Tunnetko ketään suomalaista, joka ei olisi tiennyt, milloin Suomi itsenäistyi?
Ja jos syy siihen, että ei tiennyt on jokin täysin ymmärrettävä, sitä ei lasketa.
Kommentit (56)
Kysyin 18v tyttäreltäni tämän yllättäen tämän ketjun myötä ja osasi vastata oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi tietää?
Koska se on niin merkittävä tapahtuma.
Ei sen tietämisestä silti ole käytännössä juuri hyötyä.
Vuosia sitten sain nimittelya ja kuraa niskaani kun olin eri mielta kun joku kirjoitti etta USA on niin nuori valtio (1776) verrattuna Suomeen (1917) etta ei voi olla minkaanlaista sivistysta maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vasta tapasin erään. Hän on 3 kk vanha.
Aloituksessa sanotaan, että jos siihen on jokin ymmärrettävä syy, sitä ei lasketa.
Hei mä tunnustan, olen 42 v. ja ihan fiksu tapaus muuten, kiinnostunut historiasta ja luen paljon, mutta sekoitan AINA mielessäni oliko itsenäistymisvuosi 1916, 1917 vai 1918.
En edes ymmärrä miksi sekoitan, ja vaikka kuinka tankkaan oikeaa vuotta että "muistan nyt sitten varmasti tästä edespäin" niin seuraavalla kerralla taas mietin, että mikä se näistä vuosista olikaan. Pitäis varmaan tatuoida käteen... Enkä ole tunnustanut tätä kenellekään, tätä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten sain nimittelya ja kuraa niskaani kun olin eri mielta kun joku kirjoitti etta USA on niin nuori valtio (1776) verrattuna Suomeen (1917) etta ei voi olla minkaanlaista sivistysta maassa.
Ei tämä porukka edes tiedä kuka ja mikä määriteli Suomen itsaenäisyyden ja MILLOIN! Senaatti oli paniikissa, kun pallo påutosi käteen. Jos tiedätte niin älkää sanoko suoraan - lasketaan porukan aivosolut!
Vierailija kirjoitti:
Hei mä tunnustan, olen 42 v. ja ihan fiksu tapaus muuten, kiinnostunut historiasta ja luen paljon, mutta sekoitan AINA mielessäni oliko itsenäistymisvuosi 1916, 1917 vai 1918.
En edes ymmärrä miksi sekoitan, ja vaikka kuinka tankkaan oikeaa vuotta että "muistan nyt sitten varmasti tästä edespäin" niin seuraavalla kerralla taas mietin, että mikä se näistä vuosista olikaan. Pitäis varmaan tatuoida käteen... Enkä ole tunnustanut tätä kenellekään, tätä ennen.
Tulihan se vastaus ja pyytämättä. Historiaa kun olet lukenut niin saatat tietää jopa minua paremmin. Historia on pikkuwaffa alue minulle, mutta vain pikkaisen.
Vierailija kirjoitti:
N. 70 vuotias nainen. Tuli jotain puhetta itsenäisyyspäivästä, sanoi että onko jo 75 vuotta suomi ollut itsenäinen. Sanoin että 105 vuotta tulee. Muissakin asioissa olen huomannut että on vähän tyhmähkö.
Muistisairaus kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vasta tapasin erään. Hän on 3 kk vanha.
Eiköhän ikä ole hyväksyttävä syy tietämättömyyteen. En mäkään oleta mun taaperon tuota vielä tietävän.
Ei Suomi ole itsenäinen. Suomen rikoslaissakin todetaan suraavaa: "Me Aleksander Kolmas, Jumalan Armosta, koko Venäjänmaan Keisari ja Itsevaltias, Puolanmaan Zsaari, Suomen Suuriruhtinas, y.m., y.m., y.m. Teemme tiettäväksi: Suomenmaan Valtiosäätyjen alamaisesta esityksestä tahdomme Me täten armosta vahvistaa seuraavan rikoslain Suomen Suuriruhtinaanmaalle, jonka voimaanpanemisesta, niinkuin myöskin rangaistusten täytäntöönpanosta erityinen asetus annetaan:"
Tilanne tällähetkellä - yksi tietää, mutta se en ole minä vaan asia ilmaistiin hyvin hienovaraisesti. Tekisi mieli käytäytyä barbaarimaisen moukkamaisesti kas kun se on luonteeni.
Mutta miten esim Ruotsi? Pitäisi kai sekin tietää.
Sehän oli vuosi 1944 kun se tapahtui. Tai sitten 1994.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi ole itsenäinen. Suomen rikoslaissakin todetaan suraavaa: "Me Aleksander Kolmas, Jumalan Armosta, koko Venäjänmaan Keisari ja Itsevaltias, Puolanmaan Zsaari, Suomen Suuriruhtinas, y.m., y.m., y.m. Teemme tiettäväksi: Suomenmaan Valtiosäätyjen alamaisesta esityksestä tahdomme Me täten armosta vahvistaa seuraavan rikoslain Suomen Suuriruhtinaanmaalle, jonka voimaanpanemisesta, niinkuin myöskin rangaistusten täytäntöönpanosta erityinen asetus annetaan:"
Mää pistän paremaks! Aristoteles! Ja sit toi kukkoilij Aleksanteri joka pisti Intiaa mytöden kaikki sekaisin. Mitä eroa on Aleksanteri suurella ja Tsingis Khanilla?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten esim Ruotsi? Pitäisi kai sekin tietää.
Viitaat kehen ja mihin Ruotsin osaan?
ja sitten tuli EU ja sen jälkeen vielä pahempana globaali köyhdyttäminen ja totalitarismi...
Vaikeasti kehitysvammainen 30v siskoni tuskin tietää sitä. Hän kun ei luultavasti pysty ymmärtämään edes sitä, että asuu maassa nimeltä Suomi ja että mitä on itsenäisyys.
Koskas se nyt taas olikaan?