Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset jouluaaton perinteet teillä on?

Vierailija
12.11.2022 |

Meillä hyvin perinteiset ja rauhalliset. Joulupuuro heti joulurauhan julistuksen jälkeen, sitten haudoille. Astiasto jota käytetään vain jouluisin (ei ole konepestävä) pöytään ja ruokien valmistelu alkaa hautavierailun jälkeen, kuunnellaan ja kuunnellaan musiikkia, otetaan vähän viiniä. Sitten seuraa ruokailu ja lahjojen jako. Ruuat ovat itse tehtyjä eikä lahjoja ole kovin paljon. Loppuilta pelataan jotain pelejä ja yösaunaan kynttilöiden valossa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kinkurullan aamulla pois uunista. Nukun pitkään ja keitän aamupuuron ja kahvit. Laitan jonkun leffan tai sarjan pyörimään ja otan rennosti. Keitän perunoita ja syön loimulohta, kinkkua ja sienisalaattia niiden kanssa. Käyn saunassa, kun maha on laskenut.

Keitän iltakahvit ja syön tobleronea. Nautiskelen laatukonjakkia ja katson leffoja tai sarjoja.

Vanhemmat ovat jo lähteneet ja joulu on perheiden juhla joten ihan omassa hyvässä seurassani sitä vietän, satunnaisesti joku kysyy velvollisuudentunnosta haluanko tulla viettämään heille, mutta en koskaan mene, sillä on ihan ymmärrettävää, että joulu on perheiden juhla. Samasta syystä jätän katselematta televisiosta sen joka vuosi toistuvan yhdessäolon ja rakkauden ylistyksen..

Vierailija
22/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykin pesua,  sitten keitän hernekeiton ja jälkkäriksi

lettuja hillon kera.  Normaali viikonloppu,  ei stressiä,  ei hössötystä.

En ymmärrä ollenkaan ihmisten joulun viettoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kopan olutta jouluksi ja juon se ja sitten nukun pari päivää.

Vierailija
24/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla nousu viimeistään klo 7.00. Klo 8.00 alkaa Joulupukin Kuumalinja, sitä siinä sitten sivusilmällä katson ja juon isosta JOULUMUKISTA kardemummakahvit. Katson, että tuikut kimmeltää ja koti on viimoisen päälle siisti ja joulun vastaanottavainen. Joulurauhan julistus se katsotaan. Sitten alkaa ruokarumba, joka joulu jotain erilaista, en pidä perinteisistä laatikoista. Hiljaa ja pitkän kaavan mukaan syödään, sen jälkeen haudoille. Illalla ehkä terästetty glögi viiva 2, telkkaria ja leppoisaa tunnelmointia. Aika samaa joka joulu sen jälkeen kun ei enää matkusteltu ympäri maapalloa eri maiden jouluihin tutustumassa. Paras joulu oli Karibialla. Ihanaa aikaa sekin oli!

Vierailija
25/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yhdessä perheessä on tajuttu joulurauhan julistus kyllä täydellisesti 😁 lähtevät julistuksen jälkeen kaupoille!!

Vierailija
26/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen viikonloppu. Ostan varmaan jotain roskaruokaa ja lasken miten saan riittämään 570 työttömyyskorvauksen kuukaudeksi. Perhe ei halua nähdä työtöntä luuseria.

Vierailija
27/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattoaamuna töihin, työt lopetetaan normaalia aikaisemmin, koko toimiston väki lähtee drinkille, kaikki ravintolat ovat tupatentäynnä. Kotona ehkä ruohonleikkuuta.

Jouluna herätään siihen, että joku on tuonut lahjoja takan viereen. Syödään brunssi ja kootaan korillinen hyvää ruokaa, hummerinpuolikas jokaiselle, marjoja ja hedelmiä, kuohuviiniä. Lähdetään merenrannalle. Illalla mennään sukulaisten luo tyypilliselle englantilaisperäiselle jouluaterialle. Näin Australiassa.

Vierailija
28/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla nousu viimeistään klo 7.00. Klo 8.00 alkaa Joulupukin Kuumalinja, sitä siinä sitten sivusilmällä katson ja juon isosta JOULUMUKISTA kardemummakahvit. Katson, että tuikut kimmeltää ja koti on viimoisen päälle siisti ja joulun vastaanottavainen. Joulurauhan julistus se katsotaan. Sitten alkaa ruokarumba, joka joulu jotain erilaista, en pidä perinteisistä laatikoista. Hiljaa ja pitkän kaavan mukaan syödään, sen jälkeen haudoille. Illalla ehkä terästetty glögi viiva 2, telkkaria ja leppoisaa tunnelmointia. Aika samaa joka joulu sen jälkeen kun ei enää matkusteltu ympäri maapalloa eri maiden jouluihin tutustumassa. Paras joulu oli Karibialla. Ihanaa aikaa sekin oli!

Tämä oli kiva, olemme myös reissanneet paljon, meidän mukavin joulu oli Tokiossa. 

Vierailija
29/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun paljon,olen yksin,ruuat tehty ajoissa pakkaseen,haudoilla käynti jo torstaina,sauna ehkä,ei aikatauluja,usein koko joulun töissä,paljon suklaata,ei kiinnosta joulu hirveesti.On ihanaa,kun ei tarvi mennä moneen päivään minnekään,väsynyt kaikkeen jouluvouhotukseen,elämässä on muutakin,menettänyt merkityksen vuosia sitte,kun ei enää vanhempia ym.

Vierailija
30/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla keitän riisipuuron ja hedelmäkiisselin. Ainoa päivä vuodessa jolloin syön puuroa. Sitten yleensä minä paketoin lahjoja paniikissa ja mies pakkaa autoa. Yritän saada lapsen katsomaan Lumiukon, mutta sen mielestä se on tylsä.

Sitten mennään tallihommiin, yritetään laittaa kaikki mahdollisimman valmiiksi iltaa varten, koska hyvistä aikomuksista huolimatta kotiinpaluu venyy pikkutunneille. Lapsi toivottavasti suostuu ratsastamaan, itse en ehdi. Hevosille jättiannos heinää tarhaan ja itse suihkuun.

Tässä vaiheessa kello on noin 14, kun anoppilan ruokapöydässä 1,5 h matkan päässä pitäisi olla klo 15. Kaikille juhlavaatteet ja lapsen kampaus. Kuivatan oman tukkani auton tuulettimilla sekä meikkaan matkalla.

Anoppilassa ollaan klo 16. Sitten syödään. Kaikki syövät hitaasti ja aterian aikana oma puhelimeni soi äänettömällä käsilaukussa 6 kertaa. Klo 18 lahjojen jako. Klo 19 aletaan tekemään lähtöä minun vanhemmilleni.

Kello 20 ollaan omassa lapsuudenkodissani, ja kaikki pahoittelevat että söivät jo, koska en vastannut puhelimeen. Jälkiruokaa ei tosin ole vielä syöty, koska se on minulla mukana. Syömme toisen jouluaterian. Jaamme lahjat ja pelaamme pleikkaa. Lähdemme ajamaan kotiin joskus puolen yön jälkeen. Lapsi nukahtaa autoon.

Kotona ollaan ehkä kahdelta, raahataan kaikki tavarat sisälle ja ruokitaan hevoset. Miehen kanssa vaihdetaan lahjat, ja lapsen, jos se on hereillä.

Loput joulunpyhät lojutaan kaikessa rauhassa, kun kaikki sukulaiset on tavattu, eikä tarvitse lähteä mihinkään.

Mulla olis hevonen kipeänä joka joulu niin nyt on pakko olla kotona, tullaan sitten välipäivinä käymään.

Vierailija
31/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen (keikka) töitä niin paljon kuin vuoroja irtoaa. Mies nukkuu ja syö, nukkuu ja katsoo televisiota ja nukkuu.

Pyhien työputken jälkeen palaan omiin vakkarihommiin eli päivätyön pariin.

-Yt hoitaja

Vierailija
32/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutaan noin kymmeneen, aamupalaksi/varhaiseksi lounaaksi riisipuuroa. Joulurauhan julistuksen katsominen, vähän ruokien valmistelua rauhaksiin, suurin osa valmisteltu pitkälle etukäteen. Iltapäivästä laatikot uuniin ja saunaan. Mummot tulevat ja syödään siinä viiden maissa. Lapsi jo teini joten pukki ei enää käy, availlaan lahjat illemmalla. Mummot lähtevät koteihinsa ja nautimme hetken hiljaisuudesta... 😉 Teinin poikaystävä varmaan tulee illemmalla meille joten vetäytynevät jossain vaiheessa omaan rauhaansa, me vanhemmat tehdään pitkä lenkki koiran kanssa ja sen jälkeen takka tulille ja juustojen ja viinien kanssa katsomaan jotain leffaa tms.

Vierailija
33/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla parit kaljat. Sitten kohta kossupullot pytään. Sitten ryypätään. Lämmitetään sauna jos ei oo sammuttu. Jos hyvin käy kukaan ei vietä putkajoulua toki sekin on mahdollista.

Eli perinteinen viikonloppu?

Vierailija
34/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hissuttelen, tunnelmoin ja nautin olemisesta itsekseni.

Ja siitä, että ei tarvitse mennä mihinkään, eikä hössöttää mitään.

Ihan parasta <3

Vierailija
35/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheetön sinkku ja joka joulu on erilainen. Välillä vietetään aattoa kaveriporukalla, välillä olen ihan mielelläni jäänyt kotiin yksinäni ja usein myös olen ulkomailla kavereiden kanssa. Ehkä ne perinteet on kokoontua jonkun luokse. Riisipuuro aamulla, osa käy hautausmaalla ja osa saunoo tai muuten vaan seurustelee. Ruokailu iltapäivästä ja ollaan usein sovittu kuka tuo mitäkin ruokaa pöytään. Omat suosikit on lanttu-ja imelletty perunalaatikko ja rosolli. Illan mittaan jaetaan pienet lahjat lähinnä tunnelman vuoksi. Juodaan viiniä, syödään juustoja, hedelmiä, suklaata ja torttuja. Joulupäivänä ja Tapanina käyn joitakin sukulaisia tervehtimässä ja rääppiäisiä ollaan järjestetty myös.

Vierailija
36/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona, mahdollisesti pienessä hönössä tai jopa pilvessä. Otan TOOOODELLA iisisti eli kokkailen ja tuubista hömppää.

Vierailija
37/45 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vönkötystä joulusta täällä. Joissakin on ateistiäijä, joissakin juoppo akka, joillakin ei oo varaa mihinkään ja jotkut soutaa ja huopaa jouluna, ketä nyt oikeesti kiinnostaa teidän joulut, kysyn vaan?

No aika tarkkaan olet kuitenkin lukenut :D

Musta näitä on kiva lueskella :)

Vierailija
38/45 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nos to

Vierailija
39/45 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole perinteitä. Viimeiset kolme joulua olemme viettäneet puolison kanssa kaksin, kolme vuotta sitten ulkomailla ja jälkimmäiset kaksi ihan kotona. Tänä vuonna hän menee sukulaisilleen ja minä olen ihan vaan kotona.

Vierailija
40/45 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perinteet ovat vasta muotoutumassa, kun esikoinen on vuoden ikäinen ja on vasta toinen joulu, mitä vietetään kotona, eikä omien vanhempien luona. Saa nähdä miten suunnitelmat sitten toteutuvat. Aamulla syödään rauhassa aamupala ja lähdetään ulos leikkimään. Ideaalitilanteessa pulkkamäkeen. Lounaaksi ollaan perinteisesti syöty riisipuuroa ja sekametelisoppaa ja kuunneltu joulurauhan julistus.. Lounaan jälkeen taapero lähtee päiväunille. Varmaan käydään siinä vaiheessa joulusaunassa miehen kanssa ja lapsi pääsee mukaan herättyään. Ainakin siskoni on tulossa meille viettämään joulua, joten hän saapuu jossakin vaiheessa. Syödään hyvin. Illalla jaetaan lahjat ja leikitään lapsen kanssa. Hänen mentyä nukkumaan, aikuiset voivat pelata yhdessä lautapelejä.