkaan ja pois, vaikka on jäykät nilkat. Varsissa on tarrakiinnitys (vaikka sitä on vaikea kuvasta huomata), tarroja ei silti tarvitse joka kerta avata, vaan varret joustavat sopivasti. Liukkaallakin pitävät pohjat. Moni iäkäs käyttää tämäntapaisia myös sisällä jos lattiat ovat kylmät.

MONIA-merkkiset

Lämminvuoriset toppakengät mustat 41-46

34,95 €

Lisään vielä, että kokoja on alkaen 36 asti. Jotkut koot ovat vähissä tai loppuneet, kannattaa seurata nettiä.

Vierailija
48/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kaikilla oli moonbootsit ja sitten kilpailtiin kuka pysyy lumikasan päällä. Kaikki yritti kiivetä lumikasan päälle ja töniä muut alas.

Vierailija
49/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tollaset varrelliset toppakengät oli melkein kaikilla muutaman talven ajan.  Mulla oli pinkit. 

Meillä oli kylässä venäläinen nainen ja se himoitsi noita toppakenkiä ihan valtavasti, sanoi ettei niitä heiltä saa mistään.  Mutta ei hänellä ollut varaa ostaa niitä.  Sitten kun lähdettiin viemään häntä takaisin kotiinsa, poikettiin kenkäkauppaan ja ostettiin hänelle ne lahjaksi.  Oli tosi onnellinen, hän kun asui vielä aika pohjoisessa missä oli kylmät talvet.  Sanoi no nyt ei jalkoja palele.

Muistaakseni maksoivat jotain sataneljäkymppiä.

Vierailija
50/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokian Jalkineet valmisti 1970- 80 luvulla Oula -merkillä toppskenkiä, jonkinlainen tekokarvavuori. Valmistaispa vieläkin, ne hyvät. Väreinä sininen, punainen ja ruskea.

Vierailija
52/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ainakin topatut turkoosit talvilenkkarit, ei mitkään saappaat, vähän vartta ja nauhat. Oli varmaan 80-lukua.

Vierailija
53/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja ja saappaita!

Vierailija
54/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvilenkkareita oli. Epäilen, että olikohan ne mitään merkkiä tai sitten lapsena en paljoa merkkejä katsellut tai edes tiennyt. Kuoman talvikengät muistuttavat niitä nykyisin.

Minulla on nykyään mustat varsikuomat. Ovat lämpimät ja Suomessa tehdyt.

Vierailija
55/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.fruugo.fi/naisten-lumisaappaat-talvisaappaat-nilkkurit-last…

Näitä tän tapaisia ainaki mulla oli

Onpas söpöt.  Näyttää enemmän jo lasten kengiltä, mutta näköjään aikuisten koot kumminkin.

Vierailija
58/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvilenkkareita oli. Epäilen, että olikohan ne mitään merkkiä tai sitten lapsena en paljoa merkkejä katsellut tai edes tiennyt. Kuoman talvikengät muistuttavat niitä nykyisin.

Minulla on nykyään mustat varsikuomat. Ovat lämpimät ja Suomessa tehdyt.

Mulla myös. Lapsena oli Hankiset, tai monetkin, melkein joka vuosihan niitä joutui uusia ostamaan.

Vierailija
60/64 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopinta oli melko liukasta kangasta, mikä topattu vanulla tms.

Noi oli tosi yleisiä. Niitä näki teineillä ja juopoilla. Häiritsee kun en muista merkkiä.

Fila voi olla vaihtoehto, mutta en löydä mistään kuvaa.

Vai olisko ne olleet kotimaists merkkiä?

En ole vanhoista lehdistäkään löytänyt kuvia vastaavista

Nokian kenkätehdas on tehnyt aikoinaan 1980-luvulla toppasaappaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi