Onko suomi mielestäsi kaunis vai ruma kieli?
Onko suomi kaunis vai ruma kieli ja mitä kommentteja olette saaneet ulkomaalaisilta suomen kieleen liittyen? Kertokaa perusteluja ja esimerkkejä miksi on tai miksi ei ole.
Kommentit (6)
Loppupeleissä kaunis, onhan meillä paljon rumia yms. sanoja ja ilmauksiakin, mutta jotenkin kyllään tykkään tästä ihan hirveästi. Erityisesti olen ehkä tykästynyt siihen miten artikkelien käyttämisen sijaan käytämme morfeemeeja (käytännössä = taivutamme sanoja). On se ainakin minun mielestäni surullista, miten radikaalisti englanti valtaa puhekielemme eikä lapset ja nuoret tai edes aikuiset osaa enää puhua saatika lukea tai kirjoittaa suomea kunnolla...
t. ikuinen suomen kielen puolestapuhuja <3
Iän karttuessa savon murre kuulostaa vuosi vuodelta ihanammalta. Nuorena sain siitä näppylöitä.
Ihan kiva ja monipuolinen kieli, mutta itselleni on paljon helpompaa ilmaista tunteita englanniksi kuin suomeksi, tuntuu jotenkin kankealta. Siksi ehkä muualta euroopasta kotoisin olevat viehättää.
Vuosikymmeniä sitten oli kaunis kieli. Kirjoja on tuolta ajalta sentään vielä olemassa. Nykyään suomen kieli on köyhdytetty omituisilla muka lyhenteillä, pahimmat ovat ne -ri päätteiset kuten olkkari, makkari jne. Jotkut taulapäät väittävät sitten, että kieli kehittyy. Kehittyminen ei ole köyhtymistä mutta minkäs teet kun kerran taulapäitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva ja monipuolinen kieli, mutta itselleni on paljon helpompaa ilmaista tunteita englanniksi kuin suomeksi, tuntuu jotenkin kankealta. Siksi ehkä muualta euroopasta kotoisin olevat viehättää.
Oikeita tunteitaan voi ilmaista vain äidinkielellään. Kaikki muu on emävale.
Suomeni mun 😍