Alasti perheen nähden
Minkä ikäisenä on mielestänne vielä ok olla alasti (esim. saunassa, uimassa mökillä jne. ) perheen kesken? Eli kuinka vanhana voi saunoa vaikkapa vanhempien kanssa tai eri sukupuolta olevat sisarukset keskenään? Entä onko se vähemmän sopivaa poika-/tytärpuolen tai sisaruspuolen kanssa?
Kommentit (10)
Komppaus, ei siihen ikärajaa ole. Kun se tuntuu kaikkien mielestä ok:lta, niin minkä ikäisenä vaan voi saunoa lasten/sisarusten/vanhempien kanssa. Murrosikäinen ei välttämättä halua saunaan kenenkään kanssa yhdessä, mutta se halua voi poistua ajan mittaan, ja palataan saunomiseen yhtä aikaa. Sehän riippuu saunan koostakin, että kuinka monta ihmistä sinne mahtuu yhtä aikaa, ja isommat lapset vievät enemmän tilaa, niin tilanahtaus voi tuoda perheensisäiset saunavuorot.
Meillä me vanhemmat haluamme saunoa kahden keskenämme, lähinnä siksi että se kiireisen arjen keskellä se meidän kahden keskinen hetkemme ilman kännyköitä sekä mahdollisuus jutella asioista, jotka ovat vain meidän keskisiä. Lapset kyllä käyvät porukalla saunassa, teinitkin keskenään. Kesällä mökillä jopa teini-ikäiset serkukset saunoivat uivat keskenään.
Kyllä meillä saunotaan koko perheen kanssa vielä kun kaikki on kotona. Vanhemmat lapset asuvat omillaan, tyttö ja poika. Ei niitä ole tarvinnut käskeä saunaan tai olemaan poissa sieltä. JOskus kun pitempään saunotaan osa saattaa olla vilvoittelemassa. Siinä sitten vaihdetaan kuulumisia.
Aina on ollut mahdollista saunoa erikseen jos ovat halunneet.
On ihan tervettä saunoa koko perhe sen enempää ujostelematta.
Nykyään tuntuu kaikki olevan niin kaksinaamaista: edes saman perheen jäsenet eivät saisi olla alasti ja pitäisi kauheasti piilotella ja hävetä kehoaan. Ja sitten ihannoidaan jotain photoshopattuja epäluonnollisia mallikehoja ja luullaan että ne ovat normaaleita, kun ei ole oikeita ihmisiä alasti nähty. Luojan kiitos meillä on tämä saunakulttuuri joka suurimmaksi osaksi ainakin eliminoi tuon eritoten jenkeissä vallalla olevan alastomuuden pelon.
Yksi tuttava perusti uusioperheen. Hänellä itsellään pari teini-ikäustä poikaa ja uudelta miehellään pari samanikäistä tyttöä. Eli neljä 14-16v teiniä ja koko perhe saunoo kuulemma yhdessä. Niin, ovathan he nyt periaatteessa samaa perhettä, mutta kyllähän se aika erikoiselta kuulostaa.
Minä(mies), äiti ja isä saunoimme aina yhdessä myös tuttavien kanssa. Kun aloin seurustelemaan 15 vuotiaana tyttökaverini hieman ensin kauhisteli että pitääkö hänen tulla pienet pysty tisut ja pimppi paljaana saunaan ja näyttää itsensä isälleni.
Ei ole mitään one-size-fits-for-all sääntöjä näissä. Ihan perhekohtaista mikä sopii kenellekin.
Itse tulen perheestä jossa erillisiin saunavuoroihin ei siirrytty missään vaiheessa. Saunoin yleensä veljeni kanssa ja vanhemmat kahdestaan, mutta joskus olin äitinikin kanssa samaan aikaan saunassa, vaikka alapäässä oli alkanut jo karvat kasvaa ja kaikkea. Ei se minua haitannut ja tuntui ihan normaalilta, kun siitä ei tehty mitään numeroa. En tiedä olenko sitten jotenkin outo, mutta ei se mua haittaa jos äitini tietää miltä näytän alasti ja päinvastoin.
Mutta.. ymmärrän enemmän kuin hyvin, jos tällainen ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Minä(mies), äiti ja isä saunoimme aina yhdessä myös tuttavien kanssa. Kun aloin seurustelemaan 15 vuotiaana tyttökaverini hieman ensin kauhisteli että pitääkö hänen tulla pienet pysty tisut ja pimppi paljaana saunaan ja näyttää itsensä isälleni.
No tuliko hän kanssanne saunomaan? ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuliko hän kanssanne saunomaan? ;-)
Tuli saunomaan. Varsin helposti tuli, ei lopulta paljoakaan ujostellut ekalla kerralla.
Niin kauan, kun se on kaikille ok. Me saunotaan koko perhe yhdessä. Vanhin on nyt 16. On tehty nöin aina, myös minä vanhempieni kanssa, joten on luonnollista meille. Jos nyt jotain ujosteluja tulisi, niin olisi ihan ok myös saunoa erikseen. Vielä ei ole ollut.