45 vuotta jatkuneen keskeytyksettömän työurani aikana en kuulunut yhteenkään ammattiliittoon. Kysyttävää
Työsopimukseni tein paikallisesti pomon kanssa "kättä päälle"-sopimuksella. Työkaverit maksoivat ay-maksunsa kommari-/demarijohtoisille ammattiliitoille. Itse sijoitin saman summan ja vähän enemmänkin kuukausittain eläkevakuutuukseen.
Nyt eläkkeellä on helppo hymyillä! ;))
Kommentit (77)
Minä kuulun liittoon. Kun minut irtisanottiin, hoiti liiton lakimies koko prosessin aina korkeimpaan oikeusasteeseen asti (voitin kaikki oikeusasteet, mutta työnantaja vei asiaa eteenpäin) ja niin sain vähän yli 70 000 euroa korvausta. Katson, että maksamalla 20 vuoden ajan vuodessa vähän yli 200 e sain varsin hyvän koron sijoitukselleni.
Näätkö kultalusikan pers eessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Kai te teidätte, että voi kuulua myös työttömyyskassaan kuulumatta ammattiliittoon? Itse olen hoitanut työttömyysturvani YTK:n kautta, kuten sadattuhannet muutkin.
Entä jos tulee laiton irtisanominen ?
Miten eläkeläinen irtisanotaan laittomasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Kai te teidätte, että voi kuulua myös työttömyyskassaan kuulumatta ammattiliittoon? Itse olen hoitanut työttömyysturvani YTK:n kautta, kuten sadattuhannet muutkin.
Miksi ajat ajatusta ammattiliitoista eroamiseksi ?
Ei teidän tarvitse erota ammattiliitostanne. Olkaa siellä vaan. Minä vain en kuulu sinne. Hoidan asiani työnantajan kanssa ilman "luottamusmiestä" tai "työsuojeluvaltuutettua" Naamasta naamaan mieluummin. Keskustelemalla.
Mulla ei ole tuollaista luottoa työnantajaan. Nuorempana oli, mutta iän myötä naivius on karissut.
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Jostain syystä ammattiliitot mielellään ylläpitävät mielikuvaa, että ansiosidonnaista saisi vain heidän kauttaan. Todellisuudessa ne rahoittavat vain muutaman prosentin siitä.
sieltä ammattiliitoista saa lakipalvelut tarvittaessa 😊
Työmyyrä kirjoitti:
Tiedän, mutta tietoisesti en valitse kassaa, jonka tavoite on heikentää palkansaajien poliittista voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Entä jos tulee laiton irtisanominen ?
Miten eläkeläinen irtisanotaan laittomasti?
ei enään kun on eläkkeellä ,mutta kysymys on ihmisistä jotka ovat työelämässä..
Yksi työkaveri ei kuulunut liittoon ja kun riitaantui työnantajan kanssa, pyysi voisinko soittaa liittoni lakimiehen neuvontanumeroon... kuulemma niin kallis liittoon kuulumattomalle. Ihme lokki.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun liittoon. Kun minut irtisanottiin, hoiti liiton lakimies koko prosessin aina korkeimpaan oikeusasteeseen asti (voitin kaikki oikeusasteet, mutta työnantaja vei asiaa eteenpäin) ja niin sain vähän yli 70 000 euroa korvausta. Katson, että maksamalla 20 vuoden ajan vuodessa vähän yli 200 e sain varsin hyvän koron sijoitukselleni.
Ja ap:tä haukuttiin lokkeilusta ja siipiveikkoilu899sta. Eh-he-he!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoitko noiden 45 vuoden aikana työpaikkaa?
Miten hoidit tilanteet riita tms. asioissa työnantajan kanssa?Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta ei kaikilla ole riitoja työnantajan kanssa. Aikaansaavaa ja yhteistyökykyistä ammattimiestä työnantaja arvostaa ja maksaa reilusti. Ongelmien tehtailija, sutta ja sekundaa tekevä saikulla olija tarvitsee sitä liiton tukea.
Juu. Isäni oli tuollainen. Ysärin lamassa oppi, ettei työnantaja ole ystävä. Typerää Voima fantasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpäs jos rikotaan sopimuksia ,kättäpäälle sopimukset eivät päde.entä jos irtisanotaan laittomasti ? Ehei minä kuulun ammattiliittoon ja liittykää muutkin oman etunne vuoksi oman alanne ammattiliittoihin. Sieltä saatte turvaa ja tulevaisuutta itsellenne ja perheillenne !
Suomalaisten miesten kättäpäälle-sopimus on yhtä sitova kuin juristien neuvottelema paperinen liittosopimus. Ja jopa parempikin.
Kokemusta on!
Minullakin. Petettiin, luotto meni.
Eiks ookkin, AP, ihanaa kun voi NIMETTÖMÄNÄ kertoa satuja?
Mäkin tienaan reilu 200 000 euroa vuodessa ja ihan ilman tutkintoja tms, kouluttautumaton olen siis.
Työnantajan kanssa tehtiin diili, että hän maksaa ja mä teen duunin miten haluan.
En mäkään mitään ammattiliittoja tarvii, luotan pomoon kuin kiveen.
Ja laissahan on nuo työjutut ja lomat yms. Tuskinpa liitot niitä sinne on ympännyt, eihän he ole edes hallituksessa ikinä olleet.
(Sarkasmia)
Vierailija kirjoitti:
Otatko àhterííŋ, muiltakin kuin työnantajaltasi?
Toki, kaikilta keneltä löytyy 50 euroa. T. Pekka
Olen nainen. Työnantaja yritti kusettaa minua, jotta olisi välttynyt maksamasta äitiyslomarahoja. Ilman liittoa olisin ollut kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan sukupuoli?
Olin ensin mies ja nykyään nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivelläeläjiä riittää aina maailmassa.
Tarkoitat ilmeisesti ammattiliittoja?
Kojamo
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti osallistunut vappumarsseillekaan?
En ja pride on jäänyt myös väliin.
Ei teidän tarvitse erota ammattiliitostanne. Olkaa siellä vaan. Minä vain en kuulu sinne. Hoidan asiani työnantajan kanssa ilman "luottamusmiestä" tai "työsuojeluvaltuutettua" Naamasta naamaan mieluummin. Keskustelemalla.