45 vuotta jatkuneen keskeytyksettömän työurani aikana en kuulunut yhteenkään ammattiliittoon. Kysyttävää
Työsopimukseni tein paikallisesti pomon kanssa "kättä päälle"-sopimuksella. Työkaverit maksoivat ay-maksunsa kommari-/demarijohtoisille ammattiliitoille. Itse sijoitin saman summan ja vähän enemmänkin kuukausittain eläkevakuutuukseen.
Nyt eläkkeellä on helppo hymyillä! ;))
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoitko noiden 45 vuoden aikana työpaikkaa?
Miten hoidit tilanteet riita tms. asioissa työnantajan kanssa?
Mihin ammattiliittoa tarvitaan, kun vaihdetaan työpaikkaa? Riitatilanteet sitten erikseen, vaikkei minulla ainakaan ole koskaan sellaista riitää ollut, johon liitto olisi puuttunut. En muista, että edes missään työpaikassani olisi ollut.
Eikä sillä, etteikö työntekijöillä pitäisi etujärjestöä olla.
Mitä mieltä olet työnantajaliitoista?
Voiko työnantajasi kuulua sellaiseen?
Meilläpäin oli yrittäjä, iso yritys aikoinaan. Ei kuulunut itse liittouhin tai siis yritys mutta ei suvainnut työntekijöiltäkään liittoon kuulumista. Aika ajoi vain yrityksen tuotteen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoitko noiden 45 vuoden aikana työpaikkaa?
Miten hoidit tilanteet riita tms. asioissa työnantajan kanssa?
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta ei kaikilla ole riitoja työnantajan kanssa. Aikaansaavaa ja yhteistyökykyistä ammattimiestä työnantaja arvostaa ja maksaa reilusti. Ongelmien tehtailija, sutta ja sekundaa tekevä saikulla olija tarvitsee sitä liiton tukea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet työnantajaliitoista?
Voiko työnantajasi kuulua sellaiseen?Meilläpäin oli yrittäjä, iso yritys aikoinaan. Ei kuulunut itse liittouhin tai siis yritys mutta ei suvainnut työntekijöiltäkään liittoon kuulumista. Aika ajoi vain yrityksen tuotteen ohi.
Liiton ja kassan maksuja ei ole pakko hoitaa työnantajan toimesta vaan ne voi maksaa myös itse, jos työnantaja on kovin liittovastainen. Näin työnantaja ei saa tietoonsa, jos työntekijä kuuluu liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon säästit?
Laskujeni mukaan 18 000 € nykyrahassa.
ap
Jotkut sitten ylpeilee siipeilystään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis suoraan amiksesta duuniin parikymppisenä?
Jotkut menee suoraan yliopistosta kortistoon tai Mäkkärin kassalle.
Oliko pakko hyökätä? Heräsin vasta.
Lait ja asetukset määrittävät työelämän raamit, loput voi sopia työnantajan kanssa. Jos osaa ja pystyy. Ammattiliitot ovat laiskoja, kyvyttömiä ja haluttomia varten.
Itselläni on sama tilanne. Koko työurani aikana ammattiliitto ei ole saanut aikaiseksi mitään hyödyllistä. Työnantajan kanssa olen sopinut asiat itse ja jos asioita ei ole hoidettu asiallisesti, olen irtisanoutunut samantien.
Nimimerkki epätietoinen kysyy: miksi en usko koko asiaa? Ja esitä näin mielipiteeni?
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki epätietoinen kysyy: miksi en usko koko asiaa? Ja esitä näin mielipiteeni?
Otsikossakin luki: "Kysyttävää?, ja kysyit, miksi et usko koko asiaa. Niin vastaan, että se on oma asiasi, uskotko vai et. Suomessa ei ole pakko kuulua mihinkään ammattiliittoon ja maksaa AY-pomojen korkeita palkkoja ja järjestöpäällikköijen ja -sihteerien liksoja 1-2% omasta nettopalkastaan. AY-liikkeen tarjoama ansiosidonnainen työttömyysturva on sentilleen sama kuin YTKn (Loimaan kassa) myöntämä ansiosidonnainen päiväraha. YTKn jäsenmaksu / vuosi on n. 100€/vuosi. Metalli- / paperimies maksaa SAK:laisen AY-liiton kassaan 1000€/v pelkästä irtisanomisen pelosta.
Terv. ap
Tuntuuko tämä saavutukselta? Mitä teit säästetyillä rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossakin luki: "Kysyttävää?, ja kysyit, miksi et usko koko asiaa. Niin vastaan, että se on oma asiasi, uskotko vai et. Suomessa ei ole pakko kuulua mihinkään ammattiliittoon ja maksaa AY-pomojen korkeita palkkoja ja järjestöpäällikköijen ja -sihteerien liksoja 1-2% omasta nettopalkastaan. AY-liikkeen tarjoama ansiosidonnainen työttömyysturva on sentilleen sama kuin YTKn (Loimaan kassa) myöntämä ansiosidonnainen päiväraha. YTKn jäsenmaksu / vuosi on n. 100€/vuosi. Metalli- / paperimies maksaa SAK:laisen AY-liiton kassaan 1000€/v pelkästä irtisanomisen pelosta.
Terv. ap
Ai niin, vielä. En ole ollut elämässäni työttömänä sekuntiakaan. Poislukiken lapsuus ja kouluaika
sama ap
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko tämä saavutukselta? Mitä teit säästetyillä rahoilla?
Kerroin jo kerran, että sijoitin eläkesäästörahastoon. n. 10% vuosituotto + korkoa korolle takaa kivan plussan työeläkkeen lisäksi.
ap
Entäpäs jos rikotaan sopimuksia ,kättäpäälle sopimukset eivät päde.entä jos irtisanotaan laittomasti ? Ehei minä kuulun ammattiliittoon ja liittykää muutkin oman etunne vuoksi oman alanne ammattiliittoihin. Sieltä saatte turvaa ja tulevaisuutta itsellenne ja perheillenne !
Vierailija kirjoitti:
Entäpäs jos rikotaan sopimuksia ,kättäpäälle sopimukset eivät päde.entä jos irtisanotaan laittomasti ? Ehei minä kuulun ammattiliittoon ja liittykää muutkin oman etunne vuoksi oman alanne ammattiliittoihin. Sieltä saatte turvaa ja tulevaisuutta itsellenne ja perheillenne !
Suomalaisten miesten kättäpäälle-sopimus on yhtä sitova kuin juristien neuvottelema paperinen liittosopimus. Ja jopa parempikin.
Kokemusta on!
Työmyyrä kirjoitti:
Kai te teidätte, että voi kuulua myös työttömyyskassaan kuulumatta ammattiliittoon? Itse olen hoitanut työttömyysturvani YTK:n kautta, kuten sadattuhannet muutkin.
Miksi ajat ajatusta ammattiliitoista eroamiseksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten miesten kättäpäälle-sopimus on yhtä sitova kuin juristien neuvottelema paperinen liittosopimus. Ja jopa parempikin.
Kokemusta on!
Olempa joutunut käyttämään ammattiliiton apua ja asiat järjestyi pikemmiten.
Työmyyrä kirjoitti:
Kai te teidätte, että voi kuulua myös työttömyyskassaan kuulumatta ammattiliittoon? Itse olen hoitanut työttömyysturvani YTK:n kautta, kuten sadattuhannet muutkin.
Entä jos tulee laiton irtisanominen ?
Demarit vaativat jo 1903 Forssan puoluekokouksessa kaikille 8-tuntista työpäivää, mutta eivät vieläkään ole saaneet vaatimustaan läpi. Nollatuntisopimuksia tehdään edelleen.
Siinä nähdään AY-liikkeen "vahvuus" ja "joukkovoima"!